dinsdag 10 juli 2012

homesteading: grootste missers en succesmomenten


Omdat dit blog eigenlijk over homesteading in de city gaat en ik nog wel eens van het thema afdwaal... een evaluatie van mijn homesteading plannen: 6 grootste missers en succesmomenten + nieuwe voornemens! Wie nog goede adviezen of ideeen heeft, van harte welkom om te reageren!
Because this blog is all about homesteading in the city and I will sometimes digressed from the topic ... an evaluation of my homesteading plans: 6 biggest mistakes moments and moments of success + new plans! If you have good advice or ideas, you're welcome to respond!

6 grootste missers (in volgorde van hoe groot ze waren):

1. zoete aardappel groeien in een pot met water (ik houd er zoveel van, heb van alles geprobeerd, maar er wilde maar niets aan groeien. Ik denk dat de Nederlandse zoete aardappelen te oud zijn of behandeld met een middel tegen uitlopen)

2. knoflook groeien van oude knoflookteentjes (verkeerde pot die water vasthield + regen, regen, regen...resultaat: rot, rot, rot)

3.tandpasta ( Is prima gelukt en ik laat het blogbericht hierover ook staan, alleen heb ik nu net een heel gevoelig gebit dat volgens de tandart toch echt fluoride nodig heeft. Klopt, ik heb heel gevoelig tandvlees en vaak iets met mijn tanden, dus niet voor mij.)

4. shampoo (Mijn haar blijft vet. Er komt een soort filmlaagje overheen. Ik blijf het proberen, want juist in shampoo zit heel veel chemisch, alleen al om het te laten schuimen.

5. schoonmaakmiddel van salie (ik heb saliezaad gekocht, de plantjes opgekweekt en onderhouden met als enig doel: schoonmaakmiddel maken...helaas, het werd een soort saliethee, een donkerbruin sapje. Hoewel het wel goed zal werken, ziet het er zo onaantrekkelijk uit dat ik het niet gebruik. Ik gooi het echter niet weg, ik ga het in mijn shampoo proberen te verwerken. Ja, ik heb de moed nog niet opgegeven!)


 6 biggest mistakes (in order of how big they were):

  1. sweet potato grown in a pot with water (I like sweet potatoes so much, I tried everything, but there didn't want to grow anything. I think the Dutch sweet potatoes are too old or treated with an anti-leak)

2. Garlic cloves / garlic growing (wrong pot that held water + rain, rain, rain ... result: rotten, rotten, rotten)

3.toothpaste (Has worked fine and I'm leaving the blog post about this blog also, only, I just have very sensitive teeth, according to the dentists I really need fluoride. True, I do have very sensitive gums and have often something with my teeth, so not for me.)

4. shampoo (my hair will stay fat. There is a kind of film coating over it. I'll keep trying, for there are a lot of chemicals in shampoo, just to make it foam.)

5. detergent from sage (I have purchased
sage seed, the plants are grown and maintained for the sole purpose: to make detergent ... unfortunately, it was a kind of sage tea, a dark brown juice. Although it will work well, it looks so unattractive that I do not use it. I do not throw it away, I'll try it in my shampoo process. Yes, I have not given up yet!)
 

6. Zelf ovenchips maken (half slap, half verbrand)

6. Make my own oven chips (half limp, half-burned)


6 grootste succeservaringen:

1. zelf citrus schoonmaakmiddel maken!  (zie de blogpost van gisteren. Geweldig hoe simpel dit is - maar 2-3 ingedrienten- hoe heerlijk het ruikt en hoe goed het werkt. Niet voor de vloer, tenzij je het direct afneemt met een droge doek. De citrusschillen geven een beetje olie af, dat kan het plakkerig of glad maken als je het op de vloer laat drogen en later weer nat maakt.)
 
6 biggest success stories:

1. make my own citrus cleaner! (see blog post from yesterday. Great how simple this is - holds but 2-3 ingedrients -how wonderful it smells and how well it works. Not for the floor, unless it directly decreases with a dry cloth. The citrus peel gives off  a little oil, which can become sticky or smooth if you let it dry on the floor and  wet later.)



2. zelf wasmiddel maken ( ik kan nog steeds jaren vooruit!)

3. paprika en pompoen kweken (okee ze moeten nog volgroeien, maar tot nu toe gaat het beter dan verwacht)

2. make my own laundry detergent (I can still use it for years!)

3. peppers and pumpkin growing (okay they are still not fully mature, but so far things are going better than expected)




 
4. een rok gemaakt (en ik draag 'm ook nog heel vaak)

5. het maken van lippenbalsem met een kleurtje


6. eieren invriezen van onze eigen kippen

En nog een paar:


- zelf deodorant maken

4. I made a skirt ​​(and I even wear it very often)

5. making lip balm with a colour

6. Freezing eggs from our own chickens

And just a few
more:

 - Make deodorant



- mangochutney maken
- geen papieren reclame meer door de deur (geen milieuvervuiling, minder vervuiling)
- tafelblad onderhouden met simpele olijfolie (wow, hoeveel mooier het daar van wordt)



6 voornemens:

-         - Als de prijzen laag zijn van fruit: heel veel potjes jam inmaken (aalbessen/ perzikken)
-        -  Shampoo maken die echt goed werkt
-         - Bodylotionrepen, zeep, bodyscrubs, koekjes in een pot e.d. maken als cadeautjes
-       -   Een keer een workshop geven of een creatieve middag houden en iets maken, bijv. voor mensen die wel een ‘zomaar’- cadeautje kunnen gebruiken.
-        -  Zelf schoonmaakdoekjes maken van keukenpapier
- Zoveel mogelijk schoonheidsproducten vervangen door zelf gemaakte varianten
-Afwasmiddel voor de vaatwasmachine maken 


In de vuilniszak ~ in the garbage

- Make mango chutney
- No more paper advertising through the door (no pollution, less temptation)
- I maintained the tabletop with simple olive oil (wow, how much better it looks)

6 intends to:

- If  fruits have low prices, lots of canning of jams (currants / peaches)
- To make shampoo that really works
- Make body lotion bars, soaps, body scrubs, cookies in a jar, etc. as gifts
- Do or give a workshop or a creative noon and make something, for example for people who can use it toc be cheered up by a present.
- Make cleaning wipes of paper towels
- Whenever possible: replace beauty products by homemade versions

- Make my own dischwasher detergent 


Summer-homestead in the city- photos!










 
 







 

5 opmerkingen:

  1. Hoi Annemieke,
    Ja, met vallen en opstaan moeten we leren!:)
    Ik heb ook het wasmiddel gemaakt. Ik weet alleen nog niet zo goed hoeveel ik ervan moet gebruiken, en ook niet alles wordt goed schoon. Soms helpt het wel als ik er soda bijvoeg. Maar als de kinders zich behoorlijk vies hebben gemaakt, krijg ik het toch niet goed schoon. Heb je nog tips?
    Verder geeft het wel veel voldoening(als de was wel schoon is)!
    En het is een fluitje van een cent om het te maken!
    Ik heb weer genoten van je verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Carolien,
    Ja, de soda helpt inderdaad. Ik gebruik gewoon van die wasbollen, voor normale was, doe ik zo'n 50 ml en als het heel vies is doe ik 'm tot de rand toe vol. Ook doe ik wel eens azijn in een wasbol erbij, als wasverzachter (klein laagje). Ik weet niet of dat ook reinigt, maar aangezien je ook kan schoonmaken met azijn, helpt het misschien.

    Een ander recept voor homemade wasmiddel staat hier: http://myhealthygreenfamily.com/blog/wordpress/homemade-borax-free-laundry-detergent/
    Glycerinezeep kan je bij de drogist kopen. Citroenzuur, weet ik niet dat heb ik besteld. Wil ik ook nog eens proberen, zodat ik goed kan vergelijken. Op de website zie je ook hoe deze vrouw verschillende middelen vergelijkt. Backin soda = zuiveringszout. Heb ik ook online besteld (1,95 voor 500 gr. Terwijl ik voor een hoeveelheid ter grootte van een zeepdoosje bij mijn drogist € 3,50 moest betalen).

    Leuk dat je er ook mee aan de slag bent gegaan! Succes ermee verder. Mocht je er iets op vinden of werkt azijn+meer wasmiddel+ soda, dan hoor ik het graag.
    Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt, ik ga straks een test doen! Je hoort er nog van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk geschreven, en stiekum toch ook wel een beetje leuk om te lezen dat bij een ander toch ook niet altijd alles meteen goed gaat, "grin"...
    De foto van poes is mijn favoriet (zoals altijd...)Fijn om te zien dat de kippies weer fit zijn en je tuintje ziet er prachtig uit, om jaloers op te worden.
    Ik blijf het prachtig vinden dat je (jullie) gewoon je ding doen, dus wel gewoon je groenten verbouwen op je dakterras. Fijn om te lezen en ik leer er ook weer van.
    Fijne avond en vriendelijke groet, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annemieke,

    Ik heb het geprobeerd met `jouw`wasmiddel in de wasbol, in het zeepbakje van de wasmachine 2 eetl. soda, 1 eetl. zuiveringszout, scheutje azijn, en nog wat azijn in het wasverzachtersbakje.
    En, het resultaat is wel beter! De vlekken die al in het lichte jurkje van mijn dochter zaten, door buiten spelen, zijn wel minder geworden, maar er niet uit, de vuile sokken werden wel schoon! En de vlekken in de shirts zijn er ook uit. Ik moet het nog proberen met kleding die erg vies is, zoals van manlief(boer),maar dat kreeg ik met een ander wasmiddel ook niet altijd helemaal schoon.
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.