vrijdag 13 juli 2012

Let's talk fashion!


Wow. Dit kwam met de post vandaag...


 In juni heb ik het in Amerika besteld en nu is het eindelijk binnen. Elke dag keek ik mijn email na om te kijken hoe ver de pakketjes waren. En vandaag was het dan zo ver. Helaas moest ik er invoerrechten over betalen en was het al met al een heel prijzige aangelegenheid, maar het is het helemaal waard: mijn nieuwe zwemkleding is binnen! 


En het is ‘modest’, zeg maar bescheiden! Waarom? Okee, ik weet haast niet waar ik moet beginnen. Eerst maar twee filmpjes. Hierin zie je de Duggar Familie in hun zedige badkleding. Overdreven? Of niet? Ze zeggen dat ze hun keuze gebaseerd hebben op de Bijbel. Tijd om zelf op zoek te gaan…


Vanaf 4.05 min.


Vanaf 2.50 min.tot einde

Vraag: “Waarom dragen we kleding?”

Adam en Eva droegen eerst geen kleding. In Genesis 3:7 & 3:21 staat meer over kleding. In Genesis 2:25, staat dat  Adam and Eva naakt waren maar zich niet schaamden. Direct nadat ze gezondigd hadden werden ze zich bewust van hun naaktheid. De eerste kleding wordt in de verzen 7 en 21 genoemd. Nadat ze gezondigd hadden en goed en kwaad kenden, werden ze bezorgd over hun naaktheid en dat God hen in die staat zou zien (zelfs met de bedekking van hun lendenen). Het valt trouwens op dat het hun belangrijkste zorg was dat speciale gedeelte van hun lichamen te bedekken.

Toch, toen God in de tuin kwam om met hen te wandelen, verschuilden ze zich, omdat ze zichzelf nog steeds als naakt beschouwden (Adam dus ook, in de mate van bedekking die nu normaal is voor mannen om op het strand te dragen.) Dan, in vers 31, maakt God kleding voor hen van dierenhuiden. In vergelijking met de ‘schorten’ van bladeren die de mensen zelf maakten en in vergelijking met het Hebreeuwse woord dat gebruikt wordt, een kledingvorm die veel meer van hun lichaam bedekte. Waarom voorzag God hen van kleding? Was het om hen genoeg te bedekken zodat ze zich niet langer naakt voelden? Was het omdat God hen meer zedig wilde kleden? Ze hadden daarvoor nog nooit kleding gedragen, dus vermoedelijk zal het niet voor warmte zijn.


 Vraag: Is kleding wel belangrijk? Opgegroeid in de reformatorische wereld, vond ik de vrijheid van kleding die ik op kamers en na mijn trouwen ervaarde, een ontzettende opluchting. Ik ben fel voorstander van zelf nadenken. Als je iets wel of niet doet, doe het omdat je God ermee wilt behagen (Korinthe 10: 31) en niet omdat je onnadenkend de groep volgt. Je moeten houden aan kledingvoorschriften die je niet begrijpt of waar je het in wezen niet mee eens bent is heel frustrerend en dit kan volgens mij nooit de bedoeling zijn. Nu ik over mijn kledingvoorschriftenallergie aan het heen groeien ben, ben ik weer in staat om echt naar de Bijbel te kijken en te zien wat God mij te zeggen heeft. Dat betekent dat sommige keuzes verrassend zijn en andere gewoon zo blijven zoals het al was. Op een website staat hierover: “Zeker, kledingkeuze is veel minder belangrijk dan veel andere zaken in het christelijke leven. Niettemin, kleding was belangrijk genoeg voor God om er een aantal specifieke instructies over te geven in de Bijbel, door het schrijven van Mozes, Paulus en Petrus.”



Vraag: Welke Bijbelverzen gaan er over kleding/ bescheidenheid/ uiterlijk?

  1 Petrus 3:3-4   Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren; maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest die kostbaar is voor God. Gelijksoortig: 1 Tim. 2:9

Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God, zie 1 Korinthe 10:31.
Lichaam als tempel van de Heilige Geest, zie Korinthe 6:19-20

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid. Zie 2 Tim. 3:16

Meer Bijbelverzen (in Engels, maar gemakkelijk te zien hoe je ze in de Nederlandstalige Bijbel opzoekt): http://www.openbible.info/topics/modesty

 
Vraag : Waarom letten op kleding die niet extravagant is en letten op bescheidenheid?

  • Om God te eren door innerlijk dat doorschijnt in uiterlijk. “Je karakter is de foto en je verschijning is de lijst. De lijst zou de foto moeten aanvullen, niet daarvan afleiden. ”Zie ook hierboven, de teksten 1 Petrus 3:3-4  + Kor 10: 31.
  • Omdat God ons kleding gaf om onszelf te bedekken (Genesis)
  • Omdat overspel zonde is en om onze broeders niet te verleiden: Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft. Matth. 5:28


 Vraag : Moeten vrouwen en mannen in lelijke hobbezakken rondlopen die geen enkele vorm laten zien?
Spreuken 31: 21-22. In spreuken lezen we over de uitmuntende vrouw en hoe ze geprezen wordt vanwege de kleding zie zij voor zichzelf en haar familie maakt. “21 Zij is niet bevreesd voor haar huisgezin vanwege de sneeuw, want heel haar huisgezin is in scharlaken gekleed. 22 Zij maakt voor zichzelf dekens, van fijn linnen en roodpurper is haar kleding.” Het gebruik van fijne materialen en prachtige kleuren worden niet veroordeeld maar geprezen. Haar familie zag er mooi uit, ze droegen misschien wel een betere kwaliteit en meer aantrekkelijke kleding dan de meesten. 

Misschien is dit voorbeeld nodig als balans voor de teksten uit het Nieuwe Testament, zodat we niet te ver gaan en concluderen dat God de voorkeur geeft aan lelijke, kleurloze kleding. Bovendien: christelijke vrouwen zijn dochters van de Koning, dus een zekere stijl past hier prima bij. Dus hoewel in het Nieuwe Testament  staat dat soberheid een deugd is, betekent dit niet dat kleding direct ook lelijk of onverzorgd moet zijn. Ik vond deze uitspraak van schrijver Joshua Harris treffend: “There is a difference between dressing attractively and dressing to attract.”  “Er is een verschil in het aantrekkelijke kleden en het kleden om anderen aan te trekken”


 Geschiedenis van de badkleding en onze badkleding in onze cultuur

Allereerst is een badpak of bikini niet zo ‘gewoon’. Als je de geschiedenis van de zwemkleding bekijkt zal je zien dat nog geen 100 jaar geleden mensen werden gearresteerd door ‘seculiere’, dus niet christelijke politiemensen omdat ze teveel aanstoot gaven in hun zwemkleding. En zij hadden nog meer aan hun lijf dan christelijke mannen en vrouwen vandaag op het strand dragen. “ Als je in (America in)1922, zou dragen wat tegenwoordig als degelijke badpakken worden gezien, zou je gearresteerd worden voor publieke onzedelijkheid. (Jeff Pollard, Christian Modesty and the Public Undressing of America).  Zoveel is de standaard van de maatschappij in de laatste 80 jaar verlaagd.”  Zelfs in de meest behoudende kerken in Nederland lijkt een badpak de normaalste zaak van de wereld, maar is het dat wel? 


Bron Pinterest / Zelf maak zwemkleding

 Ondanks de cultuur waarin we leven, blijkt dat bij christenen en niet christen toch nog sprake is van schaamte. Als christen denk ik dat die schaamte afkomstig is vanuit Genesis, Adam en Eva. Elk jaar voelen vrouwen zich massaal onaantrekkelijk in badkleding en gaan ze naar de sportschool om zich bij te werken voor het strand. Vervolgens wordt er wat getrokken en gesjord aan de badkleding om het naar beneden te trekken en alles te laten bedekken wat te bedekken valt. En gelukkig zijn er dan nog de sarongs…een uitkomst voor veel vrouwen. Jammer dat ik de enquête zo niet bij de hand heb, maar ik herinner me nog dat ik op de radio hoorde dat een groot percentage van de vrouwen zichzelf lelijk vindt in badkleding en onzeker is. Ook slanke vrouwen vonden zichzelf niet mooi genoeg. En mannen die oprecht zuiver willen leven? Ze weten soms niet waar ze kijken moeten. 



Welke badkleding dan?

De website http://www.biblebb.com/files/ModestyMatters.htm geeft een eerlijke analyse van het badpak: “Een badpak bedekt in wezen hetzelfde gedeelte van het lichaam als ondergoed doet. Nietwaar? En, denk erover, zouden we ons ondergoed naar het zwembad of het strand aandoen? Nee. Maar dat is wat mensen tegenwoordig dragen; badpakken die ongelofelijk onzedelijk zijn.”

“Ik hoorde iemand zeggen: ‘Als je echt eerlijk bent, bestaat er helemaal niet zoiets als een modest, bescheiden badpak.’ Nu kan je denken ‘O my goodness, dat is weer iemand die de verbinding met het leven helemaal kwijt is. Dat zal wel gezegd zijn door een oudere vrouw.’ Nee, in tegenstelling, weet je wie het zei? Mijn studerende dochter van twintig jaar oud, die denk ik veel eerlijker is hierover dan andere meisjes van haar leeftijd.”

 
 Ik kan hier helemaal mee instemmen (en ik ben ook nog in de twintig: ). Er zijn eigenlijk helemaal geen zedige badpakken of tankini’s. Christelijke vrouwen die er niet over zouden denken om een minirokje op straat aan te trekken, lopen in niet meer bedekking dan ondergoed op het strand. En direct denk ik: dat deed ik ook. Ik heb jarenlang geen relatie gezien tussen uiterlijk en innerlijk. Maar nadat ik me hierin heb verdiept, in iets wat volgens mij in Nederland verder helemaal niet zo speelt, zie ik het toch anders. Misschien kunnen we wat leren van onze broeders en zusters uit sommige kerken in Amerika en zeker van onze broeders en zusters in meer Aziatische/ Oosterse gedeelten van de wereld. 

 
Ik wil christelijke vrouwen die wel kiezen voor badpak/ bikini niet veroordelen. Maak je eigen keuze met en voor God. Mijn eigen overtuiging is dat ik meer bedenkende badkleding beter vind. Ik weet nog niet precies hoe bedekkend (denk aan swimshorts, sarongs, langere zwemjurken, zwemrokken met leggings eraan vast), ik heb voor nu gekozen voor een optie die tot over mijn knieën gaat, die sportief en mooi gemaakt is (ik hoef er niet onaantrekkelijk uit te zien), waarin ik mij prettig voel en me vrij kan bewegen, mijn rug bedekt is en die van boven goed aansluit. Ik vond zelf mouwen niet per se nodig. Ik wilde ook een beetje passen in de cultuur waar ik deel van uitmaak, dus badkleding zoals die van The Duggars zou ik niet zo snel durven. Misschien wel als ik er echt van overtuigd was dat dit is wat God van me vraagt, maar dat denk ik nu niet. Ik denk, dat mijn nieuwe zwemkleding ook voldoende beantwoordt aan de manier waarop God in de Bijbel over kleding en uiterlijk spreekt.


Toch zal ik in het zwembad de enige zijn die zo gekleed is en na het nieuwsbericht van een moslima die in boerkini het zwembad werd uitgestuurd, zou ik me toch een klein beetje zenuwachtig voelen. Of als iemand me zou vragen waarom ik dit draag…durf ik dan te getuigen en te zeggen dat ik het tot glorie van God wil doen? Maar nogmaals, dat is mijn eigen keuze en misschien is die voor iemand ander weer helemaal anders. 


  Tenslotte vond ik op internet dit gebed: “Heer, dit lichaam van mij behoort U toe. Ik verlang ernaar U glorie te brengen door mijn woorden, mijn houding en de manier waarop ik mij kleed.

Ik besluit om innerlijk en uiterlijk zuiver te willen zijn, en ik ben bereid, indien nodig, om op te staan ​​tegen de cultuur. Ik accepteer de verantwoordelijkheid voor de manier waarop ik me kleed. Help me om leergierig te zijn en een houding en geest te hebben die U glorie brengt door mijn acties en uiterlijk.

Als u deze afspraak aangaat vandaag, kan ik u beloven dat de Heer u zal zegenen en u zult de vreugde en de vrede leren kennen die voortkomt uit het gehoorzamen van de Heer en het leven op een manier die Hem verheerlijkt. Laten we bidden."
Bronnen: http://www.biblebb.com/files/ModestyMatters.htm
http://www.unlessthelordmagazine.com/articles/Clothing%20and%20Modesty.htm
http://livingstonesministries.wordpress.com/2007/11/02/training-our-daughters-to-be-modest/
Mijn pinterest board http://pinterest.com/citycountrygirl/swim-modest-feminine/

12 opmerkingen:

  1. Hoi Annemieke,

    Het is de eerste keer dat ik reageer, alhoewel ik al een poosje je weblog lees. Wat fijn dat jij hetzelfde voelt als wij als het gaat om zwemkleding. Mijn man en ik hebben als christen ook veel moeite met de weinig bedekkende zwemkleding van deze tijd. Wij zwemmen dus niet!
    Ik vind het erg dapper van je dat je in deze zwemkleding het zwembad ingaat... Ik hoop dat je vrijmoedig mag getuigen waarom je dat zo doet.

    Gods zegen, Adelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw Annemiek, wat ontzettend dapper dat je dit schrijft! en fijn dat je 'ogen zijn geopend' hiermee. ik ben het er zo mee eens! ook wij zwemmen niet vaak en gaan al helemaal niet naar stranden.
    Ook vind ik dat veel (christen) vrouwen zich te bloot kleden, net dat beetje inkijk en allemaal net iets te strak. Ik vind het dan altijd zo sneu voor al die (jonge) mannen die er zoveel strijd mee hebben.
    Je nieuwe badpak is super! en jij bent bijzonder!
    gr'tjes elis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het ook overwogen. Wil het ook bestellen, maar als ik dat bij jou lees, heb ik het niet op tijd.
    Wij gaan eigenlijk nooit naar het zwembad om die reden, en gaan ook naar het strand op een tijdstip dat het nog niet erg druk is.
    Je hebt het mooi uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor deze reacties! Misschien dat er toch meer mensen in Nederland over denken, dan ik dacht. Carolien, volgens mij duurde het ruim twee weken voor ik het had.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je mooie artikel! 'k Ben hier de laatste tijd ook over na aan het denken, maar durf nog niet. Goed dat jij de stap gezet hebt!
    Groet,
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb me er ook wel eens over verwonderd dat het niet oké is om in onderbroek en bh over straat te gaan, maar wel als het 'bikini' heet. Ik heb genoten van je post en de mate waarin je je in het onderwerp verdient hebt.

    Ga je binnenkort met deze badkleding naar het zwembad? Dat lijkt me nog best moeilijk: ben je niet bang voor vreemde blikken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi!!
    Allereerst wil ik je zeggen dat ik het een prachtig setje vindt! Haast zonde om alleen in het zwembad te dragen... ;)
    Over badkleding heb ik nooit zo nagedacht, maar ik heb dit "probleem" wel steeds meer met gewone kleding. Ik vind het moeilijk om leuke shirts of blousjes te vinden zonder decollete of wat niet veel te kort is (zodat je constant mijn blote rug of buik ziet).
    En voor mijn meisje (van bijna 5) zijn er veel gekke teksten of "volwassen" uitziende kleding.

    Mag ik een andere vraag stellen? Heb je misschien nog goede tips voor online boekhandels waar ze christelijk kinderboeken verkopen? En dan voor kleuters en peuters. Ik kan niet echt iets vinden hierin. (ben ook nog nieuw op dit gebied) Ik lees dat jij graagt leest, dus ik dacht misschien heb je nog leuke tips?

    Bedankt voor je fijne blogje weer en ik kijk alweer uit naar de volgende...(soms zou ik je wel eens "echt"met je willen praten, heb zoveel te vragen) Fijne avond en vriendelijke groet, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Sandra,

    Bedankt voor je complimenten. Ik heb even voor je gekeken. Zelf zijn de boeken in het hele jonge kindersegment mij wat minder bekend, maar je kan bij boekhandel Smit 0-4 enz. aanklikken en dan krijg je pagina's boeken! Sommige gewoon seculier, sommige uitgeproken christelijk. Ik heb gehoord dat de boeken van Max Lucado erg goed zijn, die staan hier ook. http://www.boekhandelsmit.nl/nl/catalog/6816/page9/leesboeken-0-4-jaar.html
    http://www.boekhandelsmit.nl/nl/catalog/6819/leesboeken-4-8-jaar.html
    Je kan Boekhandel Smit ook bellen en om advies vragen, daar zijn ze erg goed in. De boekhandel zit in mijn woonplaats en als ik zeg 'ik zoek dat ene boek over dit en dat, maar ik weet de titel niet... ' nou dan weten zij het 9 van de 10 keer wel. Dus als je bijv. boeken met een bepaald thema zoekt of uitgesproken christelijk en voor een bepaalde leeftijd: gewoon om advies vragen per telefoon! Ze bezorgen gewoon.
    Verder vond ik nog:
    http://www.gospel.nl/boeken/kinderboeken.html
    En:
    http://www.neema.nl/christelijke-kinderboeken/nl/page/481/?so=da&CPI=0&gclid=CNSKxt3HprECFSsntAodhAYAjQ
    'Weet je wel hoeveel God van je houdt', ziet er mooi uit, maar ik ken het zelf niet.
    Ik hoop dat je er iets aan hebt.
    Woon je in de buurt van Gouda?

    Groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Annemieke,

    Heb heerlijk bijgelezen op je blog. Had de laatste tijd zo weinig tijd om blogs te lezen, maar de jouwe is meestal één van de eerste die ik lees. Ik vind je berichten zo herkenbaar! Volgens mij delen we zoveel interesses, grappig om te merken. Maar als het gaat om dingen zelf maken en naaien enzo dan ben jij daarin veeeeel verder als dat ik ben, maar daarom leer ik ook veel van je. Zo ontzettend leuk dat je over je nieuwe zwempak schrijft. Ik heb hier de laatste tijd veel over nagedacht. Zou je in je badpak/bikini naar de supermarkt gaan, dacht ik dan. Nee toch? Waarom is het zo gewoon in Nederland dat iedereen op het strand en in het zwembad er zo bijloopt? Wij zwemmen eigenlijk bijna nooit, we voelen ons daar gewoon niet fijn bij. Nu had ik bij de Duggars ook hun swimsuits gezien, maar dat zag ik niet zo snel voor me bij mezelf, maar nu ik jouw zwempak heb gezien ga ik het denk ik ook bestellen, heb alleen geen creditcard dus moet ik even zien hoe dat kan. Dapper dat je hier over geschreven hebt en heel herkenbaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. UPDATE 20-03-2013

    http://eigenwijslandelijkgeinspireerd.blogspot.nl/2013/03/thuis.html

    Voor opties van zwemkleding in Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hallo, weet je ook of je in Nederland deze zwemkleding kunt kopen? Ik oek dit al heel lang. Ik heb geen creditcard, dus in het buitenland bestellen is dan wel moeilijk. Ik loop niet graag met een bikini of badpak, vind het veel te bloot, dus ik zou heel blij zijn met bedekkende zwemkleding. Graag hoor ik van je!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.