dinsdag 30 oktober 2012

Hervormingsdag: een feest om 'echt' te vieren?

 

Hervormingsdag of Reformatiedag heeft iets van een bitterzoet feest. Maar als je kijkt naar de Bijbelse feesten zie je dat ook, denk maar aan Pesach (vertrek uit slavernij in Egypte) en het Purrimfeest (ontsnapping aan uitroeing/ Haman). Bij Hervormingsdag heb ik dat ook: moet ik nu blij zijn dat de Rooms Katholieke kerk is gescheurd? Dat zeker niet, dáárom vier ik de dag niet. Maar ik zie wel in dat ik blij mag zijn dat God een opwekking gaf, dat heel veel misverstanden en verkeerde beelde (letterlijk en figuurlijk) uit de kerk verdwenen. Ook is het mooi om te zien hoe God één mens kan gebruiken om zoveel te bewerkstelligen (neem Luther). Het feestelijke zit 'm denk ik in de opwekking, in de verandering, in de moed om op te komen voor je geloof. Het verdrietige in de scheuring, de verwijdering die ontstond en de vervolging die kwam.

ideas for reformation day celebrations

Dit jaar zag ik Hervormingsdag een beetje te laat aankomen. Op school ga ik er dus niets mee doen. Ik heb ook Rooms Katholieke leerlingen in de klas en ik zou er best iets mee kunnen doen, maar ik heb mij er nu gewoon niet genoeg op voorbereid om dit met alle nuances te kunnen doen. Wel zie ik er erg naar uit om het volgend jaar thuis te vieren (en hoop stiekem dat we dan een kindje hebben die het met ons mee kan vieren) en dan ook echt te VIEREN. Hoe dan?

Reformation Table

Bron: http://mustardseeds.typepad.com/my_weblog/reformation-day/

Nou, ik wil graag een aantal links met jullie delen. Ik zag zo snel al: de tafel in rood dekken met rode accenten (kleur van de reformatie, waarschijnlijk vanwege het bloed dat is vergoten in de vervolging), gerecht koken als de 'paapse bul' (moet nog opzoeken wat dit is...), als je oudere kinderen hebt: verkleden in Middeleeuws kostuum (in plaats van dat je dit verkleden tijdens het occulte Halloween doet), spelletjes zoals ezeltje prik, maar dan met de stellingen van Luther op de deur en ten slotte verhaal uit de tijd van de reformatie vertellen bij een kampvuur. Wat een ideeen en dat was nog maar een eerste blik. Hieronder de links, ik heb ze puur ter inspiratie hier neer gezet en nog niet alles gecheckt of het allemaal vanuit een goed perpectief wordt belicht, kijk daar dus zelf even naar. Volgend jaar hoop ik hier meer aandacht te besteden, hoewel dat nog een eind weg is...

Ook heb ik begrepen Wittenberg elk jaar op 31 oktober een groot Middeleeuws feest is (met Middeleeuwse markt en een Luther die stellingen op de deur hamert), wie weet dat we daar in de toekomst nog eens naartoe kunnen gaan! Misschien dat het een beetje kitsch is, ik weet het niet, maar het is wel een manier om de sfeer van toen op te snuiven en het is niet ver van Nederland.

Een ander idee om meer invoeling in de tijd van de reformatie te krijgen en in wat Luther bezielde is de film te kijken: Luther. Een erg goede film!


Wie heeft er nog andere ideeen? Welk idee van de websites spreekt jou aan? Is dit iets wat je (misschien buiten een kerkbezoek) ook echt viert of wilt vieren? Ik zou het leuk vinden om jullie reacties hierop te lezen!


"Al ken ik de weg niet die God met mij gaat, ik ken wel mijn Gids"
Maarten Luther, Duits predikant 1483-1546

3 opmerkingen:

  1. Vroeger, toen ik nog gereformeerd (GKV) was, werd het bij ons thuis wel gevierd, en ook op de gereformeerde scholengemeenschap waar ik op zat werd er best veel aandacht aan besteed. Het dubbele gevoel waar je mee zit heb ik ook altijd gehad.

    Tegenwoordig ben ik echter Rooms Katholiek. Dit is de eerste hervormingsdag sinds ik gevormd ben in de Rooms Katholieke Kerk, dus vier ik hervormingsdag niet meer.
    Daarvoor in de plaats zijn er voor mij veel nieuwe Rooms Katholieke feesten gekomen. Ik moet zeggen dat ik niet met alle Rooms Katholieke feesten heel actief mee doe (vooral met de Maria-feesten waarvoor ik geen grond in de Bijbel kan vinden, heb ik veel moeite), maar bijvoorbeeld de vastentijd en Paastijd beleef ik wel veel intenser sinds ik Rooms Katholiek ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel interessant om jouw invalshoek te lezen, bedankt voor je reactie. Tijd rond Pasen en de vastentijd spreekt me ook in de RKK. Ik merk wel dat die tijd (in ieder geval in mijn omgeving) in de protestantse kring ook meer gaat leven, al is het maar met eigentijds vasten, zoals minder media e.d.

      Verwijderen
    2. spreekt me ook aan, moet daar staan.

      Verwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.