woensdag 26 september 2012

Plannen voor het najaar

Sommige dingen heb je niet in de hand en als het leven soms erg onzeker lijkt, is het gemakkelijk om meegzogen te worden in een ongemakkelijk gevoel. Gelukkig geeft God weer nieuwe inspiratie en energie wanneer ik het, het meest nodig heb. Vanavond kreeg ik opeens zoveel zin om weer van alles en nog wat op te pakken. Dit blog inspireert mij nog steeds, hoewel het de laatste tijd erg rustig is. Ik kijk graag een beetje terug in de berichten van vroegere jaren en al lezend en kijken komen de ideeen vanzelf. En ook op Pinterest zijn de meest mooie herfstfoto´s te zien en worden volop ideeen geopperd om volop van dit seizoen te genieten.

humbert wolfe.

Dit zijn mijn plannen , geen afvinklijst, maar gewoon mijn eigen lijst van inspirerende invallen.

Mooie scene in herfstsfeer uit mijn favouriete meisjesfilm Anne of Avonlea



Eten
Om afscheid te nemen van de zomer: een nazomervlaai met aardbeien en gele room maken en een lekkere perzikcake.(Wel een deel invriezen of eters uitnodigen, anders komt het niet goed! )

En dan om het najaar een mooie start te geven, een ‘herfstig’ weekmenu maken met bijvoorbeeld:

  • Paddestoelen
  • Noten
  • Pompoen
  • Peren en appels
  • Kaneel
  • Appeltaart
  • Zoete aardappel
  • Apple dumplings (hele appel in deeg)
  • Karamel maken.
  • Karamelappels maken op stokjes van buiten.

 Bron  via hier


In huis

  • Kaarsjes in huis zetten in bakjes met koffiebonen en kaneelstokjes voor de kleur en geur en mais voor de kleur.
  • Gehaakte vierkantjes voor mijn dekentje aan elkaar haken.
  • Glycerinezeep maken met salie en andere kruiden uit de tuin.
  • Een heel dagje drogen: ui, knoflook, kruiden en appel, allemaal ’s ochtends op bakplaten leggen en heel lang in de oven op lage temperatuur.
  • Klitteband aan het trapgordijn naaien.
  • Mijn nieuwe ´kleine huis op de prairie´ boek lezen en nieuwe ideeën krijgen!
  • Sinaasappelschillen, water en kaneel in een pan op middelmatig vuur laten koken. Soms kan het huis in de herfst opeens erg vochtig ruiken, dus ik ben benieuwd wat deze natuurlijke ‘huisparfum’ voor ons doet!
  • Een idee voor een nieuwe patchworkdeken of quilt kiezen en uitwerken.
  • Op de bank een nieuwe episode van een Engelse kostuumserie kijken, of Land Girls deel 2 of een mooie detective.
  • Mijn mosterd gele vest dragen en mooi matchen met de kleuren buiten : )
  • Nu het alweer vroeger donker is een dag in ‘vroegere dagen stijl’: de olielampen en oliestellen bijvullen, een dagje ouderwets koken en het huis verlichten. Geen ‘elektronisch vermaak’ maar lekker een avondje lezen of haken, samen praten, piano spelen/ luisteren, koffiedrinken van de percolator en diner van het kookstel.  


 Buiten huis

  • Dakterras opruimen en najaar klaar maken. De aardbeienplantjes in potjes doen en de uitlopers ook.
  • Een wandeling maken langs één van de veenplassen bij ons in de buurt. Warme thee en koffie mee en een deken.
  • Takjes zoeken voor de stokjes van karamelappels.
  • De walnotenbomen opzoeken die net buiten onze stad zouden staan en walnoten rapen!



Hebben jullie ook plannen voor het nieuwe seizoen? Ik hoor ze graag!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Annemieke,
    Bij mij is het net zo. Ik heb mijn man beloofd dat, zodra de houtkachel de hele dag aan gaat, ik stoofvlees met rode kool ga maken. Heerlijk.
    En het is al bijna zo ver :)
    Fijne herfst.
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mijn plannen zijn?
    Tja...eerst alle puppies zien te verkopen:)
    Eind oktober hebben we de verkoping van onze vrouwenvereniging, het thema van de zelfmaak spullen is: Koken en bakken, daar wil ik voor aan de slag gaan.
    Als de verkoping voorbij is wil ik aan de gang gaan met de stapels foto's die ik nog in moet plakken...
    Verder wil ik het gezellig maken/houden in huis, proberen het huishouden klaar te hebben als de kinders uit school komen, ik merk dat dat toch rust geeft.
    Welk boek heb je nu van het kleine huis? Ik had ze eerder nog nooit gelezen, heb voor m'n verjaardag de eerste vier delen gekocht. Wat een heerlijke boeken!

    Ik heb maandag het boek besteld: Een vrouw naar God's hart, en ik heb het vandaag binnen, daar wil ik ook elke dag een stukje in lezen.

    Ook wil ik steeds alert blijven en meer leren over gezond eten, en leefstijl. Het is dus niet het eten allèèn. Ik leer elke keer weer bij...
    Daar kunnen we het wel mee doen denk ik ;)
    Doeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Marieke J: gaaf een houtkachel! Stoofpotjes kan ik nooit reserveren alleen voor de koude dagen lol. Maar ze smaken dan wel extra lekker!

    @ Carolien, leuk om je plannen te lezen. Geweldig om puppies te hebben, ik hoop dat je snel lieve eigenaren voor ze vindt.
    Van het kleine huis heb ik nu deel 7 gekregen 'De stad op de prairie'. Laura is daar al wat ouder, zo'n 15 jaar. In dit boek gaat Mary naar de blindenschool en krijgt Laura haar eerste baantje als naaister in de stad.
    Is dat boek ook van Elisabeth George? Volgens mij wel he?
    Ja, in het Amerikaans is er zo'n uitdrukking van 'life is a learning experience' of zoiets. Dat vind ik altijd wel mooi gezegd. Je leert je hele leven, niet alleen van de zware dingen, maar er valt ook zoveel leuks te leren en te ontdekken -als je er open voor staat. Succes met je plannen!

    Groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.