zondag 30 december 2012

Jaarjournaal



via http://janeaustensworld.files.wordpress.com/2012/07/fanny-knight.jpg 

In het nieuwe jaar wil ik graag een jaarjournaal bijhouden. Ik heb een keer iets gedaan wat er op leek, maar dat stierf een stille dood omdat het vooral op schetsen was gebaseerd. Ik ontdekte vandaag een heel inspirerend blog waar ik een rijkere vorm van verslaglegging vond die me er aanspreekt. Ik heb het net helemaal uitgewerkt en voorbereid en ben dus eigenlijk al min of meer gestart. Ik deel het graag voor wie ook interesse heeft. Voor mijn Engelstalige lezers: bijna alle informatie is in het Engels te vinden op het blog dat mij zo inspireerde: http://thistledewblog.com/category/art-journaling/page/2/. Lees van onderaf naar boven toe!

Waarom  zou je dit doen?

  • Door na te tekenen (of je daar nu een natuurlijk talent voor hebt of niet) leer je goed te observeren en krijg je meer waardering voor de meest ‘alledaagse’ natuur of objecten om je heen.
  • Door de waardering voor de schoonheid om je heen en dit te combineren met een gebed voor de maand, creeer je ruimte om dankbaarheid te laten groeien.
  • je leert de specifieke kenmerken van elk seizoen in je eigen omgeving en deels daarbuiten goed te zien en te waarderen.
  • Er ontstaat iets moois dat je kan terugbladeren of kan doorgeven aan je kind(eren) of vriend(in).
  • Je kan het samen met een vriendin of je kinderen doen. Voor kinderen is het heel leerzaam en ook divers. Start dan met een niet al te dik leeg boek, zodat ze niet overweldigd worden met het idee dat ze 100 pagina’s moeten vullen ;-)
  • Als je iets veel doet, wordt je er vanzelf beter in, de frequente omgang met poezie( lezen of schrijven), de natuur en het tekenen, zal je ongetwijfeld verrijken en verder brengen.
  • Het lijkt me dat het  fijn voor mijn hemelse Vader is als Hij ziet dat ik zijn cadeaus, zijn geschenken zie, ze koester, waardeer, beschrijf en nauwkeurig nateken. Zou een mens al niet blij zijn als iemand zijn/ haar cadeau waardeert? God, die ook alle emoties kent, zal hier vast ‘behagen in scheppen’, zoals het op z’n ouderwets zo mooi klinkt.  

Fil. 4: 8 Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat.

-

Wat kan er in een jaarjournaal? 

recepten, gedichten, citaten, verslagen, tekeningen n.a.v. observaties uit de natuur,  decoratie-ideeen,  een lied, een beschrijving,  een lijst van…, anekdotes, gebeden, etc.

Boeken over journaling: 

Scrapbook, Notebook, and Journal Embellishments - Exploring God's Secret Garden 

Dit zijn  Engelse boeken, waarschijnlijk zullen er ook wel Nederlandse boeken te vinden zijn...
Geïntimideerd door al die mooie, schijnbaar foutloze boeken of door alle witte bladzijden voor je neus?  Van je fouten leer je, dus begin gewoon en geef niet om ‘fouten’. zelfs grote kunstenaars maakten vergissingen en fouten in hun schetsboeken.  Het laat zien hoe je groeit en soms ontstaat er weer iets anders uit.

Welke vorm? 
Gebonden is beter mooi te houden, je bent er wellicht zuiniger op omdat het al een mooi boek is.  ik zou liever een eenvoudige, niet geillustreerde voorkant kiezen, zodat ik mijn eigen voorblad op de tweede pagina kan maken, zonder dat die in het niet valt bij de ‘echte voorkant’. losse pagina’s zijn flexibeler; je kan er iets aan toevoegen, je kan gemakkelijker een eigen voorblad voor het boek maken.

Stappen
stap 1: begin gewoon met een tekening ergens in het midden bijvoorbeeld. Vanaf dat moment is het grote, lege, witte boek niet intimiderend meer: er staat iets in. Het smetteloze is er af en nu kan je – zonder al te grote verwachtingen en zonder excuses- gewoon aan de slag.
stap 2: maak een voorblad voor je ‘journaal’

momsjournalthree.jpg


stap 3: Maak het voorblad voor de maand waarmee je start
stap 4: maak je eigen ‘werkblad voor de maand’ of gebruik (en voeg eventueel toe) het template van de website: http://thistledewblog.com/category/art-journaling/page/2/.
stap 5: Werk de rest van de maand a.d.h.v. dit werkblad, neem zo af en toe een half uurtje of uurtje de tijd om hiervoor te zitten: observeer, teken, kopieer, versier, componeer, dicht, verzamel, ervaar, bedenk  en/ of doe verslag.

Voorblad van de maand:  
*stukje van het gedicht van de maand van Sara Coleridge
*Teken van allerlei dingen die bij deze maand horen, bijv. sneeuwvlokjes, hulst, kale takken, kerstroos, warme chocomelk, een pan stampot, een gebreide sjaal, etc. in januari. Maak een rand van deze dingen of teken ze kris kras over het blad.
* voeg eventueel een zelf gemaakt of overgeschreven gedicht toe


Gedicht van de maanden die je elke maand weer kan gebruiken om  er een stukje van op je voorblad te zetten:

The Months

January brings the snow,
makes our feet and fingers glow.

February brings the rain,
Thaws the frozen lake again.

March brings breezes loud and shrill,
stirs the dancing daffodil.

April brings the primrose sweet,
Scatters daises at our feet.

May brings flocks of pretty lambs,
Skipping by their fleecy damns.

June brings tulips, lilies, roses,
Fills the children's hand with posies.

Hot july brings cooling showers,
Apricots and gillyflowers.

August brings the sheaves of corn,
Then the harvest home is borne.

Warm september brings the fruit,
Sportsmen then begin to shoot.

Fresh October brings the pheasents,
Then to gather nuts is pleasent.

Dull November brings the blast,
Then the leaves are whirling fast.

Chill December brings the sleet,
Blazing fire, and Christmas treat.
Sara Coleridge


journaljanuary.jpg

Grofweg een paar dingen van dit blad vertaald in het Nederlands: 

  • Illustreer het voorblad van de maand (zoals ik boven heb beschreven).
  • Schrijf en illustreer een gebed voor het nieuwe jaar.
  • Maak een lijst van goede voornemens.
  • Maak een winterwandeling en vind iets interessants om te tekenen, schrijf over het weer en de geluiden die je hoort als je wandelt.
  • Adopteer een boom dichtbij je huis. teken hoe de boom er in januari uitziet. (loofbomen veranderen meer dan naaldbomen en zijn wellicht leuker om te tekenen.)
  • Benoem vogels in de buurt of bij een voederbakje. schets ze en schrif over hun activiteiten.
  • vind een gezellig hoekje in je huis. teken (een deel van) het hoekje.  schrijf over de tijd die je er doorbrengt. voeg dit citaat toe (zie het blad en het citaat van cicero).
  • Kopieer een favoriet recept of schrijf over je lievelingsmaaltijd. ‘Comfort food’ is belangrijk in deze koude maanden van de winter! Bereid dit gerecht en geniet ervan met de mensen om je heen. Ideeen? Warme chocomelk, stoofpotje, ginger bread, pudding…
  • Voeg een gedicht toe (zie werkblad op website of hieronder) . Kies er gerust meerdere om de komende dagen over te schrijven, te decoreren/ illustreren en om over na te denken. ga zelf op zoek naar winterse gedichten of schrijf er zelf één. 
  • Ik denk er ook over om soms een foto van iets te maken en het thuis van de computer na te tekenen. Waarom ik dat zou doen? In een stadspark ofzo, zou ik me wat opgelaten voelen om daar ter plekke te schetsen. Nu kan ik het thuis doen. Waarom dan niet de foto direct inplakken? Dat kan ook, maar door te tekenen ontdek je zelf veel meer dan je in eerste instantie ziet als je 10 seconden kijkt. Foto's zijn natuurlijk wel 2D dus is zou niet alleen van foto's tekenen. 
snow in the west village, nyc
Gedichten/ citaten in het Nederlands en Engels:


Winterdag

De lucht is blauw , de vloed is ijs,
't Blinkt al in de avondzonneschijn,
En langs de takken, bruin en grijs,
Hangt de ijzel, als een blank gordijn ;
Daar vliegt, met korte vleugelslag,
Een kraaienzwerm door 't pijnboomhout...
't Is toch een heerlijk ding in 't woud,
Zo'n winterdag, zo'n winterdag!

Het mosbed kraakt, — de rappe voet
Drukt sporen in 't besneeuwde groen;
Ginds kronkelt, als een welkomsgroet,
Een blauwe rookwolk door 't plantsoen;
Van verre klinkt, met slag op slag,
De scherpe bijl op 't harsig hout...
't Is toch een heerlijk ding in 't woud ,
Zo'n winterdag, zo'n winterdag!

Maar ginds wacht mij een lieve vrouw,
En kinders o! als melk en bloed;
Een krachtig maal, een warme schouw,
En duizend kussen , trouw en zoet;
Hoe mooi 't dan ook hier wezen mag,
Ik zeg, bij 't kruipen in mijn kluis:
't Is toch een heerlijk ding in... huis,
Zo'n winterdag, zo'n winterdag!
Schrijver: J.P. Heije

Winterstilte 
De grond is wit, de nevel wit,
De wolken, waar nog sneeuw in zit,
Zijn wit, dat zacht vergrijzelt.
Het fijngetakt geboomte zit
Met witten rijp beijzeld.
De boom houdt zich behoedzaam stil,
Dat niet het minste takgetril
't Kristallen kunstwerk breke,
De klank zelfs van mijn schreden wil
Zich in de sneeuw versteken.
De grond is wit, de nevel wit,
Wat zwijgend tooverland is dit?
Wat hemel loop ik onder?
Ik vouw de handen en aanbid
Dit grootsche, stille wonder. 

Jacqueline E. van der Waals
1868-1922 

~

Sneeuw


Het wit.
Onhoorbaar is
het wit. Slechts
wat getrippel
van vogelpoten
heel omzichtig
in de bange
stilte van het
wit.

Onhoorbaar ligt
het wit in de
leeggeblazen ochtend.
Ik schrijf er
geen voetstappen
in.

Roland Jooris
uit: Bladstil
Antwerpen Gerd Segers 1977

Red squirrel

"January is the quietest month in the garden.  ...  But just because it looks quiet doesn't mean that nothing is happening.  The soil, open to the sky, absorbs the pure rainfall while microorganisms convert tilled-under fodder into usable nutrients for the next crop of plants.  The feasting earthworms tunnel along, aerating the soil and preparing it to welcome the seeds and bare roots to come."
-  Rosalie Muller Wright, Editor of Sunset Magazine, 1/99

"Bare branches of each tree
on this chilly January morn
look so cold so forlorn.
Gray skies dip ever so low
left from yesterday's dusting of snow.
Yet in the heart of each tree
waiting for each who wait to see
new life as warm sun and breeze will blow,
like magic, unlock springs sap to flow,
buds, new leaves, then blooms will grow."
-  Nelda Hartmann, January Morn  

.

"Little January
Tapped at my door today.
And said, "Put on your winter wraps,
And come outdoors to play."
Little January
Is always full of fun;
Until the set of sun.
Little January
Will stay a month with me
And we will have such jolly times -
Just come along and see."
-  Winifred C. Marshall, January

"To read a poem in January is as lovely as to go for a walk in June."
-  Jean-Paul Sartre

 "Winter is the time for comfort, for good food and warmth, for the touch of a friendly hand and for a talk beside the fire:  it is the time for home." 
-  Edith Sitwell  

.

"Ring out the old, ring in the new,
Ring, happy bells, across the snow:
The year is going, let him go;
Ring out the false, ring in the true."
-  Alfred Lord Tennyson

A WINTER BEAUTY

January Gardening Activities and Chores in Red Bluff
USDA Zone 9

Pruning leafless trees and shrubs.
Adding compost, ashes and fertilizer to the vegetable and flower gardens.
Taking cuttings from dormant figs, grapes, and other shrubs.
Spraying dormant fruit and other trees.
Weeding and mowing where needed.
Burning piles of gardening cuttings.
Fixing wood and metal fences.
Placing cold sensitive potted plants in protected areas outdoors or indoors.
Sharpening and oiling garden tools.
Protect tender plants from frosts.
Checking for and repairing any leaks in sheds.
The soil is usually too wet and cold for much garden digging.
Indoor activities: sorting seeds, planning, reading, writing, etc.
Caring for indoor plants.
Weeding the winter garden.
Watering potted plants as needed.
Adding Ironite and other soil supplements.
Fertilizing under trees and shrubs. 
Keeping tools and equipment out of the rain and moisture. 
Browsing seed and garden catalogs.
Reading gardening, botany, and agricultural books.
Planning garden improvements for the new year.
Fixing any leaking roofs or rain gutters. 
Keep a journal.  Write a poem.
Take a slow walk in the garden.  

Bron:  http://www.egreenway.com/months/monjan.htm

woodwife 

PS. WIE IN HET  NIEUWE JAAR OOK EEN JAARJOURNAAL MAAKT OF START....IK HOOP ER MAANDELIJKS EEN BERICHTJE OVER TE POSTEN. IK WAARDEER HET ERG ALS JE JOUW ERVARINGEN MET HET JOURNAAL DEELT IN DE REACTIES OF NIEUWE IDEEEN AANDRAAGT! GOD BLESS YOU AND MAKE YOU A BLESSING!

Ps.ps. Vergeef me mijn typefouten, vergeten hoofdletters e.d. Dit zijn bewerkte aantekeningen, vandaar...

11 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee om een jaarjournaal te maken!
    Is niets voor mij denk ik hoor.Ik ben net 2 dagen geleden een creatief doen blog gestart,naast het blog wat ik al had.Zal al een klus zijn om die te laten lukken ...

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaaf!! Ik wist niet dat dit 'officieel' iets is :D Ik heb een grote map in de keuken staan met allerlei aantekeningen, krantenknipsels etc! Maar als ik dat nou het komende jaar omzet in zo'n journal... Hmmm iets om over na te denken!! :) Succes ermee, ik ben erg benieuwd naar de berichten die je erover gaat plaatsen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Wat leuk, ik ben in juli vol goede voornemens gestart nadat ik een prachtig boekje hiervoor van manlief had gekregen.
    Maar eerlijk gezegd is het op het moment niet meer dan een 1000 maal dank boekje waarin ik elke dag mijn zegeningen schrijf (ook heel waardevol om te doen).
    Ik ga het met de tips en inspirerende ideeen die je geeft toch weer proberen.

    Fijne jaarwisseling!

    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een idee zeg! Ik ga er zeker over nadenken of dit (in een misschien wat aangepaste vorm) iets voor mij is. Ik denk dat het je inderdaad helpt om meer bij allerlei dingen stil te staan, om meer van elke dag te genieten, i.p.v. steeds maar weer vooruit te kijken naar iets leuks wat nog komt.
    Van harte wens ik jou en je man Gods zegen toe voor 2013, en 'wees een zegen' (Gen. 12:2)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Annemieke,
    Wat een ontzettend goed idee; ik doe zeker mee! Ik had ook al wel een dankschrift, waarin ik dagelijks dank voor iets moois die dag. En ook heb ik voor een vriendin een notitieboekje zelf gemaakt, met mooi papier, knipseltjes en citaten. Maar dit vind ik echt een heel goed idee. Ik ga (vanavond???) eens op gemakje de linkjes bekijken. Eerlijk gezegd had ik soms een beetje moeite met "zomaar wat knutselen", zonder dat er een idee, een bedoeling achter zat. Maar jouw christelijke insteek, dat je op deze manier God laat zien hoe dankbaar je bent voor alle mooie dingen die er in de natuur, in de seizoenen en in je leven gebeuren, ja... dat vind ik heel mooi.

    Kortom, ik doe zeker mee Annemieke, en zal je op de hoogte houden van mijn Journal.

    Fijne en rustige jaarwisseling en een heel goede start van het nieuwe jaar 2013 toegewenst.

    Gods Zegen voor jou en je man Eize, hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Allemaal een hele goede jaarwisseling en Gods zegen! Astrid, ik heb je mailthe ontvangen hoor maar het glipt er steeds tussendoor om te antwoorden. Mijn goede voornemen voor 2013 :-)
    Dank je wel, was een hele lieve bemoedigende mail.
    En een update: ik heb vandaag een journal gekocht en een titelblad gemaakt! Yeah! Goed gestart en dat al in het oude jaar lol!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee Annemieke! Ik doe ook mee hoor! Ik ben een paar jaar geleden gestart met schilderen (les) en dat geeft zo'n voldoening...heerlijk! Ik plak ook nog altijd allerlei knipsels in mijn agenda, net als vroeger op school, daar kan ik niet vanaf komen ben ik bang. Maar zo'n jaarboek is een beter idee. Je zou ook de knutsels voor die maand er in kunnen schrijven en tekenen of bijvoorbeeld het basisboodschappenlijstje voor kerst of verjaardagen. Ik zag trouwens eens een documentaire over Jeroen Krabbé, die houdt al zijn halve leven dagboeken bij met tekeningen en schilderijen, knipsels en zo..vond ik heel leuk!
    Nou, ik wens jullie een heel gelukkig 2013 toe, met veel goeds en liefde. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Annemieke,
    Allereerste de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Grappig, ik zat te twijfelen of ik misschien ook een blog zou beginnen. Er is namelijk zo veel moois in het leven. Maar ik vroeg me wel af of het iets voor mij was. Zo'n Jaarjournaal past denk ik beter bij mij.
    Ik ga er snel mee beginnen. Bedankt voor de tip. En succes met jouw Journal.
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Annemieke, ik kwam vandaag toevallig uit op je mooie blog, ik wens je een heel gelukkig en gezond nieuwjaar toe, dat al je dromen mogen uitkomen. Is het mogelijk om jou een emailtje te sturen? Veel liefs Myriam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Myriam, Bedankt voor je beste wensen, jij ook het allerbeste voor dit jaar. Je kan mij mailen Myriam, door zelf even je mailadres hier achter te laten, dan stuur ik je een mailtje terug en verwijder ik je reactie zodat je mailadres niet voor altijd blijft staan.

      Maar misschien is het goed om aan te geven dat ik geen mogelijkheid heb om een echte mailwisseling op te zetten. Ik wil eigenlijk alleen nog maar met mijn blog bezig zijn in de avonden en in het weekeinde om mij overdag op mijn werk thuis te richten. Ik merk dat ik sommige mails al te lang laat liggen :-( Maar zomaar een mailtje is geen probleem!

      Verwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.