maandag 10 december 2012

Donkere dagen met een feestelijk tintje


Handgemaakt door mijn man in groep 8, kan het nog steeds mee! Nieuwe sneeuw en elk jaar een lampje en dit kerkje verlicht ons steeds weer. Ook als het weer van sneeuwachtig omgeslagen is naar regenachtig. En wat kan het al vroeg donker zijn deze dagen!


De kerstversiering is vóór de laatste Sinterklaasviering al het huis ingeslopen.Vrijdag met een vriendin kerstbomen gekocht en zaterdag de boom opgetuigd. Hij is wel erg druk geworden, maar toch zijn we er helemaal happy mee. Een keer per jaar mag het lekker kitscherig glanzen in huis.



 


Jammer genoeg heb ik dit jaar weer een misrekening gemaakt met betrekking tot zelf maak-projecten. Ik ben blij dat de witte sneeuwvlokjes slinger voor in de kerstboom af is, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik de andere projecten die ik wilde haken (nog) niet af heb.

 
 
Zo wilde ik van die halve handschoentjes haken....maar gelukkig was de Sint me goed gezind : ) Dit zijn ze, gewoon uit de winkel, met onze Engeland mok. Heerlijk warm voor als het binnen fris is of buiten net er tussenin.


Wat gemakkelijk zelf te maken is en zo klaar is, is een huisgeurtje. Bij de drogist kocht ik gedemineraliseerd water (niet drinken!) en ik had nog essentiele olie en een klein flesje wodka (alcohol van de drogist kan ook) in huis.



In dit winterse huisgeurtje ging voornamelijk water met 1 of 2 eetlepels wodka en een mengsel van voornamelijk kaneel en kruidnagelolie. Vanille is ook lekker. Schudden. Een dagje laten staan en daarna zo af en toe schudden. Als huisgeur voldoet dit mengsel prima.


Als je echt een parfum wilt maken moet je wat stofjes toevoegen die de verschillende ingedrienten nog beter in elkaar laten oplossen. Ik gebruik het megseltje ook om het mos niet uit te laten drogen, twee vliegen in één klap!




Ik hoop dat we binnenkort nog naar het bos kunnen en daar nog wat meer kerstgroen kunnen halen. Eigenlijk heb ik ene hekel aan nep, dus de slinger op de trap kan nog wel wat 'echt groen' gebruiken. En ook de spiegel kan nog mooi versierd worden met echt groen. Dat ruikt van nature ook heerlijk en maakt de huisgeur misschien wel overbodig : )



 

De kerstboom is voorzien van een kleed om de voet die ik de afgelopen vrijdagen op naailes heb gemaakt. Onze poes vindt het een heerlijk knus plekje om op te nestelen.





Twee van onze kippen zijn ondertussen nog aan het ruien. Erg laat. Gelukkig vriest het nog niet enorm. Ik heb vorige week voor het eerst stro neergelegd en hoop dat ze daar extra warmte aan hebben. De dik bevederde kippen die eigenlijk onderaan de pikorde staan, zijn nu opeens razend populair! Heerlijk om tegen zo'n dikke kip aan te knuffelen als je 's avonds met je eigen uitgedunde jasje op stok zit!
  




En een Sinterklaascadeautje met een knipoog, vanwege dit blog en de wens om ooit meer dieren te houden etc. etc. Een kinderboerderij ;-)


En ik ben begonnen in 'Little Women', ja dat boek waarover ik eerder zei dat ik wel de film maar niet het boek ken. Nou, het boek is net zo pakkend! En heel dik. Ik vind de uitvoering met de kaft en gemarmerd binnenblad ook heel mooi, helemaal in de stijl van de tijd van het boek. Een heerlijk winterboek om te lezen. Het tweede hoofdstuk gaat al over Kerst.


Ondertussen een nieuwe week begonnen. Straks eerst beginnen met heel veel was vouwen. Vanavond een lekkere ovenschotel van rode kool met spekjes, appel, rozijnen en tijm en aardappel. De rode kool is nog over van gisteren.  De badkamer heeft nog 5 werkzaamheden nodig en dan is het echt af. Dit weekend verlichting en dergelijke aangebracht en volgende week als manlief vakantie heeft, verwachten we het af te maken. Ik geniet er elke dag van. Nog even de puntjes op de i. (En verwarming ophangen, ook wel handig met dit weer : )

16 opmerkingen:

  1. Wat is het gezellig bij je in huis!! Dat boek/die film ken ik helemaal niet! En dat terwijl ik VERZOT ben op kostuumdrama's! Gauw een even googlen dus :-) Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het gelukt? In het Nederlands is het geloof ik 'Onder moeders vleugels', maar dan zou ik wel een goede vertaling zoeken want de eigen schrijfstijl is erg leuk om te lezen.

      Verwijderen
  2. Wat een heerlijk blog om te lezen en te bekijken. Gezellig die lichtjes langs de trap...je boom...maar vooral dat kerkje vind ik heel mooi.
    Met de Bizzy Bees op de woensdagmiddag ga ik binnenkort huisjes maken van melkpakken, ook met van die raampjes erin en natuurlijk een lichtje...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, dat kerkje! Vooral omdat jullie hem bewaard hebben.
    Leuke blog met gezellige foto's! Geniet van alles...
    En die kinderboerderij, grappig zeg! Voor jullie zlef, maar hopenlijk ook gauw voor jullie verwachtte kindje. Weten jullie al wat meer?
    En klopt, ben een zus van Carolien, van Mamma's Story.
    Leuk dat je langs kwam...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je het KNUS en GEZELLIG in jullie mooie huis gemaakt ! En wat hebben jullie trouwens schitterende GLAS-IN-LOOD-RAMEN, die rode kleur fonkelt zo prachtig met het binnenkomende licht.

    Hi Hi... ik moet zo lachen om jullie kippetjes, ik hoop dat de dames snel weer een WARME WINTERJAS krijgen. Soms kan dat toch zo lang duren hè ! Anders moet je maar een mooi omslagdoekje voor ze haken.

    Wat lief dat je een KINDERBOERDERIJ kreeg (met een grote knipoog natuurlijk) De gulle gever kent je hartsverlangen. Toch valt het tegen hoeveel ruimte je nodig hebt om dit soort dieren te houden. Ik droom daar ook van, maar ook wij hebben voor zoiets te weinig grond. En mijn zelfvoorzienende hart is nog niet rijp om die beestjes dan ook op te kunnen eten. Ik geef dieren altijd direct een naam hè, dan ben je verkocht.

    Als je nog een keer wil schrijven / vragen over jullie droom (Gr. / Drenthe) mag dat hoor ! Ik moet even aan mijn man vragen hoe ik je ons mailadres kan geven. Veel liefs, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee. Het leeft niet heel erg op korte termijn maar wel op de lange duur. Je kan je mailadres ook even hier op zetten en dat ik dan zodra ik het gezien heb je reactie verwijder en je adres dus weer weg is...kijk maar wat werkt.

      Verwijderen
    2. Het is goed toeven in Drenthe. Het was voor mij wel even wennen. Maar nu bevalt het goed. Dus wie weet!
      Fijne adventtijd toegewenst. Het ziet er in ieder geval gezellig uit.
      Groetjes Marieke J.

      Verwijderen
  5. Je huis ziet er heel erg warm en gezellig uit. Een heerlijke kerstsfeer. En wat is je boom mooi met de nieuwe ballen. Eh... waarom steekt de poes zijn tong uit? Beetje baldadig of geen zin om op de foto te gaan?

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahum... dat is eigenlijk uitgelokt... ik had er een paar brokjes neergelegd en die zat ze lekker op te smikkelen.

      Verwijderen
  6. Wat ziet er er gezellig en warm uit bij jullie thuis en in het kippenhokje! Heerlijk sfeertje hoor, en wat leuk dat je dat kerkje nog hebt, super!
    Ik had als meisje dat boek ook en heb het vaak gelezen en op tv gezien..heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige fot's weer en een gezellig blog. Dat kerkje is echt mooi, mss brengt het mensen van buiten op een idee om weer eens naar de kerk te gaan.
    Heb je bij je kippen ook zaagsel onder het stro? Scheelt ook wel,want dat neemt het vocht beter op.Hier lopen de kippen nu bij de kalveren en dat is best leuk. Wat graan en zie daar,ze gaven 2 eieren per dag weer.
    De boeken van onder moeders vleugels heb ik ook nog denk ik,bij oma uit de boekenkast vandaan.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Wilma, Zo had ik het nog niet eens bekeken, maar wie weet...ik zal eens kijken 's avonds of je het wel door het matglas kan zien uberhaupt...
    We hebben idd wel wat onder het stro, beukensnippers in ons geval. Wat moet dat super zijn om je dieren zo door elkaar te zien scharrelen. Nog nooit aan een blogje gedacht, haha...ik zou daar best een fotootje van willen zien!
    Nou, onze kippetjes zijn echt uitgelegd, 2013 denk ik weer... Volgend jaar eens kijken of ik kan leren om eipoeder te maken. heb je dat wel eens gedaan?

    Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee nog nooit gedaan.Vanmorgen bij het voeren was het jammer dat ik geen camera had. 2 kippen een haan aan de ene kant van een bakje met kalvermelk en aan de andere kant een klein poesje te wachten.
    Nee geen tijd voor een blog. To busy in the barns and home.
    Groet vanuit de sneeuw, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk blogje weer. Ziet er allemaal gezellig uit bij jullie!

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.