donderdag 18 oktober 2012

Food, Glorious Food!

Over 10 weken is het weer kerst, dus misschien dat de titel van mijn blog daardoor is geingeinspireerd (liedje uit de film Oliver Twist naar het boek van Charles Dickens). Maar het heeft ook alles te maken met het heerlijke eten van vandaag.

Cover of: Oliver Twist, or, The parish boy's progress by Charles Dickens
 
Eerder vandaag was ik met enkele vrouwelijke familieleden op bezoek bij een christelijke Pakistaanse vrouw (Ms.R.). Ze is een vluchtelinge en probeert al vier jaar lang te bewijzen dat het voor haar niet veilig is in haar geboorteland. Ondanks de moeilijkheden is ze zo positief, dankbaar, vol geloof... echt een voorbeeld! En ze kan heerlijk koken! We hadden een geweldige lunch met Pakistaanse roti (zie foto), rijst, kip met een soort curry en gebakken aardappelen. Ms. R. heeft me uitgelegd hoe je die roti kan maken en dat hoop ik echt eens te gaan doen. En een keertje samen koken, ik kijk er nu al naar uit!


Pakistaanse roti van vandaag

Een kok in Pakistan

Church and School Burned by Muslim protesters in Pakistan 

Waar christenen in Pakistan mee te maken hebben... 
Dit is een kerk, maar Ms. R. getuigde ook van woonhuizen en dorpen die onder vuur werden genomen, speciaal omdat daar christenen woonden. De vervolgde kerk heeft ons gebed echt nodig! 

Near Lahore, Pakistan. Recently I traveled to Pakistan to volunteer and photograph some projects going on there with the Salvation Army. During a Sunday morning church service I spotted this young girl and was struck by the beauty in her eyes. She was very kind and welcomed us with flower wreaths.


Thuis gekomen heb ik het avondeten overgeslagen en in plaats daarvan vanavond ontbijtmuffins met havermout, griekse yoghurt en aardbeien gemaakt. Logisch is anders, maar de ontbijtmuffins smaakte 's avonds ook prima. Ze zijn erg low fat!




Een ontspannen ontbijt...

 Het maken van de muffins ging niet vanzelf, het lukte eerst helemaal niet. Het beslag was één harde massa. Na wat surfen op internet deed ik een grote ontdekking! Ik weet nu ook waarom sommige andere recepten die ik uit het Engels vertaalde, niet lukten. Het zit namelijk zo: een cup is 228 gram. Echter, voor gedroogde producten is het anders. Een cup havermout is 85 gram! Wat een verschil. Ook bloem wordt anders omgezet. Ik wil deze website echt aanbevelen aan iedereen die recepten uit het Engels vertaald: http://allrecipes.com/howto/cup-to-gram-conversions/.


Wat te doen met de bijna 500 gram havermout in een beslag dat helemaal uit balans was? Ik vond het zonde om weg te gooien. Dus heb ik een en ander berekend en aangevuld  met de andere ingedrienten en uiteindelijk kwam ik op een goed werkend recept voor zo'n 23 muffins. Daarnaast heb ik het recept ook nog eens in de oorspronkelijke bedoeling gemaakt (wel gehalveerd, want de havermout raakte snel op), dus aan het einde van de avond had ik 29 muffins. Daarvan zullen er een heleboel in de vriezer belanden : )


Hier het Nederlandstalige recept, ik het het van deze website. Op deze website is de Engelstalige versie te vinden.
  • 212 gram havermout
  • 228 ml Griekse yoghurt
  • 1 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/2 theelepel zuiveringszout (indien niet voorradig, 1/2 theelepel bakpoeder extra)
  • 200  gram aardbei en eventueel extra aardbeien om bovenop te leggen, vlak voor het bakken
  • 2 eieren
  • 50 gram suiker
  • een zelfde volume als 50 gram aan stevia (of 50 gram suiker)
  1. Alle ingedrienten, behalve de aardbeien mixen met een blender.
  2. De aardbeien toevoegen en er door roeren.
  3. In de muffinvormpjes doen (geen papieren, die kleven).
  4. 20 min. in de voorverwarmde oven op 200-205 graden celcius.
Voor 12 ontbijtmuffins. Ze zijn heerlijk. Ik zie ze niet als een soort light versie van cake muffins, maar ik zie ze meer als een soort upgrade, een luxere versie van mijn bordje yoghurt met havermout. Als ik het daarmee vergelijk, zijn deze muffins echt veel lekkerder! Als ik anderhalve muffin eet, eet ik minder calorieen e.d. dan als ik mijn bordje yoghurt met havermout en suiker eet.


Two women prepare coffee and toast using General Electric appliances 

Een chique Edwardiaans ontbijt 


Amen!

4 opmerkingen:

  1. Nou die zien er lekker uit hoor! Ik heb de cup-maatbekertjes gevonden. Ongeveer een jaar geleden, nota bene op een rommelmarkt en even later zag ik ze bij het Kruidvat liggen. Je kunt ze waarschijnlijk nog wel vinden bij de Marskramer, Blokker of een Kookwinkel. Ze werken superhandig, voor amerikaanse recepten heb je dan geen weegschaal meer nodig. Het is een plastic setje van diverse cupmaten en zelfs eet en theelepels.
    Je roti zal ook lekker zijn, ik probeer de surinaamse versie wel eens te maken. De kinderen vinden het erg lekker, maar of het de originele is? Ik had geen idee dat ze dat ook in Pakistan aten, maar het is natuurlijk vlak bij India!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammie! Als het kan en mag komen we zaterdagavond wat muffins eten :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn litermaat heeft ook aanduidingen voor cups. Maar je kunt ook 250 ml nemen voor 1 cup.
    Ada

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ada, zo'n litermaat zal handig zijn. Zo lang je maar geen 250 gram op een weegschaal gaat wegen, want dan krijg je veel meer met havermout en andere gedroogde ingedrienten. Ik houd voorlopig de omrekenwebsite er maar even bij en dan gaan die getallen vanzelf wel in mijn hoofd zitten na verloop van tijd.

      Verwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.