maandag 9 juli 2012

Gezonde cakejes - Healthy cakes



Sinds vorige week ben ik weer actief bezig met gezonder eten. Nu houd ik enorm van bakken, dus daar moest ik iets op vinden. Tada...gezonde(re) cakejes. Eentje per dag past wel in mijn nieuwe levensstijl. Ik maak ze zonder elektrische mixer. Eerder klopte ik de eiwitten dan eerst stijf maar nu was ik dat vergeten. Dus deed ik voor de zekerheid een beetje zuur erbij (citroensap/ lemoncurd) om het bakpoeder extra te laten werken. En het ging prima! Niets spectaculair om te zien, maar heerlijk van smaak en dus gezonder!

Since last week I am actively engaged in healthier eating again. Now I really love of baking, so I had to find something. Tada ... healthy (er) cupcakes. One a day will fit into my new lifestyle. I make them without an electric mixer. Earlier, I knocked the eggwhites first but this time I did forget. So just to be sure, I added a little acid (lemon juice / lemoncurd) to give the baking powderan extra boost to work. And it went well! Not that spectaculair to see, but they taste delicious and they are more healthy!


Met framboos/ with rasperry


Ingedrienten:

110 gram volkoren bloem
115 gram tarwe bloem/ patent bloem
 225 gram boter
 225 gram suiker
Beetje vanillesuiker
flink wat bakpoeder (half  of 1/3 zakje ongeveer)
iets zuurs: beetje citroensap/ lemoncurd + een klein scheutje melk.
4 grote eieren of 8 eieren van krielkipjes
 fruit, bijvoorbeeld: banaan/ bosbessen/ frambozen

Ingredients:

110 grams whole wheat flour
115 grams all purpose flour
225 grams butter
225 grams sugar
little vanilla sugar
a lot of baking soda (half or 1/3little bag approximately)
something sour: lemon juice / lemoncurd + a dash of milk.
4 large eggs or 8 egg from bantam chickens
 
fruit like banana / blueberry / raspberry


18-20 cupcakes

1. Verwarm de oven voor op 175 graden celcius
2. Smelt de boter in een pannetje op laag vuur (zo laag mogelijk)
3. Meng de eieren met de suiker en vanillesuiker in een schaal.
4. Zeef de gewone bloem en doe het bij de volkoren bloem in een 2e schaal.
5. Doe het bakpoeder bij de bloem, voeg het citroenzuur toe en eventueel een klein scheutje melk.
6. Giet de geklaarde boter bij het eimengsel, roer snel en giet het bij de bloem.
7. Klop er met een saladelepel (met gleufje) of grote vleesvork lucht in. Doe dit zo'n 3 minuten, klop stevig.
8. Vul de mufinvormpjes.
9. Bak 18-20 min.
 * Voor fruitmuffins: verdeel stukjes banaan onderin de bakjes. 1 Banaan voor 7-8 cakejes. Schep het cakemengsel erop. Deze zijn mijn favoriet: heerlijk! Datzelfde kan met ander fruit, bijvoorbeeld frambozen of bosbessen.


Door het fruit en de volkorenbloem worden de cakejes gezonder. Echter, ze zijn wel net zo vet! Ter uwer informatie : )

Instructions 

1. Reheat the oven to 175 degrees celcius/ 347 F?
2. Melt the butter in a saucepan over low heat (as low as possible)
3. Mix the eggs with the sugar and vanilla sugar in a bowl.
4. Sift the plain flour and add it to the whole wheat flour in a second bowl.
5. Put the baking powder to the flour, add citric acid and possibly a dash of milk.
6. Pour the clarified butter to the egg mixture, stir quickly and pour into the flour.
7. Beat with a spoon salad (with slot) or large meat fork air. Do this about 3 minutes, beating strong.
8. Fill cupcakes
9. Bake for 28-20 min.
 * For fruit muffins: divide pieces of banana at the bottom of the bowls. 1 banana for 7-8 cakes. Spoon the cake mixture on it. These are my favorite: delicious! The same with other fruits such as raspberries or blueberries.

Fruit and whole wheat flour makes the cakes healthier. However, they're just as fat! For your information : )


 Alle eieren....Ik heb er 8 ingevroren en maakte de cakejes met de andere 8 kleine eieren.
All the eggs...I froze 8 and made cupcakes with the other 8 little eggs.

3 opmerkingen:

  1. Oei, wat zien dat er lekker uit! En gezond denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb pas ook cakejes gemaakt, met onze eigen aardbeitjes. Heerlijk hè met vers fruit erin? Ik vind bakken ook heerlijk om te doen, maar moet oppassen dat ik het niet te vaak doe, want we blijven dan snoepen.....!!
    gebruik jij dan gewone suiker of rietsuiker?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die zien er lekker uit :-) Lekker met vers fruit erin! Jammie :-)
    Ik ga ze ook eens maken!
    Wat ben je creatief zeg! Ook met je groenten'tuin' buiten!
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.