woensdag 3 oktober 2012

Nuts



 Bijna was ik te laat, maar het ging nog net: walnoten rapen. Ik weet de bomen nu in ieder geval te vinden en ook leerde ik al doende wat trucjes.
I was almost too late, but I could just do it: gathering walnuts. I know were to find the trees  now, in any case and I learned by doing some tricks.



Mijn ervaringen:
  • Ga op tijd, als de bolsters groen en opengespleten van de boom vallen, zodat je genoeg te rapen hebt. In mijn plaats was 2 oktober veel te laat, waarschijnlijk had ik twee weken eerder moeten gaan.
  • Als je toch laat gaat en het dus van de bruine noot moet hebben, gebruik dan een stok om tussen de afgevallen bladeren (en brandnetels!) te porren en schuiven. Op deze manier heb ik heel veel noten ontdekt die op het blote oog niet zichtbaar waren.
  • Draag lange, bedekte kleding, laarzen en handschoenen. Auw, die laatsten was ik vergeten en ik heb het geweten! Menig brandnetel kwam in aanraking met mijn handen.
  • Als je tegen een dijk of ander heuvelachtige helling klimt, kijk dan op alle richeltjes waar bladeren blijven hangen. Op alle plateaus waar bladeren blijven rusten, kunnen ook noten zijn geremd in hun val.
  • In de buitenranden van een houtwal kunnen ook noten rollen en minder zichtbaar zijn tussen dezelfde kleur takken. Goed kijken dus. 
  • Groet de andere rapers vriendelijk, het is erg gezellig om uit te wisselen hoeveel je al geraapt hebt en of het een beetje lukt.
  • De volgende keer als er weer een flinke herfststorm is midden of eind september, hoop ik de dag na de storm te kijken. Volgens mij levert dat echt wat op. 
  • De bolsters kunnen nare vlekken geven die je nauwelijks van handen of kleding kan krijgen, dus oude kleding en handschoenen voor meerdere redenen!
  • Als je thuis komt, was de walnoten dan direct en droog ze daarna. Dit om schimmel tegen te gaan.



My experiences:
  • Go on the right time, when the green husks split open and fall from the tree, so you have enough to pick up. In my place, October 2 was much too late, I'd probably had to go two weeks earlier. 
  • If you do go late and you therefore gather the the brown nuts, use a stick to poke among the fallen leaves (and nettles!). In this way I discovered a lot of walnuts which were not visible to the naked eye. 
  • Wear long, covered clothing, boots and gloves. Ouch, I forgot that last item and I mentioned it! Many nettle came into contact with my hands. 
  • If you encounter a dike or other hilly slope climb, look at all the ridges were leaves linger. On all platforms which leaves resting, nuts can also be inhibited in their fall. 
  • In the outer edges of a wooded bank, nuts can also roll and be less visible between the same colour branches. So search between the branches! 
  • Greet the other pickers friendly, it's very nice sharing how much you have gathered already and whether your succeed or not. 
  • The next time there's another big autumn storm in mid or late September, I hope to go walnut gathering the day after the storm. I think that really delivers nuts!
  • The husks can give nasty stains you hardly can get off your hands or clothing, so old clothes and gloves are there for many reasons!  
    When you get home, wash and dry the walnuts immediately. This to counteract fungus.

Herfstbladeren op de dijk - Autumn leaves on the dike



Deze eerste keer raapte ik 650 gram walnoten. Het wassen en drogen (50 graden Celcius in de oven, tot de noten  lossig in hun dop zitten als je ze schudt) was een fluitje van een cent. Nu ik weet waar de bomen staan en waar ik rekening mee moet houden, lijkt het me een ideale activiteit om eens met een vriendin te doen. Thermoskan koffie of thee mee...gezellig!

The first time I picked up 650 grams walnuts. The washing and drying (50 degrees Celsius in the oven until the nuts are a little bit lose in their shell while shaking) was a piece of cake. Now I know where the trees are and what I need to take in account, it seems to me an ideal activity to do with a friend. Thermos of coffee or tea with us ... nice!

 

 
Gewassen en klaar voor de oven - Washed and ready for the oven



 Na het drogen - After drying

 
En een mooie historische foto. - And a nice historic photo.
Old lady purchasing walnuts from street vendor, Ca.1930. Bron hier.

4 opmerkingen:

  1. Leuk, zo'n herfstblog. Volgens mij noemde mijn oma het okkernoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan kloppen, officieel heten het okkernootbomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ga je ermee doen? Iets lekkers bakken o.i.d.? Waar ik hele goede herinneringen aan heb is het volgende: walnoten fijn malen en mengen met suiker. Dit goedje over een pannenkoek strooien en dan smullen!
    Houden jullie het wachten nog een beetje vol?

    Gr. Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Suzanne,

    Wat een mooie tip, ik ga het eens proberen! Verder dacht ik eraan om het in een applecrumble te doen en geroosterd bij een salade met geitenkaas zijn ze ook erg lekker.
    Ik heb op jullie blog een reactie achtergelaten over het wachten.

    Groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.