dinsdag 6 november 2012

Kippenhok met citrusgeur?

Een kippenhok met citrusgeur? Kan dat echt? Ja hoor. Maar  de eerlijkheid gebiedt me te zeggen: het houdt niet lang, haha.


Vanochtend rook het absoluut niet fris in het hok. Hoog tijd om uit te mesten en schoon te maken.


Deze keer had ik een paar dingen efficienter en anders gedaan. Ik was sneller klaar en het resultaat was beter.
Ik deel graag wat tips en trucs...


Allereerst gebruik ik mijn eigengemaakte schoonmaakmiddel (azijn waarin ik ongeveer een week lang citrusschillen laat trekken en vervolgens gezeefd heb). Hierdoor voel ik me vrij om kwistig schoon te maken, als de kippen er wat van binnenkrijgen zullen ze er niet dood aan gaan. Het is 100 % natuurlijk.

Deze keer deed ik een scheutje van de schoonmaakazijn in een paar flessen water. Als ik met een emmer water werk moet ik drie keer opnieuw bij vullen omdat er zoveel naast plenst. Ook komt er vaak een plas over mijn kleren. (Uiteraard altijd op het laatst als je denkt dat je het er weer droog van afgebracht hebt lol). Nu had ik al met al maar 3 flessen nodig omdat ik het veel beter kon doseren.



Het dak kan eraf maar liet ik er deze keer opzitten. Nadat ik zoveel mogelijk kippenpoep had verwijderd, liet ik het water met azijn van boven naar beneden stromen. Het liep geleidelijk weg en ik kon het gemakkelijker schoonmaken zo.


Vervolgens de extra plank schoonmaken en een krant uitspreiden. Van twee andere krantenpagina's maakte ik een prop. Ik goot wat water uit de fles op de achterwand en poetste het met de krant weer droog en schoon. De spons was tegen die tijd al niet meer geschikt voor de witte achterwand : ) Geen vieze doekjes dus.

Trouwens, het is en blijft een kippenhok, waar dieren in zitten en waarin vanavond alweer de nodige poep ligt en geur hangt. Ik maak er geen meesterwerk van. Als het grotendeels schoner is, is het wat mij betreft prima.



Heerlijk om weer verse beukensnippers in het hok te doen, de grond aan te harken en een stukje decoratie aan het hok te hangen. De harem kan weer genieten!



De herfstbladeren en zand vóór het hok gingen de ren in. Daar vond ik in het leghok wel 9 eieren. Oei, dat was het resultaat van drie dagen niet kijken. Toch heel mooi terwijl het al november is. De kippen ruien gelukkig niet want dit is hun eerste jaar.


Vies word je er trouwens wel van... Hoe schoner het hok, hoe viezer ik werd : P Maar ja, dat hoort erbij.





Daarna was het tijd voor een lekkere, warme boekweitpap. Lekker met stroop en waarom niet eens een chique bord uit de kast halen, helemaal alleen voor mezelf?



Zondag had ik wat boekweitkoekjes gemaakt (hetzelfde als havermoutkoekjes, zie elders op het blog, maar dan met boekweit i.p.v. havermout). Omdat ik niet tevele in één keer op voorraad wilde hebben, vroor ik twee porties deeg in. Net heb ik het eruit gehaald, tijdens het schoonmaken het zakje even in een pan heet water laten ontdooien  en daarna kort opnieuw gekneed (20 seconden). Inmiddels ruikt het hier heerlijk! Ik vind het leuk om de verschillende smaken te ontdekken van havermout, boekweit, griesmeel, etc. Er is zoveel moois en lekkers te krijgen! Jammie.



6 opmerkingen:

  1. Heerlijk, 2 verse blogjes van jou! Geweldig vind ik het om aan het kippenhok zo'n gezellig hartje te hangen! Leuke tip voor aan ons konijnenhok, want wij hebben geen kipjes ;). Ik ga het nijnenhok hier ook eens poetsen met jouw poetsmiddel, tis ook hier altijd van korte duur, een fris hok, maar ja.
    Ben zelf sinds vorige week ook een gezondere weg ingeslagen en ben nu ook aan het experimenteren met gezonde en biologische producten. Moet nog veel leren merk ik wel!
    Lieve groet Sannepan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, was ik nog vergeten te vertellen, nog bedankt voor je antwoord over de rokken. Heb een paar mooie spijkerrokken gezien bij de C&A, spijkerrokken lijkt me wel handig om mee te beginnen. Probeer er van de week eens langs te gaan om wat aan te proberen, bedankt voor de tip!!
    Gr Sannepan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, zo'n huishoudelijk blogje! Ik droom ook al jaren van een kippenhokje, maar vroeg mij af of het niet te veel stonk in de achtertuin...(ongeveer 8 bij 7 meter). We hebben maar aan één kant buren dus het hokje zou achter in de tuin kunnen aan de buurvrije kant. Hoe vaak maak je de kippen schoon? Ik heb echt geen idee..ik dacht dat dat iedere dag moest (net zoals onze vogeltjes), maar misschien is dat dus niet echt nodig? Je eitjes zien er zo mooi uit...eigenlijk zonde om op te eten!
    Leuke laarzen zie ik ook, grappig, ik heb ook zoiets en mijn dochter ook. Lekker voor als ik in de tuin bezig ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O misschien ben ik heel vies, maar ons streven is 1 x per week. En dat was de laatste keer niet goed gelukt vanwege de drukte hier.
      Qua stank zijn mij 2 dingen opgevallen: het verschilt per kip(pensoort) + met regen is het soms erger (misschien net als een hond die in de regen heeft gelopen, dat het dan los komt). Daarbij komt wel dat je het zelf de eerste week het sterkst ruikt en daarna zelf eigenlijk helemaal niet meer (behalve dan bij regen of als je het hok te lang niet schoonmaakt). Je gasten zullen het dan misschien wel ruiken. Ik wou dat je hier kon kijken. Wij wonen echt ingebouwd, maar onze buren zijn ook dierenliefhebbers, dus het is geen probleem. De ren is zelfs tegen hun schutting aan. Als je ooit echt kipjes gaat kopen ga dan ook op de geur af. De eerste Antwerpse kriel die we hadden, rook ik helemaal niet. De Hollandse krielen rook ik al bij de fokker. Ik weet ook niet hoe dat komt, want deze beestjes waren wel beter gezond. Maar het is altijd zo gebleven dat de drie van de fokker de stinkers zijn ; )
      Ja, haha, die eitjes gaan echt wel op hoor!!! (Mocht je ooit kippen nemen, kan je ook eens eieren geven aan de buren ten compensatie...)
      Groetjes,

      Annemieke

      Verwijderen
  4. Dat ziet er weer fris uit!
    Zo te zien is 1 keer per week wel genoeg, als je het weer zo schoon krijgt!
    En je hebt er wat gezelligs van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.