vrijdag 17 augustus 2012

Een maand vooruit koken - diepvries koken

Twee weken geleden voor een maand in het voren gekookt: 35 prefab maaltijden gemaakt en geen voeten meer over tegen de tijd dat het werk gedaan was. Maar... het gaf wel veel voldoening. En een heel raar gevoel om met een kar vol vlees en vis bij de kassa te staan (de boerderij waar we normaal tartaar halen was dicht vanwege de vakantie, dus daar stond ik met onder andere 10 pakjes tartaar bij de kassa, alsof ik voor een gaarkeuken moest koken LOL.



Geinspireerd op dit blogbericht.Ik heb het iets minder goedkoop gedaan omdat ik op z'n minst scharrelvlees of 1 ster vlees wil en soms ook biologisch. Ik ben dus bij een duurdere supermarkt geweest voor mijn vlees. Maar uiteindelijk denk ik dat ik toch goedkoop uit ben omdat we er erg lang van kunnen eten en omdat je toch efficienter en handiger inkoopt. Ook is de verleiding minder groot om even patat of opwarm pizza te halen, omdat er zoveel lekkers in de vriezer klaar ligt dat gemakkelijk en snel klaar is.


Dit heb ik uiteindelijk gemaakt:

 5 x tartaar groentenmix
33 gevulde aardappelen
2 tomatensoep/saus
6 x kippluksels/reepjes uit bouillon
1 x bouillon
2 x kipcurry
4 x kip teriyaki+groenten
1x vis teriyaki+groenten
1 x biefstuk teriyaki+groenten

1 x varkenssnitzel teriyaki
1 x teriyaki groenten
3 x 2 gyrostartaarballen
4 x Mexicaanse tartaar/groentenmix
2 x kip gyros met ui
1 x shepards pie
2 x gewone kipstukjes
----------------------
Totaal: zo'n 35 maaltijden

Ik gebruik tartaar i.p.v. gehakt omdat dit veel magerder is, zelfs magerder dan extra mager runder gehakt. De truc is daarnaast het taraar aan te vullen met geraspte wortel dat de smaak aanneemt van de tartaar.


 Qua langer houdbare spullen heb ik gekocht: taco schelpen, lasagne bladen, groot pak wraps, zilvervliesrijst, aardappelen, spaghetti, gezeefde tomaten, tomatenpuree, light room, kaas om iets mee te gratineren (mozzarella en zo'n zakje) en creme fraiche, bruine en chili bonen, zoete maiskorrels, ananas uit blik, ovenfrietjes.


Wat we al hebben gegeten: lasagne, taco schelpen, wraps, rijst met zoetzure saus en kipstokjes van de BBQ, kip Teriyaki, sla met kipstukjes en aardappelen, gevulde aardappelen, Gyrostartaar met ovenfrietjes, nou ja, elke dag hebben we eigenlijk hiervan gegeten.

TIP: vries alles zo plat en uitgespreid mogelijk in, gebruik bijvoorbeeld ziplock diepvrieszakjes. Je kan ze alvast in een grote beker of maatbeker doen en zo gemakkelijk vullen. Daarna druk je alles zo plat mogelijk en probeer je zoveel mogelijk lucht weg te duwen. Dit heeft 2 voordelen: het neemt weinig ruimte in, in je vriezer + het is binnen een uur ontdooit en de kipstukjes schud je er gewoon direct uit in de pan. Alles wat ik gemaakt hebt paste in een kleine drievaks vriezer! Raar maar waar.





 Bijna alles kwam van de website waar ik mijn inspiratie opdeed. Gooi het in Google Translator en je kan de recepten aflezen. Alleen de gewichten moet je even apart in Google opzoeken.
De gyros heb ik zelf gemaakt. Zelf gyroskruiden maken is zo gemakkelijk! Kijk maar op deze website. Je kan de oregano en groene kruiden ook door andere groene gedroogde kruiden vervangen. En de Shepards Pie heb ik zelf bedacht. Ik weet niet of ik helemaal de goede naam heb, maar het is tartaar met ui en erwtjes en een halve eetlepel mintsaus van de Lidl. Daarboven geen hele korst van bladerdeeg of aardappelpuree maar een gevlochten kruis van bladerdeeg, zodat het niet te vet wordt. 

 
Dan nog even een paar TV dingetjes.
Ik kwam op internet iemand tegen die een briefje op de tv had geplakt (kan ook op de boekenkast, bedacht ik later) met Filipenzen 4: 8  "Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat." Da's nog eens iets anders dan ' er zit een knop op' ; - ) Wij hebben dit (nog) niet nagevolgd, maar we zitten er over te denken....

 
Bron: Inquisitr

Dan nog dit: er komen weer twee leuke shows aan, alleen helaas nog niet in Nederland. Ken je de Zuidelijke familie nog, die samen blue grass music maken en wiens huis werd verbouwd met hulp van de Duggars? Zij hebben nu toch een eigen show. The United Bates of America is op 13-08 gestart. En de Duggars beginnen eind augustus weer. Wij in Nederland kunnen de shows alleen via Itunes kijken, tegen betaling en zonder ondertiteling. Maar misschien verschijnen er binnekort goede versies op Youtube, wie weet. Het blog over de Duggars (staat bij de blogs op deze site aan de rechterkant) heeft een apart tabje aangemaakt voor The Bates. Ik ben zo benieuwd om de show te zien! 


Hier een filmpje van The Bates familie en hoe ze op de naam van hun show gekomen zijn.

Allemaal een heel goed weekend!

5 opmerkingen:

  1. Hallo Annemieke, het verschil tussen cottage pie en shephards pie is dat cottage pie gemaakt wordt met rundergehakt en shephards pie met lamsgehakt.
    Groeten uit engeland,
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te horen. Eigenlijk deed ik maar wat op smaakgevoel en een vage herinnering. Erg leuk om een reactie vanuit Engeland te krijgen, bedankt voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love freezing make ahead meals. There is so much satisfaction in that :) Have a wonderful weekend! ~ JES

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, zo´n kookblogje. Voor mij zit diepvrieskoken er niet in, met zo´n koppel. Maar wecken doe ik wel regelmatig. Dan heb je ook iets op de plank staan, voor als je snel wilt zijn.
    Als je dit vaker gaat doen, kan je overwegen om een vleesmolentje aan te schaffen. Voor 2 tartaartjes is dat niet de moeite, maar als je veel klaarmaakt wel. Je kunt dan gewoon rundvlees kopen en dat zelf in je molentje malen om er tartaartjes van te maken. Als je de smaak te pakken hebt, kun je zo ook zelf worstjes enzo maken.
    Lieve groet, Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ JES, sorry didn't answer it for that weekend, but I wish you a good weekend this week : )
    @ Teunie, Dat is inderdaad een erg leuk idee... wie weet, als ik het tegenkom.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.