maandag 14 januari 2013

January brings the snow....

...makes our feet and fingers glow.

Is dat even toepasselijk vandaag:


Gek, zodra ik de eerste sneeuwvlokken opmerk, krijg ik direct een brede grijns op mijn gezicht en voel ik me helemaal opgetogen. 'Het sneeuwt!' Ik moet het even zeggen, of ik nu met anderen ben of alleen in de kamer. Dan gauw een fotootje nemen, want je weet maar nooit hoe lang het duurt. 


De kipjes kijken wat verdwaasd rond en zorgen dat ze in hun dichte, warme hok blijven. Verandering en rare dingen: aan de ene kant zijn ze er heel nieuwsgierig naar en aan de andere kant moeten ze daar niets van hebben en zijn ze overal bang voor.


Sneeuwwitte, heldere lucht buiten en sneeuw binnen...  Zo gezellig. En ondertussen 's middags lekker aan het werk om een pyamabroek te maken volgens dit patroon.  

One seam pajama pants tutorial

Ik heb precies de aanwijzingen en vooral de foto's gevolgd. Daarnaast heb ik een paar dingen aan mijn smaak en maat aangepast. Mijn aanpassingen waren:

1. Ik had een vrij krappe broek omgetrokken, dus ik heb mijn heupwijdte (breedste deel) opgemeten, gedeeld door twee en dan nog iets erbij opgeteld en dat als wijdste punt genomen. Ik heb de lijnen dus iets breder gemaakt.


2. Ik vond dat er wel erg veel rimpels in de stof van voren waren, dus heb ik de stof naar binnen gevouwen. Zo ontstond vanzelf een soort dichte nepgulp. Ik hoefde alleen nog maar een lijntje erover heen te naaien. Nu zit de broek  ook van voren helemaal goed!


 3. Ik heb er nog een sier strik op gemaakt en kleine strikjes onderaan gemaakt.






's Avonds een Winterse zwarte bonensoep met Oosters tintje door de komijn en chilipoeder. Lekker! De soep was gebaseerd op dit recept.http://comfyinthekitchen.com/2011/05/best-ever-black-bean-soup-with-rice/


Het ziet er een beetje bruin uit, maar het was echt jammie.

 
Lena is ook echt 'comfy in the kitchen':-)



Bloemetjes in huis. De rozen zijn nog van de zomer/herfst uit de tuin en de hyacinten zijn alvast een voorbode van de lente.


Healthy snack: lekkere, grote dadels van de Amsterdamse Dappermarkt waar we dit weekend waren en gedroogde mango. Die mango had ik nog nooit eerder zo gegeten, best lekker: fris en zoetzuur.



 

Het vernieuwde Scheepvaartsmuseum in Amsterdam. Een heel mooie locatie en de overdekte binnenplaats is echt prachtig. Wie in Amsterdam is kan sowieso gratis even op dit mooie plein kijken, want je kan er zo binnenlopen. 




Bij het wasmiddel ging deze keer oranjebloesemwater. Tijdens het maken van het wasmiddel geurde de hele beneden verdieping er heerlijk naar. Om eerlijk te zijn is er na het wassen niet veel meer van te ruiken. 

En nog een laatste winters plaatje van de film Little Women... 
 

7 opmerkingen:

  1. Heerlijk heh die sneeuw!! Onze kippetjes vinden het maar zo-zo.. Haha! Ze zitten te kijken vanuit het luikje, en eten dankbaar van alle schillen en lekkere dingen die ik langs breng.. :)
    Lekker weer om binnen veel te doen, lekker te koken en te bakken enzo!
    Maak jij je wasmiddel voor witte was met 80 gr soda en 80 gr zeep op 5 liter? En wat gebruik je voor vervelende vlekken?
    Voor donkere was gebruik ik 80 zeep en 20-40 gr soda op 5 liter, en witte was heb ik nu 80 zeep 100 soda op 5 liter.
    Maar voor de witte was vind ik het wel wat tegen vallen. Wat zijn jouw ervaringen? Gebruik jij nog een bleekmiddel of zo?
    Geniet van de sneeuw!! Ik moet altijd aan bepaalde teksten uit de Bijbel denken, Spreuken 31:21, Jesaja 1:18.
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marike,

      Ik gebruik 70 gram zeep, zo'n 30 gram soda voor witte was (of een klein schepje los erbij net voor het gaat draaien.) Mijn was is niet stralend wit, maar dat is het nooit geweest ook niet met andere wasmiddelen. Ik begrijp dat het wel belangrijk is om niet teveel wasmiddel te gebruiken omdat er dan een laagje op je wasgoed kan blijven zitten wat de helderheid er af haalt. En ik wil nog iets met citroen proberen. Kortweg 3 ideetjes:
      1. niet teveel wasmiddel.
      2. als (extra of alleen) wasverzachter een beetje azijn gebruiken, dit haalt eventuele zeeprestjes ook weg en maakt zacht.
      3. Witte was die je echt gebleekt wit wilt hebben zou je moeten kunnen voorweken in een emmer met sap van een halve citroen. Bijvoorbeeld een wit bloesje ofzo. Dit moet ik zelf nog proberen, dus ik weet nog niet of het werkt, maar ben het al heel vaak tegen gekomen.

      O ja, losse vlekken bewerk ik altijd met ossengal. Maar mijn probleem is dat ik vlekken nooit direct behandel, dus dat het al te ver is ingetrokken : (

      Voor de geur doe ik soms nog 'gewone wasverzachter' erbij.

      --> Ik ga die teksten zeker even nalezen! Zo mooi de sneeuw!

      Verwijderen
    2. Hoi!
      Bedankt voor je ideeën/tips! Ja ossengal werkt vaak wel goed, en ja.. ik vergeet het ook vaak om een vlek direct te behandelen.. Maar de witte was bleef een beetje smoezelig, grauwig, dus vandaar mijn vraag :) Je gebruikt dus beduidend minder soda, hmm dat ga ik de volgende keer ook eens proberen!
      Leuk heh, om zo bezig te zijn en het lekker allemaal zelf te maken! :-)

      Verwijderen
    3. Soda bleekt volgens mij juist, dus ik vraag me af of het de soda is. Ik zou misschien iets minder wasmiddel doen, aangezien je ook al ruim zeep aan het water hebt toegevoegd zou het best kunnen dat het zeepresten zijn die de was grauw maken. En de azijn haalt de restjes helemaal weg...In ieder geval veel succes!

      Verwijderen
  2. Prachtig hè "SNEEUW",
    het blijft zo WONDERLIJK !
    Wat heerlijk dat je zo CREATIEF bezig bent tijdens deze KOUDE DAGEN.
    Je CREATIE ziet er echt prachtig uit !

    En die malle KIPPEN toch...
    als bij ons 1 van de DIKKE HANEN voorop gaat is niemand van de DAMES meer bang.
    Die HAANTJES schijnen het allemaal TE WETEN (gevaarlijk of niet gevaarlijk)en ze waken als een echte heren.
    Hi hi... KIPPEN, wat zijn ze toch leuk !

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, voor die tijd nooit geweten dat kippen zo leuk zijn in hun gedrag!

      Verwijderen
  3. En wat is je pyjamabroek goed gelukt! Echt helemaal "Annemieke" met de bloemenstof en de lintjes. Zo is een broek (en zelfs een pyjamabroek) toch nog vrouwelijk!
    Je zult hem vannacht vast goed kunnen gebruiken, ik hoorde dat het flink gaat vriezen.

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.