maandag 3 december 2012

Londen, londen, londen

Wat een foto's om uit te zoeken! Voor iemand die van Engeland en geschiedenis op het gebied van kerk, vorstenhuizen, mode en kunst houdt is er zoveel te zien en te beleven in Londen. Dus...niet teveel woorden en veel foto's. Misschien dat ik er twee delen van moet maken, we zien wel hoever dit fotoverslag komt...

VRIJDAG


  Winterwonderland in Hydepark

ZATERDAG


De White Tower in het complex van de Tower. En hieronder mijn voorbereidingen waardoor ik vooraf thuis al helemaal in de wereld van de Tudors en de Tower kon duiken.  





 

 O Death, rock me asleep, Bring me to quiet rest, Let pass my weary guiltless ghost Out of my careful breast.

 
The ordinary acts we practice every day at home are of more importance to the soul than their simplicity might suggest.
~ Thomas More (February 07, 1477 - July 06, 1535) Prisoner of the Tower


 It having been a very cold night last night I had got some cold, and so in pain...
~ Samuel Pepys (February 23, 1633 - May 26, 1703) Prisoner of the Tower


Maar voor ons was de Tower heel goed...


ZONDAG

Wandeling vanaf de Tower Bridge


Later bij de Westminster Abbey, een mooie zegenwens:


Ik ben iets aan het bestuderen...


Dit om precies te zijn:


Het zijn moderne beelden van 'moderne martelaren', waaronder Martin Luther King en Bonhoeffer. 
(Derde van rechts en eerste van rechts) 
En hieronder: ik voel me niet alleen klein voor de Westminster Abbey, ik ben het ook!

Ik waande ons even in een setting van de detectiveserie 'Lewis', hoewel dat in Oxfort speelt.




In de schemerige wandelgangen van de Westminster Abbey waren allemaal kleine deurtjes van oud en verweerd hout met donker uitgeslagen beslag erop, zelfs eentje waar ik met mijn 1,65 m voor zou moeten bukken. Heel geheimzinnig en eeuwen en eeuwenoud!


En natuurlijk mocht deze foto niet ontbreken:


Terug in de buurt van het hotel in The City, het oudste deel van Londen. We kwamen bijna dagelijks langs de oude Romeinse muur met het beeld van Ceasar. Dit is tegenover de Tower bij het metrostation.


's Middags naar de Evensong in de St. Pauls. We waren zo onder de indruk van het gebouw. Ook de dienst was erg mooi, heel formeel en anders maar altijd mooi als je dezelfde geloofsbelijdenis hoort en het Onze Vader. Ik denk dat het de mooiste kerk is die ik ooit heb gezien, alles is zo in evenwicht met elkaar en de koepel is adembenemend. De Engelsen zijn erg strict met hun fotoverbod voor kerken die in gebruik zijn, dus ik kon alleen de buitenkant fotograveren.


 

Toen we de kerk uitkwamen, liep ik zowat letterlijk  tegen dit standbeeld aan: 



DE REST VAN DE WEEK

...ging ik er veel alleen op uit omdat mijn man weer gewoon moest werken overdag. Hoogtepunten waren het Victoria & Albert Museum  (VAM) en decadente luxe warenhuis Harrods. En ja, ik heb de kenmerkende rijke saoudische dames gespot : )

  
Het VAM. Hieronder modegeschiedenis: regency style, uit de tijd van Jane Austen.



Iets jonger...


De tijd van de crinolines. Dit was mogelijk doordat er een speciaal soort licht ijzer was uitgevonden waardoor ze een lichte kooi-achtige constructie konden maken i.p.v. de vele zware onderrokken zoals hierboven nog het geval was. 


De lunchkamer van het museum, wat een pracht! Had ik al gezegd dat het museum gratis is, net als veel grote musea in Londen?


Uitzicht op de binnentuin. Veel regen, het blijft Londen natuurlijk. Overigens was er veel meer te zien dan alleen mode, er was meer kunst en andere cultuur dan mode eigenlijk. Maar de mode vond ik wel een uniek element hier.


Hieronder Harrods: de beroemde Food Halls en de buitenkant.







St. James' Park voor Buckingham Palace. Maar foto's van het paleis zijn wel bekend, het park en het uitzicht waren enorm verrassend. Klein, maar stampvol met dieren: eekhoorntjes, roodborstjes en koolmeesjes, ganzen, zwanen, kraaien, duiven, meeuwen, allerlei soorten watervogels... in grote hoeveelheden liep alles door elkaar. Heerlijk om weer bomen en dieren te zien na een aantal dagen tussen de gebouwen te zijn geweest!

 



Het park was echt slim aangelegd, je ziet het hier niet direct op de foto, maar er stonden nog volop planten in bloei in roze, rood en paars. Er was volop kleur en sommige bomen stonden nog in blad of droegen zelfs bloesem. Het was ook heel gaaf om twee eekhoorntjes te zien spelen onder een boom. En allemaal bedacht door John Nash, dat verdient wel een vermelding ;- )






En de laatste dag gingen we nog even naar het oude kantoor van mijn man. Kort gezegd werkt hij bij een soort inspectiebedrijf  van schepen. Het bedrijf is in Engeland opgericht in 17.... en dat is in het oude kantoor nog goed te zien. Ze houden van traditie en geschiedenis die Engelsen : )



The Board Room en de oude bibliotheek


 Vermelding van de Titanic in de originele boeken van het bedrijf. Zie je de leegte onder de rode letters? Dat geeft aan dat het schip niet onder inspectie is gebouwd. Die schepen erboven wel dus. Als je goed kijkt, zie je de kapitein genoemd en de reden waarom het schip is vergaan 'struck (by) iceberg and foundered'. 

En de laatste fotootjes van een Victoriaanse winkelhal, Engelse Tea en avondgezicht. En dat was Londen. We hebben ervan genoten. Manlief vandaag weer naar het vliegveld gebracht, hij mag nog een midweekje en dan zit het er op. Daar zijn we dan ook wel weer heel blij mee!!



 
 

En dit was eigenlijk de heenreis over ket kassengebied in Nederland, zo mooi al die vlakjes.


14 opmerkingen:

  1. Wow Annemieke, wat een geweldige tijd heb je gehad in Londen. En wat heb je ontzettend veel gezien in die korte tijd. Mooi hoor. Dank voor je fotoverslag. Ik ben nog nooit in Londen geweest, maar het was net of ik er toch een beetje bij was, haha.

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's. Het lijkt me echt apart om daar te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, ik blijf ook altijd lang staan kijken bij kleding in musea :) Daarom spreken mijn man ik altijd een tijd bij de uitgang af, hihihi. Hij heeft namelijk wat minder met kleding.
    Geniet nog maar lekker na van je trip. En nog even volhouden, een week is zo voorbij...
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ps. Volgens mij staat de tijd van je blog nog op London tijd :)

      Verwijderen
    2. Hallo Marieke, ja ik snap dat je dat denkt : ) maar in feite heeft de tijd altijd al verkeerd gestaan. Maar ja, het maakt mij ook eigenlijk niet uit, dus ik laat het maar zo. Maar aardig dat je me even tipt, misschien had ik het wel belangrijk gevonden : )

      Verwijderen
  4. Wow, wat een mooie foto's!! Oh, die jurken... zo mooi en romantisch! (al weet ik niet of het nu ook echt fijn zou dragen...maar het staat zo mooi! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi he? Ja, het lijkt me inderdaad geen pretje om ze dagelijks te dragen...maar zo af en toe lijkt me helemaal geweldig. Volgens mij voel je, je super vrouwelijk en elegant in zo'n jurk. (Je kan natuurlijk ook niet onderuit hangen op de bank met al die korsetten enzo lol)

      Verwijderen
    2. Het ziet er geweldig en vrouwelijk uit, maar sjonge... het lijkt me een hele opgave om er zo de hele dag in rond te lopen. Ik ben nogal praktisch ingesteld en zie bezwaren bij bijv. lekker zitten op de bank, de "neus poederen" (zoals de engelse dames dat zouden zeggen), de schoenveters strikken enz enz enz.
      Maar mooooooi blijft het wel!

      Hartelijke groet, Astrid

      Verwijderen
  5. Veel gezien, en genoten, zo te lezen!
    Mooie foto's joh! En inderaad, vooral die jurken, super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wonderful pictures! What a trip!!! We are studying art history right now and to be able to see the architecture of all those gorgeous buildings felt so familiar. The gothic style is a favorite! And all that delicious history… Thank you for sharing… One day I would LOVE to make a visit there…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi JES, yes I feel privileged to go there so easily. If you're from America and you want to visit London it's much harder. Same for Paris en Rome etc. I love America also very much and love to learn about American history and we always regret that we are not able to go to America again the last years. And we sometimes wonder how it would be to live there... to be part of American traditions, homeschool your children, live in a more rural place, not so crowded as in The Netherlands.... but then... we have our own history here too and we are privileged to be able to have all those special places so near. I hope you will be able to go and see some of those places yourself in the future and maybe if you're around, you can visit us in Gouda (it's touristic and an old town where the cheese comes from)!!

      Verwijderen
  7. Wat GEWELDIG dat je ons zo mee laat genieten van alles wat LONDEN jou liet zien. Hi Hi... en de REGEN (met sneeuwvlokjes hier en daar) is hier ook volop ! Dan waan je je hier in ons KIKKERLANDJE toch ook nog een beetje in ENGELSE SFEREN. Ik hoop dat je heerlijk mag NAGENIETEN en BIJKOMEN van al je indrukken. Wat leuk dat je ons de mooie foto´s ook gunde !

    Persoonlijk ben ik weg van de ENGELSEN met al hun typische GEWOONTEN en hun GRANDEUR. De eindeloze KOPJES THEE en de overheerlijke HAPJES die daar natuurlijk bij horen. Nu zou ik bijna de ENGELSE UITDRUKKINGEN vergeten, die zijn ook zo grappig! En het ENGELSE PLATTELAND is net als LONDEN ook om te zoenen ZO MOOI. Dat staat bij mij nog hoog op mijn verlanglijstje, ik denk dat jij dat ook geweldig zou vinden ! Een hartelijke groet, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het Engelse platteland...zucht... ook helemaal geweldig, ja. Ik ben een keer (vrij kort)met mijn ouders en broer in Sussex, Kent en ... geweest en daar toen veel kastelen e.d. bezocht. Geweldig. Daar hoorde ik voor het eerst van Hendrik VIII en zijn vele vrouwen, de scheuring van de R.K.K. en al de tragedies, romances e.d die in die tijd speelden aan het hof en die de loop van de Engelse geschiedenis mede hebben bepaald. Heel leuk was het om nu in Londen weer veel over deze tijd (de Tudor-tijd) terug te zien bij de Tower vooral.
      Al die dingen die je noemt hebben zeker aantrekkingskracht! Leuk om ze te lezen!

      Verwijderen
  8. Leuk verslag!Bedankt voor de prachtige foto's.
    Ben ooit eens in Engeland geweest,meer noordelijker.OOk erg mooi.
    Zo heft elk land z'n Eigen historie.
    Wat je ook mooi zou vinden denk ik,is \rusland. Ben er ooit geweest in Leningrad.Zo mooi en een architectuur en een mooi museum.
    Zou er ooit nog wel eens heen willen,maar he tzal een wens blijven.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.