donderdag 18 oktober 2012

Homesteading in de herfst


Het is alweer een jaar of twee geleden dat ik The West Ladies en hun geweldige blog Homestead Blessings ontdekte. (Zie rechter balk met blogs). Het is er nog niet van gekomen om hun DVD's met tutorials/ workshops, hun kookboek of een van hun CD's te kopen (ze zingen ook prachtig). Dit omdat verzending vanuit Amerika nu eenmaal lastiger en kostbaarder is. Maar misschien... als Amazon in Nederland komt... wie weet zitten ze dan in hun aanbod. In ieder geval was ik heel blij met hun laatste initiatief: Homestead Blessings Hints via Youtube. Een serie korte filmpjes met adviezen en tips voor homesteaders.



Ook wannabe homesteaders, of homesteaders in de stad kunnen er iets mee. Het eerste filmpje gaat over basilicumboter en -dressing en het tweede over compost maken door je kippen. Hoewel ik niet alles kan toepassen, leer ik er wel wat van. En ik kan in ieder geval eens droge bladeren gaan vegen voor ons huis  en die aan de kippen geven, ze zullen erg gek op zijn begreep ik.




 En bijkomend voordeel in ons natte land is dat het een tijdelijk droge laag geeft in de wat modderige uitloop die ze nu hebben. Echt compost maken gaat niet vanwege 1) de geur zou te sterk zijn in een dichtbevolkte plek en 2) ik heb geen koeiepoep/stro : )  Dus het blijft bij blaadjes en alle diertjes die er tussen zitten die een tweede bestemming krijgen. Maar ik onthoud het wel voor later. Wie weet kan het ook met geitenpoep en stro...



Zelf heb ik weer afwasmiddel voor de vaatwasmachine gemaakt. het is half vloeibaar en als spoelmiddel gebruik ik azijn. Het is een simpel recept (als je de ingedrienten eenmaal in huis hebt). Gewoon mengen, laten borrelen, laten inzakken en als het ijskoud en uitgeborrels is, overgieten in een schone fles. Het volume neemt af, maar je hebt niet veel nodig voor je vaatwasser, ongeveer 1, hooguit 2 eetlepels.



228 gram wassoda
55 gram citroenzuur
114 gram castille zeep of iets gelijkwaardigs (vloeibaar)

Ik heb het recept verdriedubbeld en dan is het volume ongeveer een halve frisdrankfles. Dit geeft wel aan dat je echt niet veel hoeft te gebruiken!

1 opmerking:

  1. Leuk dat je die dames ook goed vind! Ik heb er al vele trailers van bekeken, maar je kunt deze dvd's niet in Nederland kopen, jammer! Ik hoop ze toch nog eens te bemachtigen op de één of andere manier. Nou ga ik eens lekker deze filmpjes bekijken..
    Ik heb geen vaatwasser, maar zou je ook zelf afwasmiddel voor de handafwas kunnen maken? Ik zie wel allerlei recepten voor wasmiddel maar nooit gewoon afwasmiddel..
    Leuk dat je kipjes hebt, ik zit daar ook al jaren over te denken maar omdat ik maar een klein tuintje heb durf ik het niet zo goed i.v.m. de geur. Overigens schijnen de kipjes ook dol op gemaaid gras te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.