woensdag 24 oktober 2012

Herfstvakantie - tutorial simpele rok

Het is herfstvakantie! En dat merk ik. Deze week is helemaal anders. De eerste twee dagen heb ik bijna full time zitten naaien. Vanavond komt mijn broer alvast een nachtje slapen zodat hij en mijn man donderdagochtend direct aan de verbouwing van de badkamer kunnen werken. Vervolgens is de planning dat mijn schoonzus, broer met kinderen een tijdje in een B&B in de buurt komt en ik dus lekker veel tijd met mijn neefjes en schoonzus ga doorbrengen (terwijl de mannen klussen, ach...) die ik anders veel te weinig zie! Dus veel leuke dingen in het programma de komende dagen! En hopelijk een badkamer die aan het einde van de week een flink eind dichterbij 'voltooing' is.

De afgelopen dagen veel achter de naai- en lockmachine gezeten. 2 dagen: 2 rokken! Ik sta verbaasd van mezelf, haha. Ben geen natuurtalent, maar ik had nu de rust in mijn hoofd om er echt voor te zitten, een ontwerpje te maken en netjes te meten en knippen. Ik ben heel erg blij met de resultaten. Misschien dat ik het fluwelen lintje nog één keertje opnieuw doe, omdat ik de dat een beetje rommelig heb gerimpeld en ik eigenlijk te perfectionistisch ben om dat zo te laten. Misschien is het mooier om het wat gelijkmatiger te doen. Maar goed, dat is zo opnieuw gedaan.






Ik krijg wel eens reacties in de sfeer van ' wat knap, ik kan helemaal niet naaien, ik zou wel willen'... dus voor alle beginners heb ik hieronder een tutorial gemaakt voor een eenvoudige rok. Het is voor een wijdere rok dan ik heb gemaakt. Ik heb het als basis gebruikt voor mijn bruine rok maar heb mijn bruine rok daarna wat minder wijd gemaakt en om 'm bovenaan om de heupen niet te strak te laten zitten er toen van bovenaf naar beneden 15 cm af gehaald.

Voor de rode rok heb ik twee rokken gemaakt: één keer eenzelfde rok als de bruine, maar dan wat langer en daarna heb ik de rode onderrok op de rode (hoe-noem-je-die-stof) soepele stof gelegd en een iets wijder model van de soepele stof geknipt (gewoon de lijnen wat verder doortrekken met een lineaal). Voor de soepele stof heb je een lockmachine nodig, maar de andere stoffen kan je ook met zigzagsteek of dubbel omslaan afwerken, denk ik.



Een eenvoudige rok met boord van elastiek maken


Met dank aan deze weblogs (als je hier kijkt, zie je wat meer foto's, zodat het misschien nog duidelijker is): blog 1, blog 2 en blog 3.

Ontwerpen
       Maak een simpele tekening van je rok op papier.
         A. Bovenkant: Mijn taillemaat gedeeld door 2 + 7,7 cm (3 inch).
·         Teken een rechte (streepjes) lijn. 


·         Meet vanuit het midden een ruime cm (halve inch) naar beneden.
·         Vouw het papier in de lengte dubbel, op het midden van de horizontale streep.
·         Gebruik een gebogen naailineaal of maak op gevoel een wat gebogen lijn van de buitenkant naar het midden.
·         Vouw weer terug en ga verder. Je hebt maar een halve goede lijn nu (onder de hele rechte), maar dat maakt straks bij het knippen niet uit.

B    B. De lengte: je favoriete lengte (eventueel een paar cm extra voor de bovenzoom met elastiek, kijk hoe breed je elastiek is en tel daar iets bij op).

C. Onderkant: A + 56 cm (22 inch)
Herhaal de stappen die onder A. staan. 



Knippen
·         1. Vouw het patroon dubbel en knip het uit.


        2. Leg het op de stof, spelt het op enkele plaatsen vast en teken er langs. 


·         3. Knip de stof.
Naaien
·         1. Lock de zijkanten en naai ze op elkaar.
·         2. Lock de onderkant, sla zo om dat de je een hele dunne zoom hebt, alleen een lockrandje aan de binnenkant. Naai op dat lockrandje een dunne lijn, zodat je een mooie dunne zoom krijgt.

De boord naaien
        1.Vouw de onafgewerkte stof aan de bovenkant een klein randje om naar binnen, strijk dat eventueel zodat het omgevouwen blijft zitten. 


       2.  Vouw nu opnieuw naar binnen (van boven naar beneden), net zoveel als nodig is om straks het elastiek er door te trekken. (Dus iets meer dan de breedte van het elastiek.) 


           3. Je kan het elastiek er op twee manieren inzetten: het elastiek met zigzagsteek aan elkaar maken en de stof eromheen slaan en het elastiek er in naaien (een lijn onder het elastiek op de boord naaien). Voordeel: niets af te werken. Nadeel: je moet de stof met je handen telkens goed vasthouden. Ook kan je een boord naaien, twee openingen knippen en het elastiek er met een veiligheidsspeld doorheen trekken, waarna je de twee openingen afwerkt. Dit is volgens mij de traditionele manier.

En klaar is je rok!


 Ik kreeg een enorme glimlach op mijn gezicht van dit schattige oude dametje. Overigens ben ik wel heel  blij met de machines hoor, je zou het allemaal met de hand moeten doen zeg... Dan is zelfs een simpele rok nog heel, heel veel werk.


Maar misschien zou je er dan zo relaxed bij gaan zitten zoals deze dame. Ik vind dat ze zo'n rust uitstraalt...echt een fijn plaatje om naar te kijken!


Deze vrouw heeft daarbij ook nog eens een prachtig uitzicht. Grappig hoe de indeling van onze huizen zich richt naar de activiteiten. In de serie Friends is Joey eens stomverbaasd dat iemand geen TV heeft : "Waar wijzen al je meubels dan naartoe?' roept hij met verschrikte ogen. Deze vrouw heeft haar naaitafeltje en stoel bij het raam staan, zoals mensen vroeger ook echte vensterbanken hadden, puur omdat daar het licht het meest optimaal is. Kunnen we ons al bijna niet meer voorstellen nu je overal een lichtje aan kan doen op elk tijdstip van de dag. 


Voor het bad - Bouguereau

Ondertussen is er de badkuip bezorgd door een heel aardige meneer. Hij kwam de straat niet in met zijn vrachtauto omdat het hier zo krap is en liep de halve straat af met een badkuip boven zijn hoofd. ' Het is erg nauw hier. Ik hoop maar dat hier nooit brand uitbreekt', zei ik, ' want hoe moet de brandweer hier dan komen?' (Lukt wel, ze zijn al eens in de straat geweest, maar gemakkelijk ging het niet)  Waarop de bezorger zei ' Ja, dat is wel een probleem. Maar je hebt engelen om je heen, die beschermen, he!' Mooi vind ik dat, van die snelle 'toevallige' vluchtige contacten waarin je toch iets gemeenschappelijks voelt. Ik weet zeker dat hij niet op een bepaald engelen-geloof duidde, maar dat hij christen was, dat voelde ik gewoon. Mooi moment.

10 opmerkingen:

  1. O, wat een leuke rokken. Daar word ik helemaal vrolijk van. En wat bijzonder wat de badkuip drager zei over engelen hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn je rokken leuk geworden!
    Misschien ga ik ook eens dat patroon proberen, ik moet het ook niet te moeilijk maken.
    Fijne herfstvakantie nog met je familie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou het in de lucht hangen? Ik bedoel het rokken-naai-virus? Ik heb gisteren een oude, goed zittende rok uit elkaar gehaald en vandaag ben ik met de jongste naar de staphorster markt gefietst (10 km heen en 10 km terug en hij is nog maar zeven jaar, maar het ging prima!) en heb drie lappen stof gekocht om rokjes van te maken! Hoeveel stof gebruik jij voor deze modellen! Ik heb een wat langer model, rechte rok die ietsje wijd uitloopt en ik heb 1meter 10 gehaald. Voor ongeveer maat 44-46, volgens de marktvrouw meer dan genoeg.. Ik ga zo beginnen! Nu ik die leuke rokken van jou heb gezien, heb ik er helemaal zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha wie weet! Beter dan griep :)
      Tjah.. ik heb gewoon met gekregen lapjes gewerkt. O ja en rode soepele stof, maar daar heb ik extra veel van gehaald, dus ik weet niet precies, maar op de markt hebben ze er vast wel verstand van toch? Succes!
      Knap van je kindje hoor! (En van jou)
      Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
    2. Wat leuk! Jammer dat je geen fotootjes kan posten in de reacties : (

      Verwijderen
  4. Leuk! Bedankt voor je tutorial, 'k zal er zo nog eens rustig voor gaan zitten, want ben ook van plan nog rokken te naaien. 'k Heb de eerste dagen van de herfstvakantie ook gebruikt om te naaien. Dit keer een Mei tai (handige draagdoek). Nu zijn de rokken aan de beurt.
    Groet,
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het blijft in mijn hoofd zitten, dit blogje...en alle andere blogjes die je over modest kleden geschreven hebt. Ik draag al zo lang als ik weet broeken en hoewel ik me heus wel vrouwelijk kleed verder en ook geen skinny jeans dingen draag, wil ik me toch eens aan de rokken wagen. Maar hoe begin je? Tja, dat klinkt stom, maar ik heb de ervaring dat rokken nogal lastig zijn om te combineren met schoenen en bovenkleding. Heb je soms leuke tips voor winkels met leuke (en enigzins betaalbare) rokken? Heb hier en daar al online gekeken, maar bij de bekende winkelketens kom ik niet veel tegen. Zelf maken is geen optie, heb geen naaimachine en ik kan het ook echt niet.
    Ikzelf vind de oudere dochters van de duggars er zo leuk uitzien, ze weten zich heel hip te kleden. Wil je deze rok-newbe wat tips geven? Alvast bedankt!
    Liefs Sannepan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, ai, euh... dat is voor mij dan weer een moeilijke vraag aangezien ik altijd opgevoed ben met rokken. Als ik een broek draag is het juist uit mijn comfort-zone...maar ik weet dus wel wat je dan voelt misschien. Ik denk dat er bij de C&A wel goed geprijsde rokken zijn, in de zomer hebben ze ook lange rokken. Zelf draag ik altijd laarzen onder mijn rok. Mijn cowboy laarzen zijn echt versleten, maar wat ik eigenlijk ook wel erg leuk vind ik stoere laarzen onder een heel vrouwelijke rok (bijv. met kant). De reden dat ik zelf rokken wil maken is dat het mij niet zo goed lukt om lange Duggar-style rokken te vinden in Nederland (buiten de zomerperiode). Lange spijkerrokken zijn nu eenmaal niet echt in de mode. (Via e-bay kan je ze uit het buitenland misschien halen, of je kan 2e hands winkels bekijken als je dat wilt) Ik denk dat het ze lukt om er toch hip uit te zien doordat ze wel gewoon make up dragen en hun haar leuk doen en frisse kleurtjes erbij dragen. Kan je bij Wehkamp ook niets vinden? Die winkel is nl. erg groot. Erg leuk dat je rokken gaat proberen, ik hoop dat de ervaring je verrijkt. Ik zie het zelf niet als een duidelijk 'moeten' ofzo hoor. Modest betekent voor mij vrouwelijk en bedekt wat bedekt hoort te zijn. In andere culturen zijn broeken wel heel vrouwelijk, bijv. Pakistan, maar daar dragen ze er dan wel een tuniek over heen.Ik geloof zelf dat er wel onderscheid te zien mag zijn en dat het goed is dat we onze eigen waarde en schoonheid mogen benadrukken in de manier waarop we ons onderscheidend kleden. Maar dat zou voor mij ook kunnen in een niet te strakke broek met bijv. een leuk shirtje en een lang vest. Maar ja...ik ben nu eenmaal een romantisch meisje : ) dus bij mij zie je eerder kantjes en bloemetjes in de kledingkast, maar zo overdreven hoeft het natuurlijk niet per se te zijn om je vrouwelijk te kleden.
      Nou een heel verhaal, ik hoop dat het je lukt om je eigen stijl te vinden en dat je het leuk vindt. Want beter een goede vrouwelijke outfit met een broek en met blijdschap dan een prachtige rok met een hart dat niet op God gericht is, om zo maar te zeggen. Het gaat om je hart en je blijdschap en vind je eigen weg hierin! Gods zegen,
      Annemieke

      Verwijderen
  6. PS. Ik heb op Pinterest wat basis rokken neergezet: meest effen van kleur en de meeste voor een redelijke prijs (hoewel dat voor iedereen ander ligt natuurlijk). Opvallend dat ze bij MANGO veel lange rokken verkochten en een aantal onder de 30 euro! Hier de link: http://pinterest.com/citycountrygirl/my-style-fashion-home/
    Ongeveer 16 rokken van Nederlandse winkels.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.