maandag 1 oktober 2012

Buiten- en binnenpret



Dit weekend hebben we in de familie kampvuurbroodjes gemaakt. In het bos komt zoiets natuurlijk nog meer tot zijn recht, maar helaas dreigde het te gaan regenen. Dus hebben we het verplaatst naar de achtertuin. Het originele recept ging uit van 5 minuten in het vuur, dat bleek wel iets te positief. Maar na zo'n 20 minuten hadden we toch echt eetbare broodjes.

 


 Zo af en toe viel er iets in het vuur, zoals een blikje worstjes... maar op een verbrande bodem na, waren ze nog goed te doen nadat ze gered waren uit het vuur.

Ik had best wel wat foto's, maar ik wil geen familieleden, jong of oud met hun gezicht op het web zetten zonder dat ik ze om toestemming vraag, dus vandaar gewoon snel wat foto's waarop de gezichten vermeden zijn. En natuurlijk een recept!

Recept voor kampvuurbroodjes

456 gram bloem (2 cup)
2 theelepels bakpoeder
5 eetlepels suiker
1 theelepel zout
57 gram olijfolie ( 1/4 cup)
170 ml handwarm water (3/4 cup)


  1. Meng de droge ingedrienten. 
  2. Voeg olijfolie en water toe en kneed zo'n 3 minuten tot het een soepel deeg is.
  3. Verdeel in 8 a 9 ballen deeg.
  4. Rek de ballen uit en wikkel het deeg om een stok. 
  5. Bak ze (al dan niet in folie gewikkeld) in een vuurtje totdat ze iets uitgezet en gaar zijn. 


Prettig geroosterd (of verbrande) worstjes in de broodjes geprutst.

Goed idee voor in het weekend: maak met dit recept heerlijke worstenbroodjes. Het is in 'no time' klaar, want je hoeft nauwelijks te kneden en er hoeft niets te rijzen. 
Wikkel een magere knakworst of hot dog worst in dit deeg en bak in de oven voor zo'n 8-10 minuten (even zelf in de gaten houden).
Je kan eventueel nog een beetje currysaus om je worstje doen.


 

Op de terugweg hadden we nog even tijd om naar een bekende Zweedse winkel te gaan. We waren vooral aan het kijken voor onze badkamer, maar konden het niet laten om een kleinigheidje mee te nemen. Hoewel ze in massaproductie worden gemaakt, vind ik deze parfumflesjes toch echt schitterend. Als de olielamp brandt, schittert het glas en de Victoriaanse kaart die ik pas kreeg, staat er ook mooi bij.



Nog meer geur in huis: koffieboontjes en naturel kaarsen. Reken maar dat je de bonen ruikt!

 Dit houten hobbelpaard is alweer heel wat jaartjes oud en tamelijk gehavend. Maar nadat ik het flink heb ingesmeerd met mijn 'vaselinevervanger' (bijenwas en olijfolie) glanst het hout zoals het nog nooit heeft geglansd. Wat een wondergoedje is die vaselinevervanger. Ik gebruik het voor alles waar je vaseline voor kan gebruiken, maar ook voor de droge puntjes in mijn haar, de onderkant van mijn voeten, en ellebogen, om hout mee te poetsen en ik ben benieuwd waar het in de toekomst nog meer goed voor is : )


  PS. Er is een nieuwe pagina op dit blog: koopjeshoek. Niet voor lang (hopelijk) maar er staan nu drie items op. Neem gerust een kijkje.

2 opmerkingen:

  1. Weet je ook of die parfumflesjes nog te koop zijn, en bij welke afdeling ze stonden, kan ze niet vinden op de site van die zweedse winkel, groet Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pfff...ik moest even denken, maar toen schoot het me te binnen: bij de badkamerspulletjes. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.