donderdag 4 oktober 2012

Vintage stofjes en spijkerrok van broeken


Een tijd geleden werd er een lading dozen vol stoffen, fournituren en allerlei naaibenodigdheden bij het buurthuis afgeleverd. Een oudere dame was overleden en had al haar naaibenodigdheden aan de naailes geschonken. Alles wat er in zit, mag door iedereen van de naailes gratis worden meegenomen. Vanochtend kreeg ik opeens zin om tussen de stofjes te scharrelen. Waarom? Omdat ik eerst deze, prachtige vintage stof zag liggen. Daar was misschien nog wel meer van...



En ja hoor, nog wat stofjes. De eerste stof (hier boven) vind ik echter de topper. Doet me denken aan ouderwetse schorten uit de jaren '50 of aan de rokken en schorten die door Studio Madeleine gemaakt worden.

 
Retro!


Hier de soort schorten waar ik aan moest denken: Alle bronnen zijn achterhalen via deze pagina van Pinterest.


 


Ik ben er erg mee in mijn sas. De bruine stof met rode krullen kan mooi als kerstboomkleed of kussenhoesjes in de winter, wanneer de rode hoes om de bank gaat. Voor de andere stofjes vind ik vast ook een bestemming.

Mijn huidige project:

 


Van twee spijkerbroeken van de tweedehands winkel (€ 5,-. per stuk) maak ik één lange rok. Niet dat ik overigens iets tegen damesbroeken heb hoor, mocht die indruk ontstaan. Ik houd gewoon erg van duidelijk vrouwelijke kleding en rokken en jurken passen daar het best bij, maar een mooie damesbroek in een vrouwelijke outfit kan volgens mij ook heel feminine zijn. Persoonlijk denk ik wel dat God van mij vraagt om blij te zijn met hoe ik geschapen ben (als vrouw) en mijn kleding niet te 'mannelijk' te maken, maar mijn invulling daarvan is is vooral gevoelsmatig: ik doe geen kledingstukken in de 'ban' ofzo. Blij word ik wel van dit project! Het gaat zo goed, ik ben tevreden met hoe het wordt. Het is bijna af nu.



 




More feminine outfits with pants ~ Meer vrouwelijke outfits met broeken
 Dan nog twee leestips:

1. Dit blogje van Teunie over varkenshaar en varkensvet in supermarktbrood. Dit moet toch een schok zijn voor vegatariers, Joden en moslims! En ook voor andere bewuste eters. Het artikel zet mij opnieuw aan het denken over zelf brood bakken. Dat zelfs in iets simpels als brood al zoveel toegevoegde onzin zit! In het verleden werden al houtvezels ontdekt en nu weer varkenshaar!
En ik vond even later ook nog een heel-snel-klaar recept. Broodjes in muffinvormpjes die niet gekneed hoeven te worden en maar een paar minuten in de oven moeten. Kijk hier maar.

En dan iets heel anders... (wat een overgang!) lol

2.  Een van de vier grote blogs (en allerlei andere blogs die aansluiten op) die het laatste bericht van de blogserie 'Revive your Marriage' hebben geblogd. Deze keer gaat het over je liefdesleven. Echt aan te bevelen, er worden mooie tekstgedeelten genoemd uit de Bijbel en ze worden heel mooi uitgelegd. Ook worden er veel goede en inspirerende adviezen gegeven om aandacht te geven aan de romantiek in je huwelijk.

En opnieuw een enorme switch: ik vond deze schattige plaatjes van Beatrix Potter op Pinterest. Ze passen zo mooi bij de herfst en mijn vorige blog over walnoten dat ik het niet kon laten om ze te plaatsen.




PS. Mode is misschien een gevoelig onderwerp. Reacties zijn altijd welkom. Tot nu toe heb ik alleen maar reacties gekregen die vriendelijk van toon zijn: dank daarvoor! Ik probeer op mijn beurt niets veroordelends te zeggen of te provoceren. Kleding is voor mij niet het meest belangrijk, maar wel van belang. Ik lees de Bijbel en verdiep mij in meningen van anderen en probeer voor mijzelf daarmee tot een evenwichtige mening te komen. Mail gerust andere inzichten. Daarbij vind ik het fijn als rekening wordt gehouden met elkaars gevoelens en alles op zachtmoedige en opbouwende manier verwoord wordt. Dank je wel!

16 opmerkingen:

  1. Thank you for the link ;) Also, I love your skirt from pants! The ruffle across it is a perfect touch. I may try making it some day as I do share your love for long skirts and all things feminine :) There you have it, my simplified feelings on the subject! Have a wonderful weekend! ~ JES

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij dragen ook gen broeken(alleen met vee,zoals laden en zo),maar ben ook niet voorop in de mode.Leuk om te zien,maar doe het net als jou.
    Thanks voor de mooie onderwerpen.
    Het stofje van de eerste foto doet me denken aan oma die ook zulk soort jurken droeg.Top.
    De grijs met rood vind ik ook erg mooi.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ JES, thank you for your nice comments. I have learned from your blog some very good thoughts about femininity.

    @ Wilma, grappig dat het je aan oma doet denken. Mijn oma was meer van de pasteltintjes, echt jaren '90 printjes. Maar ze had ook een geweldige rode jurk met grote witte polkadotten erop, die droeg ze vaak op de camping. Ik heb 'm later nog als verkleedjurk mogen gebruiken : )Ik ben niet van plan er iets oma-achtigs van te maken, daar moet ik mee oppassen! oppimpen en een felle effen gekleurde bies eromheen ofzo.
    Waardevol om jouw bijdrage te lezen. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet neit of je dit nog leest.Maar ik bedoel niet dat je er iets omaachtigs van moet maken hoor.
      Geniet van je blogs.
      Groet, Wilma

      Verwijderen
  4. Leuk om te lezen, en van je walnoten-post heb ik ook genoten. :)

    Ik draag doorgaans jurken en rokken, ook niet vanwege religieuze overwegingen maar omdat ik me vrouwelijker voel in deze kleding. Ik krijg de vraag wel vaak, "mag je geen broeken dragen van je geloof?" maar dat is dus niet het geval.
    Lange rokken vind ik fijn, vrouwelijk en makkelijk en de rokken die jij draagt (vooral die lange spijkerrok) vind ik erg leuk. Helaas ben ik met naald en draad geen held maar wie weet kan ik er ook ooit 1 zelf maken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Margriet,

    Grappig, mij vragen ze het nooit, maar ik hoor het mensen soms wel bijna hardop denken! Als ik in een aardige bui ben, wil ik nog wel eens uit mijzelf een toelichting geven : )
    Ik ben ook geen held hoor met naald en draad, maar met naailes en hulp en meedenken van de mensen daar, kom ik (soms) waar ik wezen moet. Ja, die hele lange rokken zijn in ieder geval in dit seizoen niet zo heel gemakkelijk te krijgen, dus ik moet wel een beetje...
    Leuke reactie, bedankt,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Annemieke, Fijn stukje schreef je over kleding!! Wij dragen geen broeken, maar ik begreep je toch best. Ik denk tegenwoordig wel vaak dat we met de huidige mode wel laten zien dat we vrouw zijn. Alleen laat de huidige mode geen ruimte om te laten zien dat we ook "dames" zijn.... Je begrijpt vast wat ik bedoel.En ik vind het best moeilijk om dat wel toe te passen en dat ook op mijn dochters over te brengen. Dat is veel belangrijker dan te zeggen dat ze geen broek mogen dragen. Daarom dank voor je stukje, je was duidelijk genoeg. En ik vind het super dat je van twee spijkerbroeken een rok kunt maken! Mijn complimenten! Groetjes, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat knap dat je in een lapje stof zoveel mogelijkheden ziet en van 2 "oude" dingen een mooi "nieuw" kledingstuk weet te maken. Ik ben niet handig met stoffen en zie er ook niet snel iets in, daarom kan ik het des te meer bewonderen bij anderen.
    Ik ben zelf geen type voor een rok, maar vind het bij anderen vaak erg mooi en vrouwelijk staan. Toch merk ik dat ik steeds weer naar dit onderwerp toegetrokken wordt, lees er veel over op blogs. Misschien toch maar eens een rok proberen? Waar ik "moeite" mee heb is om bovenkleding te vinden zonder inkijk. Bijna alles is met een v-hals en ook al trek ik er een hemdje eronder aan, ik durf bijna niet voorover te buigen. Het enige dat helpt is sjaaltjes lijkt wel.
    Die kledingcombi met grijs en geel is errug leuk zeg!
    En van de hak op de tak springen in je blog is helemaal niet erg hoor, vind het juist lekker lezen omdat het in mijn bovenkamertje ook zo werkt namelijk!
    Fijne blog weer! Fijne avond nog, vriendelijke groet, Sannepan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar probleem, zeker als je een vollere boezem hebt. Maar dat probleem is voor mij gelukkig verleden tijd!
      Ik draag onder jurken met een v-hals onderjurkjes van Miss Etam. Die zijn er in wit en zwart (ik draag altijd zwart). Ze werken corrigerend en zorgen ervoor dat jurkjes ineens wel draagbaar zijn. Ze staan heel neutraal onder jurkjes. De stof rekt en is erg prettig.
      Tevens heeft Miss Etam basis shirts met lange mouwen in verschillende kleurtjes, die hebben een ronde hals en zijn ook aardig hoog gesloten. Die draag ik eigenlijk altijd als bovenkleding op een lange rok, vestje er over als het koud is, en klaar. :) Geen inkijk meer.

      Verwijderen
  8. Haha, dat boekje van Beatrix Potter... "Ze hebben zitten pikken van de mijne!" (het was een van mijn eerste eigen boekjes, al kon ik ze zelf nog niet lezen. Je kent ze als kind al gauw uit je hoofd als ze een paar keer voorgelezen zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf hou ik ook erg van rokken en jurken, maar draag ook broeken, wel op een vrouwelijke en charmante (denk ik ;)) manier. En zucht... tja...het is soms best zoeken naar iets moois in een kledingwinkel wat ook netjes blijft. We hebben een dochter van 17 jaar en onze kledingvoorwaarden voor haar zijn: geen rare of beledigende teksten of afbeeldingen op je kleding en er mag geen bloot te zien zijn. Gelukkig is dat geen probleem en is ze het er helemaal mee eens.
    Voor mezelf heb ik het probleem net als "anoniem" dat bovenkleding te laag zit. Heel snel zie je al je onderkleding (hemdje) en daar voel ik me onprettig bij.

    Fijn Annemieke dat je deze discussie op gang hebt gezet. Ik zie toch wel veel dezelfde meningen. Mooie kans voor de kledingindustrie!

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om alle reacties te lezen en hoe iedereen hier een weg in vindt. Wat bovenstukjes betreft, daar ben ik pas sinds een jaar echt wat beter op gaan letten. Ik heb nog een aantal shirtjes in de kast die eigenlijk te laag zijn als je bukt. Komt ook omdat de standaardshirtjes bijv. van de Hema toch lager vallen dan op het plaatje op de voorkant staat. Nou ja, misschien een goed onderwerp voor een blogje in de toekomst.
    TIP: ik kijk ook wel veen naar de hippe, Marokkaanse meiden in mijn stad. Op naailes bijvoorbeeld. Als je de sluier wegdenkt is deze kledingsstijl heel 'modest', niet bloot, niet te strak maar wel heel fleurig en mooi. (Niet iedereen, maar kijk eens naar de dames van in de twintig, dertig)
    Ik ben zeker getrickert (of hoe zeg je dat) om eens wat meer onderzoek hierna te doen en er een blog over te maken. Dank jullie voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben "blij"dat ik dus niet de enige ben met het bovenkledingprobleem. Voor de kinderen had ik er minder moeite mee, want dankzij de kids heb ik nu een wat meer gevuld blousje zeg maar en dan is het dus nog moeilijker om geen inkijk te hebben. Ik ga even neuzen bij de miss etam voor de tips van Margriet, bedankt! Vind ook dat marokkaanse dames er ook vaak heel leuk uit zien, en op tv zie je toch ook meer meiden en dames die er voor kiezen om hun kleding modest te houden. Ben heel benieuwd naar je volgende blog hierover, groetjes Sannepan

      Verwijderen
  11. veen = vaak , LOL ik zit scheef te typen, hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik houd ook erg van rokken, al ben ik niet tegen broeken. Het heeft gewoon iets vrouwelijks om een rok te dragen en het zit allemaal niet zo strak, haha. Over dat varkenshaar in brood, dat klopt inderdaad, maar mijn brood bij de Jumbo, dat brood heet goudeerlijk geloof ik en daar zitten geen toevoegingen in. Wel duur, 1,79 voor een brood, maar wel erg lekker.

    Gods zegen in alles gewenst, groetjes marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedoelde * mijn brood haal ik bij de jumbo* Sorry!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.