woensdag 28 november 2012

Kerstversiering: symbolisch en creatief (en leuk!)




En dat was gisteren in Londen.... (in het Victoria en Albert Museum om precies te zijn) Inmiddels is de werkweek begonnen en is mijn man overdag aan het werk en trek ik er op uit om Londen te verkennen. Maar vandaag niet, want 4,5 uur lopen in en om de Tower met het regenwater in de laarzen heeft me net over de streep getrokken. Dus ziek ik een dagje uit op de hotelkamer, het nachtkastje bedolven onder zakdoekjes en genoeg tijd om toch weer te bloggen! Elk nadeel heeft z'n voordeel.


In Londen is Kerst echt een big deal! Ik hoor mensen op straat en in restaurants nu al volop menuplannen maken en zich verheugen op kerstfeest. Ook mijn man hoort dit op kantoor. De kerstmaaltijd van het bedrijf is echt iets waar de collega's al volop naar uitkijken. Ik houd zelf altijd nog even de rem er op tot Sinterklaas is geweest, maar dat kennen ze hier natuurlijk niet. 


Engelse Gingerbread, nam mijn man vorige week mee uit Londen. Ik vind het te mooi om op te eten...Ik heb ook geen idee hoe het smaakt, dus ik wordt ook niet heel erg verleid
 ;- )

 
Toch heb ik vorige week al een geweldige kerstaankoop gedaan. De laatste tijd ben ik een aantal keer naar de Kringloopwinkel geweest voor enkele niet dringende dingetjes die ik leuk zou vinden voor in huis. En het valt me op dat de Kringloop meestal geen winkel is om iets te vinden wat je direct nodig hebt, maar als je meerdere keren gaat dan vind je het uiteindelijk alsnog.



Zo heb ik al een aantal keren over de kerstafdeling gelopen en deze keer vond ik precies dat bijzondere waar ik naar op zoek was. Echte vintage kerstballen in een oude, gammele kartonnen doos met vergeelde tissues. Handbeschilderd zo te zien en van echt glas. Ik zag ze vorige week nog voor € 3,50 per stuk in een antiekwinkeltje liggen (soortgelijke ornamenten) en nu wist ik het voor elkaar te krijgen dat ik de hele doos voor een tientje mee kon nemen. Ik kwam uit op € 0,63 per ornament. Ik ben er helemaal blij mee.


Op naailes ontdek ik hoe kerstversiering en dergelijke bij ons christelijke kerstfeest hoort. De (islamtische) dames daar zullen absoluut hun huis niet versieren, hoewel ze het wel mooi vinden. Sommigen vinden het echt zonde en voor anderen is het gewoon not done. Ik weet dat er ook een groep christenen is die versieringen en dergelijke liever sober houden om zich meer te richten op de betekenis van Kerst en dat kan ook goed zijn, maar dat is voor mij niet weggelegd. Ik vind het geweldig om elk jaar de grote doos met kerstspullen uit de schuur te halen en de vertrouwde versieringen te zien. Ik heb ook vaak van die 'aha, dat hadden we ook nog!'- momenten : ) Ik heb afgelopen twee jaar ook twee nieuwe principes geleerd: symbolische versiering & creatief zijn zoals God creatief is. Misschien behoeft het enige uitleg ;- )



1. Symbolische versiering. In principe begrijp ik het wel als men zegt dat die versiering zo afleidt van waar het eigenlijk om draait met Kerst. In de Bijbel zie ik bij de Bijbelse feesten echter wel versiering en uitbundigheid, denk aan loofhutten bouwen en een feestmaaltijd eten. Waarom laat God de mensen loofhutten bouwen? Hij zou toch ook alleen kunnen zeggen dat de mensen naar de synagoge/ tempel moeten gaan om daar een preek te horen over het onderwerp? Waarom eten? Waarom draagt God de mensen op vrolijk te zijn?  (Trouwens, dat is dus blijkbaar een keuze die je hebt, volgens God): Deut. 16: 11 En u moet u verblijden voor het aangezicht van de HEERE, uw God.
Dus ...waarom? Ik denk dat God niet alleen een God van het gehoor is. Ja, uit het gehoor is het geloof ( Rom 10:17) maar God heeft ook onze ogen, onze smaak, kortom onze zintuigen geschapen en Hij kan ze inzetten en gebruiken als we als gelovigen feest vieren. Vandaar dat ik een ster op de kerstboom wil zetten, als symbool van de ster van Bethlehem en van Jezus het Licht. Omdat Jezus het Licht van de wereld is, krijgen alle extra lichtjes en kaarsjes meer betekenis. Hij geeft glans aan mijn leven, zoals de lichtjes in de boom de ornamenten nog meer laten glanzen.
 

Ronde kransen geven Zijn eeuwige regering weer en rood de kleur van zijn bloed dat hij uiteindelijk wilde geven voor ons en wit de kleur van de reinheid en zondeloosheid van Jezus Christus. Ik wil creatief zijn en deze en andere nieuwe tradities bedenken, symbolische dingen in versiering of in de maaltijd, hopelijk voor nog vele jaren. Om nu bewust te doen en later over te dragen aan ons kind of onze kinderen. Zo wordt het voor ons een feest, niet van 'dat doen wij niet', maar meer van 'dat doen wij anders'...  En zeker niet met minder plezier!!!



2. Creatief zijn zoals God creatief is. Deze gedachte werd weer opnieuw onder mijn aandacht gebracht door het blog van Courtney. Nu toegepast op Kerst. Als je om je heen kijkt in de winter dan zie je hoe mooi de Schepper de wereld heeft gemaakt, niet alleen nuttig maar ook mooi om te zien. En vertrouwd. Het kraken van sneeuw onder je voeten klinkt het zelfde als je vijf jaar oud bent als dat je vijfentachtig jaar oud bent. De eerste hyacintenten die je ruikt, geven dezelfde geur als de eerste hyacint die je ruikt als je zeventig bent. En misschien roepen ze dan wel hetzelfde gevoel van verlangen naar het voorjaar op en dankbaarheid dat je al een klein beetje daarvan in huis hebt. Je ziet ijspegels, witte vriesrandjes om een hulsttak en je merkt hoe creatief God is.


Wij mensen, naar Zijn beeld gemaakt, mogen ook hierin Hem navolgen. Iets van Gods orde, verbeeldingskracht, kunstigheid mogen wij ook in onze omgeving laten zien. Hoe zouden we anders kunnen als we dichtbij Hem leven? Of..hoe zouden we anders willen? Want niet iedereen is even talentvol qua decoreren en christenen hoeven echt geen Home & Gardens huizen te hebben, maar...je kan het wel proberen. Een paar kussentjes hier, een mooie kant en klaar krans op de deur, gezellige mokken warme chocomelk op tafel...en je geeft je familie al een warm gevoel.


Ik vind decoreren zelf erg leuk, dus ik moest me even inleven, maar dat lukte wel aardig denk ik, want wat er bij mij inschiet is  'orde'. Ik ben ontzettend rommelig van mezelf, altijd al geweest, het type- hoge-stapel-kleren-in-de-slaapkamer zeg maar. Maar ik merk dat ik toch het telkens weer opnieuw kan  proberen met God en ik wil het ook, ik wil op Hem lijken. God van creativiteit en orderlijkheid! Als je hier nog meer over wilt lezen, kijk dan hier.

 

Hoe versier jij je huis met Kerst? Is het iets (on)belangrijks, een to-do-ding, een uitdaging, of...... Ooit wel eens iets symbolisch gedaan?

12 opmerkingen:

  1. De kinderen hebben vorig jaar een slinger gemaakt met de namen van Jezus erop. Die hang ik op. Verder de kerster voor het raam. Iets nieuws is dat ik letters voor het raam wil zetten. Met iets wat met kerst te maken heeft.
    Heb je een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hello Annemieke,
    (op z'n engels..) Ik hoop dat je je weer een beetje beter voelt na een dagje uitzieken! In ieder geval heb je een prachtige kerstballen versiering om naar uit te kijken. Echt heel mooi hoor!! Ik heb ook nog allerlei oude ballen van mijn opa en oma, er zit op sommigen nog echt kaarsvet van vroeger toen ze nog echte kaarsje in de boom hadden.. Ik wordt er altijd wat sentimenteel van als ze weer in de boom hangen, net of opa en oma er ook een beetje bij zijn.
    Voor de kinderen (nu enkel de jongste nog maar want de anderen zijn deze leeftijd voorbij) heb ik een advent kalender gemaakt met zakjes waar wat lekkers in zit. Zo leef je wat meer naar kerst toe en het is leuk om iedere dag even over kerst te kletsen (en wat lekkers te eten natuurlijk!) Ik probeer dit jaar om ook een opdrachtje er bij te doen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Geniet nog even van de engelse sfeer en groetn' uut drenthe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Annemieke, wat naar dat je in Londen in de lappenmand bent beland!Ik hoop van harte dat je heel snel aan zal sterken. Zodat je nog even heerlijk buiten de hotelkamer van het mooie Londen mag gaan genieten. Wat zal het allemaal kleurig en uitbundig versierd zijn in Londen, ik zie het voor mij!

    Wat mooi dat je je hart met ons wilde delen over het vieren en versieren van het KERSTFEEST. Bijzonder hoe je dit allemaal zo mooi omschrijft en begeleidt met Gods Woord. Dit is echt een talent van je!Je hebt helemaal gelijk, wij mogen vol overgave en vreugde de komst van HET KONINGSKIND gedenken en vieren. Wat heb trouwens schitterende vondsten opgedaan bij de Kringloop!En wat heb je een geweldig schort aan, heb je die zelf gemaakt?

    In ons kleine Groningse huisje zit het er qua KERSTVERSIERING een beetje tussenin. Mijn man is het van huis uit heel druk gewend, denk aan de kerstman. Hij komt uit een niet-christelijk gezin. Dit was voor hen de beleving van HET KERSTFEEST.

    Ik ben grootgebracht in een reformatorisch gezin waar alles veel soberder was. Er was haast geen versiering. Samen willen wij het er graag tussenin houden, maar boven alles verwijzen naar JEZUS met STERREN en KAARSLICHT. En ook met een beetje "NATUURLIJK GROEN" en een "ROOD BESJE". Het "gezellig maken in huis" proberen wij dagelijks te doen, iedere dag mogen wij vol blijdschap Zijn getuige zijn! Een hartelijke groet, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beterschap daar in Londen hoor! Wij hebben sinds dit jaar een slinger met de namen van Jezus. En verder kerststerren , de letters 'vrede', een engel die de bazuin blaast en een adventskalender en adventskaarsen en dan nog wat versiering met huisjes, sneeuw en lichtjes en kerstklokken ed. Ik geniet ook altijd zo van deze tijd van het jaar!!! Een boom hebben we niet, dat wil mn man liever niet, maar ik vind het er altijd wel heel gezellig uitzien ;-) Groetjes en geniet van Londen!!! Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Annemieke,
    Hopelijk voel je je inmiddels weer ietsjes beter en kan je weer genieten!
    Hier versieren we het huis met een (kunst)kerstboom, ik vind het zo zonde dat al die bomen worden omgekapt voor 3 weken plezier. In de boom gaan gekregen ballen (van ouders, van oma) en zilveren vogeltjes. Ook gaan er kleine witte lichtjes in. Verder maak ik zelf een mooi kerststuk met vers groen en een kaars. In traditioneel groen-zilver-kerstrood. En een zelfgemaakte krans aan de deur. En dat is de "extra" versiering rondom kerst. Bij ons in huis branden er altijd olielampjes en kaarsen, dus de sfeer vind ik altijd al warm. Heerlijk, de kersttijd! Jouw kerstballen zien er geweldig uit, die zullen vast prachtig staan.

    Hartelijke groet aan jou en Eize en ook aan alle andere lezers, van Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste lezers, wat een diverse reacties. Vanuit Engeland kon ik het wat minder goed volgen. Op het vliegveld heb ik nog een hele reactie getypt op een mobieltje maar die verdween in het niets... weg heel verhaal... : (
    Eerlijk gezegd voel ik me inderdaad niet zo heel goed bij deze discussie en ik ben blij dat je al aangeeft Zeeuwse Mamma dat je verwijdering niet persoonlijk opvat. Ik denk er nog even over na en misschien haal ik het inderdaad weg. Fijn dat je even hebt gekeken of je het ook anders kon aanpakken en ik begrijp dat dit je zo snel hier terecht kwam.
    Dat gezegd hebbende is je visie voor een heel groot deel niet de mijne en heb ik ook best een aantal argumenten, maar als ik dan weer naar mijn bericht kijk dan denk ik...dat was niet mijn bedoeling om een discussie aan te zwengelen over wel/ niet kerst vieren e.d. Ik ben daar voor mijzelf helemaal van overtuigd en was meer geinteresseerd in HOE het te vieren.Dus als het voor mij kiezen is: in de discussie duiken en argumenteren of verwijderen, dan denk ik dat ik voor het laatste kies. Dus no hard feelings hopelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn excuses voor de situatie, maar ik heb inderdaad de hele discussie er uit gehaald. Als ik eenmaal ga argumenteren over dit soort dingen dan vind ik het moeilijk om niet te fel te worden, dus dit heeft meer met mij te maken dan met jullie, denk ik. Dan ga ik met argumenten kegelen en dat is uiteindelijk niet wat je nodig hebt. Ik hoop dat God je van de juiste informatie zal voorzien en dat we allemaal die keuzes zullen maken die goed zijn in Gods ogen. En hoewel erg belangrijk, dit onderwerp is niet het belangrijkste waar het in ons geloof om draait volgens mij. Bedankt voor jullie begrip en iedereen bedankt voor de goede wensen want ik ben gelukkig weer helemaal opgeknapt in Londen!! En een geweldige week gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Annemieke, prima, dat had ik al verwacht.

    Fijn om te lezen dat je weer opgeknapt bent, en een geweldige week gehad hebt!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.