maandag 17 december 2012

Terug in de tijd ~Back in time





Ongeveer 100 jaar geleden was er ergens in de Verenigde Staten een vrouw die kranten en bladen afspeurde naar bruikbare recepten, huishoudelijke adviezen, plantkalenders en allerhande nuttige informatie voor het dagelijkse leven. Ze knipte de artikelen uit en plakte ze in een schrift. Zo vulde ze tussen 1912 en 1914 bijna een heel schrift met knipsels. Alle witte ruimte plakte ze vol. 

About 100 years ago, somewhere in the United States, a woman searched the newspapers and magazines to find useful recipes, household advice, planting calendars and all kinds of useful information for daily life. She cut the articles out and stuck them in a notebook. So she filled almost an entire script with clippings between 1912 and 1914. She filled all white space in the notebook.


 
Zo’n 100 jaar later wordt het schrift gevonden door een Amerikaanse vrouw met een liefde voor geschiedenis. Na het een tijdje gekoesterd te hebben, stuurt ze het over zee naar Nederland naar haar penvriendin. En zo komt dit prachtige stukje huiselijke geschiedenis letterlijk in mijn handen terecht!


About 100 years later, the script was found by an American woman with a love for history. After a while having it cherished, she send them over sea to the Netherlands to her pen pal. And so this beautiful piece of domestic history literally fell in my hands!



 Wie maakte dit ‘boek’? Was het een jong meisje dat zich voorbereidde op haar eigen huishouden? Was het een huisvrouw die graag meer wilde leren of nieuwe dingen wilde uitproberen? Was het een moeder die iets wilde achterlaten voor haar dochters? Helaas, blijft dat speculeren aangezien er nergens een naam te vinden is. Wel zie ik haar krullende handschrift op de voorkant en in een paar overgeschreven recepten. 


Who made this "book"? Was it a young girl who was preparing for her own household? Was it a housewife who would like to learn more or wanted to try new things? Was it a mother who wanted to leave it for her daughters? Unfortunately, that remains speculation since there is nowhere to find a name. But I do see her curly handwriting on the front and in a few written recipes.


 Ik kan niet wachten tot ik dit stukje persoonlijke geschiedenis tot leven kan brengen door recepten uit dit boek na te koken! Het boekje vormt een schat aan informatie waarin ik nog vaak zal bladeren. Echt iets om te koesteren en later door te geven. Ik ben mijn penvriendin zo dankbaar dat ze dit zomaar heel gul heeft weg gegeven!

I can not wait to bring this piece of personal history to life by cooking recipes from this book! The book provides a wealth of information which I hope to look at often. Really something to cherish and to pass on later. I am so grateful that my penpal has very generously given this away!

 

Rondom het huis..   Around the house ...

 

  
Melk koken voor de koffie, maakt het bakkie troost altijd extra speciaal vind ik. ~ Cooking milk for coffee makes this cuppa extra special, I think.  

 


Restjes Hollandse stampotten met een spruitjesmix - Left over Dutch meals and mix of sprouts

 

Eerlijk toegeven, ik kon het wel gebruiken om weer helemaal enthousiast voor iets te worden! De dagen zijn erg kort, voor je het weet is het weer donker. Veel mensen zijn ziek en moe…dat ging onze deur ook niet voorbij. En opeens miste ik ons kindje in Zuid-Afrika zo.  Ik schrijf het met reden zó op, omdat ik ergens voel dat ons kindje er al is op deze aarde, maar dat we alleen nog moeten wachten
tot we verenigd worden. Alles bij elkaar moest ik weer echt op zoek naar wat God mij gegeven heeft in Zijn Woord, in zijn gaven die hij mij geeft en in mijn omgeving.
  
I admit, I could use something to lift my spirit up! The days are very short, before you know it's dark again. Many people are sick and tired ...and that did not pass our door. And suddenly I missed our child in South Africa so much. I write it with reason this way, because I feel that our child is already here on earth somewhere, but we just have to wait until we are united. All in all I had to really look at what God has given me in His Word, in his gifts he gives me and in my environment.


Na goed uitrusten (en even heerlijk winkelen en een lekker broodje eten in de stad samen met mijn lief) en met inspiratie van mijn man, kwam ik op het idee dat ik het tekenen/ aquarellen wel weer kon oppakken. Ik begon er zaterdagavond mee en naar aanleiding van het boek ‘Little Women’ en het werk van Tasha Tudor begonnen zich plaatjes te vormen in mijn hoofd. Ik heb nu een mooie schets liggen die ik verder wil uitwerken met aquarel. En juist toen ik daar weer heerlijk opgebeurd door voelde en vol inspiratie, kwam er een pakketje uit Amerika met het mooie receptenboek en onder andere een prachtige eigen gemaakte aquarel kaart! 
 
After a good rest (and enjoy shopping and eating a sandwich in town with my love) and with inspiration from my husband, I got the idea that I could do some drawing / watercolors again. Saterday, I began and following the book "Little Women" and the work of Tasha Tudor, pictures began to form in my head. I now have a nice sketch made that I want to continue working on with watercolors. And just when I felt uplifted again and full of inspiration, there was a package from America with the lovely recipe and a wonderful homemade watercolor card!
  

 En als het dan eenmaal weer lekker loopt en je bent uitgerust, dan komen de andere ideeën vanzelf... Ik kreeg zin en energie om de heerlijke Pakistaanse maaltijd die ik bij een lieve, Pakistaanse ‘zuster’ heb gegeten ‘na te koken.’ Ik zocht twee recepten van Chicken Lahore en legde ze via internet aan haar voor. Ze koos het smakelijkste en dat ben ik gaan maken. Eerder had ze me al geleerd hoe ik rijst en Pakistaans brood (ben de naam even kwijt) moet maken. Het werd een heerlijk en geurige maaltijd waarvan we twee dagen hebben gegeten. Het was gezellig en leuk om de ingedrienten te verzamelen, de maaltijd te koken, het deeg te kneden, de rijst net te redden van aanbakken en daarna iets bijzonders op tafel te zetten. Nu ik weet hoe het moet, kan ik het misschien ook eens voor een buffet of gezamenlijke maaltijd maken.

 And if everything is going so well again and you have had a good rest, then the other ideas come naturally ... I had enough energy to make the delicious Pakistani meal I have had with a sweet, Pakistan 'sister'. I was looking for two recipes of Chicken Lahore and asked her advice trough the internet. She chose the tastiest and I made it. Previously she had already taught me how to make Pakistani rice and bread (I just lost the name). It was a delicious and fragrant meal that we have eaten for two days. It was cozy and nice to look for ingedrients, to collect all things for the meal to cook, kneading dough, fry the rice and prevent it from burning just on time and then serve something special on the table. Now I know how to do it, I can maybe even make it for a buffet or shared meal.

 
Naast koken, was er tijd om heerlijk te lezen. Zo zag de tafel er zondag uit. Vol leesmateriaal : -) De tafel van een boekworm.
Besides cooking, there was time to relax and read. Such was the table out there on Sunday. Full of reading material : -) The table of a bookworm





Het gaat veel over licht in deze tijd. Binnen viel me dit kaarsje op, in het schijnsel was een kruisvorm te zien.
In this time of year ‘light’ is a word much used. Inside this candle caught my eye, in the glare was a cross shape.


Deze woorden schoten mij te binnen: “Zijn wieg was een kribbe, zijn troon was een kruis” ~ These words came to my mind: "His cradle was a manger, his throne was a cross"



 Ook was er vorige week aan het einde van een middag prachtig mooi goudkleurig licht buiten. Alles leek opeens bijzonder in dit snel veranderende licht. 



Also there was an exquisitely beautiful golden light outside at the end of an afternoon last week. Everything suddenly seemed very special in this rapidly changing light.



  

Vers brood. Knapperig en warm. Ook zo lekker bij stoofpotjes. Mmm…op het moment bakt er een heerlijk maisbroodje voor bij de stoof vanavond.
Fresh bread. Crispy and warm. Even so delicious with stews.  Mmm ... at the moment a delicious corn bread  bakes in the oven for tonight.
 
Wat ik nog echt wil doen voor de Kerst in stervormige kerstkoekjes bakken met wit glazuur en roze suiker. Ik heb geleerd dat je gekleurde, eetbare glitter gemakkelijk zelf kan maken door een druppeltje vloeibare (!) kleurstof te mengen met kristalsuiker en te schudden. Je kan het ook nog 10 minuten bakken in een voorverwarmde over op 175 graden Celsius, ik moet dat nog uitproberen, misschien wordt het dan nog meer glitterig. 


What I really want to do before Christmas is baking star shaped christmas cookies with white icing and pink sugar. I've learned that you can easily color edible glitter using just a drop of liquid (!) dye to mix with sugar and shake. You can also bake it in a preheated at 175 degrees Celsius over 10 minutes. I should still try, maybe it will make it even more glittering.



Verder kreeg mijn man een prachtig winters kerstpakket waarin heerlijke chocomelk zat. Genieten! Ik heb het etiket eens goed gelezen en ik denk dat ik dit gemakkelijk zelf kan namaken, nu het op is. De mix bestond voornamelijk uit cacaopoeder, mager melkpoeder en suiker. Misschien nog wat vanille erbij…moet lukken volgens mij. Een mooi experiment voor deze week. 

Een goede derde adventsweek allemaal!



 Furthermore, my husband got a wonderful Winter themed Christmas giftbox from work with delicious chocolate in it to enjoy! I gave the label a good read and I think I can easily replicate it myself. The mix consisted mainly of cocoa powder, skimmed milk powder and sugar. Maybe some vanilla ... should work I think. A good experiment for this week.


A good third week of Advent all!

18 opmerkingen:

  1. Ha Annemieke,

    Dat gebeurt je zo snel he, zo'n neerslachtig gevoel in deze tijd van het jaar.
    Bij mij helpt het ook vaak om iets creatiefs op te pakken.Of jouw blog lezen, dat helpt ook:)!

    Groetjes, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemieke,
    Ik geloof dat ik wel kan begrijpen hoe erg je naar jullie kindje verlangt. Al zo lang heb je het kamertje klaar, en is alles voorbereid. En nog steeds kan je niet anders dan wachten. Maar ik geloof dat je het ook ziet als Gods leiding dat je nog moet wachten. We leven nu allemaal in een 'verwachtingstijd': advent. Hoe zullen de gelovige Israëlieten hebben gesmacht naar de komst van de Messias! En toen ze het nauwelijks meer konden verwachten, vanwege de donkere tijden, toen was het Gods tijd! En zo leert God Zijn gelovigen nu ook, dat Zijn tijd de beste tijd is. Ik wens je toe dat je in gelovige afwachting mag leven, en ik wens je daarbij Gods zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, heel mooi verwoord. Dit leeft inderdaad ook erg bij ons, ja een Zacharias heeft wellicht nog wel erger verlangd, want het ging niet alleen om een kindje, maar HET Kindje. God begrijpt ons wel. Ik wens jou en alle andere mensen die hier zo aardig reageren ook Gods zegen!

      Verwijderen
  3. Hoihoi! Wat een heerlijk uitgebreide post! En wat ben jij lekker druk met vanalles! Heerlijk toch? Dat verdrijft de neerslachtige gevoelens ook weer! En de dagen gaan alweer bijna lengen ;-)
    Wij zijn onlangs verhuisd, en in dit huis doet de oven het niet.
    Normaal bak ik zelf ons brood, maar dat gaat nu dus niet. Dus ik houd me nu erg druk bezig met het koken van grote pannen eten, bijv stoofpotje, chili of spaghettisaus.. Eerst alle groeten snijden, dan lekker bakken/laten pruttelen etc.. En uiteindelijk invriezen. Dat verdrijft voor mij een stukje 'eenzaamheid' op donkere en sombere dagen. CD aan, kaarsen aan.. En dan rond half 6 op de uitkijk tot manlief thuis komt uit zijn werk :)
    En zo heeft ieder zn eigen manier om de neerslachtigheid te lijf te gaan :-) Jij ook een goede 3e adventsweek! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke mix van blogonderwerpen! Gezellig om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annemieke,

    Wat een prachtig cadeau van je penvriendin. Ik kan mee voorstellen dat je daardoor opgevrolijkt wordt. Ik vind het knap om te zien hoe je jezelf bezig houdt en wat voor leuke en lekkere dingen je maakt. Ik herken je neerslachtige gevoel, ik heb er zelf veel last van in deze tijd van het jaar. En ik ben door deze post geïnspireerd om er ook weer helemaal voor te gaan.

    Ik merk ook dat het verlangen naar het hebben van een kindje in deze tijd van het jaar extra sterk is. Onze situaties liggen wat dit betreft mijlenver uit elkaar en ik wil je absoluut niet kwetsen, maar ik denk dat in een klein beetje voel wat jij voelt.
    Ik ben door de economische crisis genoodzaakt om door te studeren, een keuze waar ik achter sta. Samen met mijn man heb ik in deze tijd veel om wijsheid gevraagd aan God. Mag ik doorstuderen en onze kinderwens laten voor wat die is? Wil ik onze kinderwens laten voor wat die is? Een enorm moeilijke keuze, helemaal omdat ik destijds net een miskraam achter de rug had en mijn broer en schoonzus wel een kindje kregen.
    Ik kan wel zeggen dat ik hier dagelijks mee worstel. Maar ik weet dat God bij me is en dat Hij mij door deze moeilijke periode heen sleept.

    Ik hoop en bid dat jullie snel bericht krijgen over jullie kindje!

    Liefs, Alida

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Alida,
      Wat mooi dat je dit hier durft te delen. Ik kan en durf je echt nergens in te adviseren, maar daar zat je ook vast niet op te wachten. Mooi dat je schrijft dat je God bij je weet. Gods zegen in deze moeilijke tijd voor jou.
      Hartelijke groeten,
      Annemieke

      Verwijderen
  6. Hoi!

    Ik ben gek op je blog, je inspireert mij keer op keer. Je tip van de gekleurde suiker heb ik doorgegeven aan het Consuminderhuis in Parkstad (met bronvermelding), het is zo'n leuke tip. Vooral groene suiker, vinden de mensen eng op hun cappucinoc:).

    Ik wens je hele fijne gezellige dagen en ik hoop van harte dat 2013 een jaar voor jullie wordt waar jullie grote wens in vervulling gaat.

    Liefs van Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O wat leuk. Ik heb het ook weer van een Amerikaanse site hoor. Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar!

      Verwijderen
  7. Lieve Annemieke, wat laat je ons meekijken in heel veel bijzondere momenten van je leven, DANK daarvoor ! Wat mooi dat je zo eerlijk durft te zijn, en wat fijn dat er dan lieve lezers zijn (hierboven mij geschreven) die woorden van bemoediging geven. Daarin zie ik Zijn LIEFDE, zelfs door de moderne technieken heen verweven. Bijzonder hè...

    En HIJ staat daar allemaal BOVEN ! Zijn ogen gaan zelfs voortdurend over de aarde rond om ons bij te staan met hulp / kracht (2 Kronieken 16: 9a)
    Dat bid ik jou ook van harte toe in al gedachten, worstelingen en fases van je leven, HIJ is erbij, Hij ziet je !

    Wat heb je een schitterend boekwerk gekregen, WOW ! Geweldig ! Ik zit trouwens OOK helemaal mee te smullen met al je lekkere kookkunsten / hapjes / brood enz Volgens mij heb jij ook een groot KOOKTALENT gekregen, leuk... want wij hier (in blog-land) genieten daar heerlijk van mee ! Liefs en zegen, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Annemieke,

    Wat goed van je dat je zo openhartig bent. Heel dapper om je zo kwetsbaar op te stellen en gewoon te zeggen dat het niet altijd makkelijk is. Ik bid met jullie mee en brand dagelijks een kaarsje voor jullie.

    Hartelijke groet en Gods Zegen toegewenst,

    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat hopen we dat jullie snel iets mogen horen.Maar Hij weet wat goed voor ons is.Dat het een wachten mag zijn in afwachting van Hem.Wie weet is jullie kleine nog niet geboren en is er een moeder die mss nu verwacht en haar kindje af zal staan en is er in Zijn eeuwige raad besloten dat het voor jullie zal zijn.Dat het een kindje mag zijn dat de ouders krijgt die het bij Zijn word zullen doen opgroeien,tot Zijn eer.Wat een wonder zal dat wezen.
    Wens jullie heel goede en gezegende kerstdagen toe.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor jullie hartverwarmende reactie, zo divers maar allemaal zo hartelijk. Doet me echt veel : )
    Gods zegen voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemieke,
      Zelf mij doet het goed om al die fijne reacties te lezen. Bewaar ze maar goed in je hart.
      Ik vind het heel knap dat je ondanks dat je je minder voelt, toch zo ondernemend bent. Je huis ziet er prachtig uit.
      Goede Kerstdagen! En de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Ik hoop met je mee dat 2013 een prachtig jaar mag worden voor jullie 3-en :)
      Groeten Marieke J.

      Verwijderen
  11. Wat een mooi stukje met mooie onderwerpen en foto's.
    Ik hoop dat jullie kinderwens snel vervuld mag worden.

    En wat een prachtig cadeau van je penvriendin.

    Af en toe wat minder goed in je vel zitten ken ik ook wel.
    Gelukkig heb je goede afleiding gezocht/gevonden.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Annemieke, wat een prachtig cadeau van je penvriendin. Wat ontzettend lief ook om zoiets op te sturen. Lijkt me heerlijk om daar een beetje in te snuffelen. Ik heb iets dergelijks gekregen van mijn oma, die nu is overleden. Ik gebruik haar kookboek bijna wekelijks.

    Ik kan me indenken dat het ook lastige dagen zijn, dagen dat je zo verlangt naar je kindje. Mijn zus heeft ook een adoptiekindje en mn beste vriendin ook. Ik weet van het lange wachten en de onzekerheid. Wat zou kunnen helpen is dat je alvast voor je kindje gaat bidden (doe je vast al) met een specifieke gebedslijst (heb er 1 op mn blog) . Ik zal voor jullie bidden en hoop dat jullie grote wens gauw in vervulling mag gaan.

    Even iets heel anders: Wat ziet dat brood er heerlijk uit zeg, ik kon het bijna ruiken hier, haha. Zou je het recept op je blog willen zetten?

    Hartelijke groet en gezegend kerstfeest gewenst!! Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjolein,
      Veel herkenning dus weer :-)
      Ja, we bidden idd al voor ons kindje, zeker sinds de papieren in Zuid-Afrika liggen. Maar deze maand is gewoon een beetje extra lastig, vanwege het familiekarakter, dat Kerst ook om verwachten en geboorte(n) gaat en omdat het een maand van reflectie en terugkijken is. Maar God is erbij, ik verwacht dat we in Januari weer een fris en nieuw vooruitzicht hebben. En ondertussen weet ik dat God voor ons kindje zorgt waar het ook is. Ik weet het in ieder geval met mijn verstand...het gevoel komt ook wel weer terug. Gaat wel vaker op en neer, waarbij vaak woorden als wachtdip e.d. worden gebruikt, je vast wel bekend als je het in je omgeving hebt meegemaakt ;-)
      Over het brood, bedoel je het Pakistaanse of het gewone brood?
      Hartelijke groeten en alvast een goed Kerstfeest!
      Annemieke

      Verwijderen
  13. Gisteren heb ik je blog gevonden, wat ontzettend leuk zoals je schrijft, boeiend, vol inspiratie en hoopvol.

    je hebt me geinspireerd om ook weer met mijn journal aan de slag te gaan! super bedankt daarvoor, ik start vanmiddag direcT!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.