maandag 8 oktober 2012

Menuplan Easy – voor een gemakkelijke week


Een mooi begin van de week met een prachtig plaatje van Tasha Tudor achter een prachtig, robuust fornuis. Als je nog nooit van deze speciale dame hebt gehoord, zoek haar dan eens op, op internet. Maar goed, de brug van Tasha Tudor naar mijn blog is 'koken'.  (Ik weet het, het is een beetje ver gezocht, maar ik zocht een goed excuus om haar foto's en een illustratie van haar op te nemen in het blogbericht van vandaag, lol)



Deze week moeten we hard werken aan de vernieuwing van onze badkamer. Eize doet dan wel het meeste werk, maar in een week als deze wil ik niet heel lang met het eten bezig zijn. Daarom een gemakkelijk menuplan voor deze werkweek. En nog een beetje light ook, want dat speelt ook nog op de achtergrond : )

Omdat ik menu én bereiding heb uitgeschreven, lijken het misschien grote, ingewikkelde recepten, maar in werkelijkheid zijn ze allemaal heel gemakkelijk. Ik kook echt op gevoel, dus meestal geef ik mijn recepten niet aan in milliliters maar in ‘een scheut van dit’ of een ‘klein beetje van dat’.  Dat is het leuke aan koken: gewoon proberen en proeven, blunderen en leren, ontdekken en verder bouwen. Misschien inspireert het iemand…

 
Maandag:           KIP IN RODE WIJN
2 kipfilets in grote stukken aanbakken en afblussen in rode wijn.                                           
Champignons, ui en wortel in grove stukken erbij doen en laten stoven.
Krielaardappels in de schil, kort koken en in halve of hele stukken samen met stukken pompoen in een bak doen met 5 ml olie en knoflook en groene kruiden. In de oven bakken.
Saus afbinden met een scheut koud water waarin bloem is opgelost.
(Eigenlijk het menu van zondag)
Dinsdag:              SPAGHETTI MET TRUFFELOLIE
Spaghetti koken. Ui bakken in de pan in 5 ml olie. 200 gram tartaar erbij bakken.
Champignons toevoegen. Zuivelspread light toevoegen en omscheppen. Mengen met de gekookte spaghetti en op borden scheppen. Eventueel verse peterselie toevoegen. 5 ml truffelolie over beide borden sprenkelen.
Woensdag:        RIJST MET OOSTERSE KERRIE-KOKOSSAUS
Zilvervliesrijst koken. Kipfiletstukjes kruiden met allerhande oosterse kruiden die je maar in huis hebt: komijn, korianderzaad, serehpoeder, laos, gember. Verder bijv. ui-poeder, zout, cayennepeper. In ieder geval 1 theelepel kurkuma of kerriepoeder, anders geen kerriesaus! Gekruide Kipfiletstukjes, ui en knoflook bakken in 10 ml. olie. Gemengde groenten toevoegen en klein beetje kurkuma toevoegen en wat geraspte kokos toevoegen. Wanneer alles doorbakken is, melk toevoegen waarin wat maizena/ bloem is opgelost. Aan de kook brengen en steeds wat melk of bloem toevoegen tot je, je saus goed vindt.
*Ik gebruik minder kip per persoon en vul aan met linzen (uit blik of voorgekookt). De  linzen voeg ik toe wanneer de gemengde groenten goed gebakken zijn.
Donderdag:       HOLLANDSE POT
Gekookte aardappelen, Hollandse groenten, Valles snitzel of Valles curry snitzel.
Vrijdag:              CHILI CON CARNE
Chili con carne met minder bonen. Ui met knoflook fruiten in 10 ml olie. Tartaar toevoegen en in de pan snel kruiden met paprikapoeder en zout. Groenten, bijv. paprika en grove ui toevoegen. Grote scheut gezeefde tomaten/ tomaten blokjes in sap toevoegen. Even grote scheut water toevoegen. Kruiden met paprikapoeder, klein beetje chilipoeder, cayennepeper, zout, ui- en knoflookpoeder, groene kruiden. 150 gram bruine bonen toevoegen. Ananas op eigen sap toevoegen. Saus afbinden met bloem opgelost in koud water. Een scheutje (light) room maakt alle tomatensauzen zachter. (Light) crème fraîche is hier ook lekker bij.
Voor nood:        Ovenfriet.
Alles voor twee personen. Ik houd 5 ml olie/ boter per persoon per maaltijd aan.

 
Werken jullie ook met menu-plannen? Wat zijn favoriete gerechten die je er meestal in opneemt?

2 opmerkingen:

  1. Lekker! Veel succes met verbouwing.
    Vroeger met EGA maakte ik ook altijd een planning voor de week, nu niet meer. Vandaag staan ouderwetse stoofpeertjes op het menu, heb bijna de hele morgen zitten schillen, maar dan kunnen er ook weer 2 maaltijden in de vriezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik zag je peertjes. Dat zal lekker ruiken thuis!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.