maandag 29 oktober 2012

Inspiratie voor een badkamer make-over

Onze badkamer was eerst een bonte verzameling aan kleuren en patronen. Er zaten wel vier verschillende soorten tegels in de kleine ruimte, allemaal met adertjes of een dessin in warme terra cotta tinten. Een beetje teveel van het goede.

Rust

Misschien dat we daarom nu helemaal voor de koele tinten gaan in de badkamer: glanzend gepolijst beige, wit en ijsblauw. Ons hele huis in heel landelijk ingericht met warme kleuren, waaronder knalrood. Daarom is het zo fijn om de badkamer als oase van rust te hebben.

Ruimte voor verandering

En wat ik echt heel fijn vind is dat ik met de neutrale (maar niet saaie) kleurstelling er heel gemakkelijk afwisseling in kan brengen. Met knalrode badmat, handdoeken etc. is het opeens een heel andere badkamer dan als we er roze en paarse Engelse rozen prints in zouden brengen... ik noem maar iets! Bij de oude badkamer kon ik geen enkele eigen toets aanbrengen. Geen extra kleur erbij alsjeblieft! 't Zou zeer gaan doen aan je ogen. Maar nu is alles eigenlijk mogelijk.

Inspiratie opdoen

Voor we aan de badkamer begonnen, heb ik veel inspiratie op Pinterest opgedaan. Ik heb vooral gekeken naar:
-  kleurstelling
-  verlichting
- accesoires
- eye catchers
-  kraan/ doucheknop
- tegels
Ook heb ik teruggedacht aan hotelkamers e.d. die we in het verleden bezochten. Wat vond ik mooi? Dat bleken in ons geval de gepolijste, luxe vloertegels te zijn. En aangezien de vloer veel minder m2 beslaat dan de wanden, konden we daar ook gemakkelijker een bijzondere tegel voor kopen.

Kleine dingen

Wat me door Pinterest opviel is dat kleine dingen een groot verschil kunnen maken. Zo zag ik meerdere malen leuke draadstalen mandjes als opbergers voor toiletpapier rollen e.d. Of een sierlijst tussen wand en plafond: wow wat een groots effect geeft zo'n simpel randje. En waarom eigenlijk geen chique lamp met kraaltjes, glas of chroom in je badkamer? Meestal zijn deze lampen in een kleine uitvoering niet eens duurder dan een goede plafoniere, maar het zal onze sobere Nederlandse aard wel zijn dat we niet zo snel over the top gaan. Nou ja, wij zijn in ieder geval wel van plan om los te gaan op de kleine dingen : ) En doordat het allemaal in bescheiden, koele tinten gebeurd, kan de badkamer het wel hebben, denk ik. Hier de inspirerende Pinterest fotootjes:



 Inspiratie: kleuren + lamp. Donker badmeubel gecombineerd met koele tinten blauw en wit. Sierlijsten.

 

Inspiratie: kleurstelling.
 

Inspiratie: kleurstelling, donker badmeubel. Handdoeken hangen leuk. 






Vijf foto's hierboven: mooie details, ideeen voor opbergers en sfeermakers, zoals een wijnrek als handdoekenopberger.


 

Het soort douchegordijn dat ons aansprak...


Op deze manier opgehangen! 
 Als een toneelgrodijn of gordijnen voor het raam. Brengt mooi symmetrie in de badkamer, dachten wij zo.


De stijl van de kranen. Niet op die plek en niet exact, maar het idee is mooi. 

Dat is de manier waarop wij inspiratie op hebben gedaan. Nu werken aan het realiseren ervan. Pas had ik het over 'bouwen aan je huis' op een andere manier, maar het daadwerkelijk (ver)bouwen is ook erg leuk hoor! Vooral als het steeds meer wordt zoals je het in je hoofd al voor je kan zien. Het duurt wel even voor alles helemaal op en top af is, maar langzaam maar zeker komen we er wel.

Tasha Tudor

Aangezien we toch in dat grote Zweedse warenhuis waren voor de badkamer vandaag, heb ik direct een aantal glazen navulbare kruidenpotjes meegenomen en de gedroogde kruiden mooi opgeborgen. Alle kruiden zijn nu gedroogd en ook de ui en knoflook zitten in een potje. Weer iets wat ik zelf kan maken en erg leuk om te doen!

Tasha Tudor

Illustraties van Tasha Tudor

5 opmerkingen:

  1. Ik kan me voorstellen dat je hier blij van wordt!
    Deel je het met ons als het klaar is?
    Ik denk dat het erg mooi wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarschijnlijk ben ik straks zo blij mee dat ik het heel graag deel : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben door al je mooie inspiratieplaatjes wel ERG nieuwschierig naar het uiteindelijke resultaat!!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zijn wel echt héél bijzondere badkamers. Bedankt voor het geven van precies de inspiratie die ik nodig had om het klussen aan mijn badkamer en toilet weer helemaal te zien zitten. Je foto van dat bad met die roosjes en mooie tegeltjes doet me wensen dat ik er al in lag..!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.