dinsdag 23 oktober 2012

Kruiden drogen

Bij 'salie' denk ik direct aan Laura en May Ingalls van 'Het kleine huis op de prairie.' Op een dag als de moestuin van de familie Ingalls groen begint te kleuren, maken de zussen ruzie over welke kruiden ze bij de gans van die avond willen eten. Mary is gek op salie maar Laura heeft een andere voorkeur. Later blijkt dat Pa niets heeft kunnen schieten en heeft Laura spijt van haar ruzie en wilde ze dat ze aardiger voor Mary was geweest.


Dit jaar heb ik zelf salie geplant in de m2-bak op het dakterras. De salie groeide prima, het werd een halve struik. Ik kon er de hele zomer van plukken, maar vond het een beetje een sterke smaak. Ik had het geplant om er schoonmaakmiddel mee te maken, maar dat beviel mij niet zo goed.


Nu het koude seizoen eraan komt, ben ik de salie gaan drogen. Om een goed resultaat te krijgen gebruik ik alleen mooie blaadjes. Bakje koffie erbij... een gemakkelijk klusje. Alle aangetaste blaadjes en takjes gingen naar de kippen die er meteen in begonnen te graven en te pikken. Wat een super beestjes zijn dat toch. Prachtig om ze blij en bezig te zien.




 Eerst even wassen met zout (tegen de beestjes) en dan spoelen zonder zout.


Ik deed de salie zo'n 5-6 uur in de oven op 50 graden Celcius. Ik had twee bakplaten vol en nog een bakplaat met ui, knoflook en een chilipepertje om te drogen. Die laatste producten zijn veel natter, dus die moeten wel langer.



 Uiteindelijk had ik bijna een jampotje vol gedroogde salie. De blaadjes waren zo droog dat ze vanzelf kapot braken als je ze met je handen stevig vast hield. Ik deed ze allemaal in een zakje en duwde ze fijn. Misschien kan je ze nog in een vijzel doen om ze nog fijner te maken. De smaak verandert door het drogen: ik vind de salie nu veel lekkerder proeven!


 Mijn schoonzusje gaf aan dat ze op zangles salie-thee krijgt omdat het goed voor je keel is. Dus ik kan de salie in een thee-ei of organza zakje doen en er thee mee maken. Daarnaast wil ik een deel gebruiken om een mooie groene kruidenzeep mee te maken. Salie is daarvoor goed geschikt omdat het een hele frisse geur heeft van zichzelf. En het andere deel salie is heerlijk bij varkensvlees. Zondag hebben we het op varkensfiletlapjes gedaan en die smaken gaan op de één of andere manier heel goed samen!


 


Mijn plannen voor volgend jaar zijn: meer kruiden kweken en meer kruiden drogen. Als ik aan het einde van de zomer al ga drogen, kan ik ook gebruik maken van de zomerzon en de bakplaten eerst een aantal uur buiten in de zon laten liggen. Het voelt al weer goed om nieuwe plannen te maken voor een nieuw groeiseizoen!

4 opmerkingen:

  1. Annemieke, wat heerlijk dat je salie "veilig" in de pot zit voor de winter. Als je wil kan ik je helpen aan rozemarijn en laurier om te drogen, dat staat in mijn tuintje? Neem maar even contact met me op als je interesse hebt. Het is allebei gedroogd erg lekker, maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen ;)

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O heerlijk! Woon je in de buurt? Mijn mailadres is avandenheuvel@live.nl. Kunnen we via de mail verder afspreken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben je gezellig en nuttig bezig geweest! Ik had vorig jaar ook salie in de tuin maar vond het ook niet zo lekker. Had ik er nou maar aan gedacht om het te drogen...
    Ik haal meestal potjes van de aldi met verse peterselie, basilicum en zo. Ze kosten daar maar een euro. die plant ik dan in de tuin (in de zomer natuurlijk, 's winters staan ze in de keuken) en ze groeien het hele seizoen prima door!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heerlijk gerecht met salie is dit http://god-en-gezin.blogspot.nl/2011/08/saltimbocca-alla-romana.html het lievelingsgerecht van mn man. Heb jij een slowcooker/crockpot? Ik heb op veel Amerikaanse sites goede recepten gezien voor in de slowcooker en dit lijkt me wel wat. Een aantal zakken voorgesneden groenten en vlees in de vriezer, 's ochtends doe je het in de slowcooker en 's avonds kun je zo aan tafel. Heb jij er weleens van gehoord en zoja, wat vind je ervan?

    Groetjes weer en Gods zegen deze week!!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.