donderdag 26 juli 2012

Deodorant en vaselinevervanger maken (DIY)


Dit recept is getest door mijn man. Niet alleen werkt het goed, het werkt ook lang! Mijn man gaat met fiets, trein en metro naar zijn werk en met dit warme weer kon je dat vroeger best merken. Maar met deze deo echt helemaal niets. Ik denk dat het onder andere door de tea tree olie komt, dus dat zou ik er zeker in doen. Ik heb het niet zelf bedacht, de Engelstalige link vind je hieronder. Volgens mij staat daar nog meer info over de werking van de verschillende ingedrienten. Weg parabenen, welkom natuurlijke deodorant!

This recipe has been tested by my husband. Not only does it work good, it also works long! My husband goes by bike, train and subway to work and with this warm weather, you could notice that formerly. But with this deodorant I can't notice anything really. I I think this is due to the tea tree oil among other things, so that I would certainly do. I have not thought of this recipe myself, the English link is below. I think there is more information on the various ingedrients on that site. Goodbye parabens, welcome natural deodorant!


Recept deodorant:
-          28 gram cocoa/ shea butter (natuurwinkel/ internet)

-          2 eetlepels gesmolten bijenwas (natuurwinkel/ internet)

-          3 eetlepels kokosolie (moet bij biologische supermarkten te krijgen zijn, bij de olijfolie e.d.)

-          28 gram zuiveringszout (drogist, internet is goedkoper als je toch iets anders bestelt)

-          3  eetlepels (niet afgestreken) arrowroot poeder (gevoelige huid, bij de natuurwinkel/ biol. supermarkt) of maïzena 
(makkelijker en goedkoper, maar mengt iets minder goed, wordt korreliger en kan irriteren als je een gevoelige huid hebt)

-          2 theelepels kaolin klei  
 (vebetert het recept, maar kan weggelaten worden)

-          15 druppels salie essentiële olie, of tea tree (anti bacterieel en echt een mannengeurtje) (voor mannen) of 10+10 druppels vanille/ kaneel/ bloemen essentiële olie (voor vrouwen).

1.       Cocoa / shea butter, al roerend op laag vuur smelten.
2.       Kokosolie en bijenwas toevoegen, roeren tot opgelost, laat het vuur laag. Direct van het vuur afhalen als alles gesmolten is.
3.       Zuiveringszout, arrowroot poeder/ maïzena en eventueel de klei toevoegen en stevig door elkaar roeren.
4.       Essentiele oliën toevoegen, in het potje gieten en rustig laten afkoelen.

* Wil je het echt smeerbaar hebben: laat de bijenwas weg. Wil je een stick vullen? Gebruik dan zeker wel de bijenwas.



Webshops * = waar ik zelf heb besteld:

Vaselinevervanger

Vaseline vervanger, bijvoorbeeld voor babybilletjes. Waarom? Omdat vaseline een bijproduct is uit de petroleumindustrie. Niet echt iets wat ik voor mijzelf of mijn kind zou willen gebruiken, nu ik dit weet.

Een vervanger is snel gemaakt. Heel simpel, verwarm op zacht vuur:
28 gram bijenwas
113 gram olijfolie
Eventueel kan je nog een vitamine E capsule toevoegen (conservering). 
  
Vaseline replacement

Vaseline substitute, to use for baby bottoms, etc. Why? Since vaseline is a byproduct of the petroleum industry. Not really something I would like to use for myself or my future child, now I know.

 A replacement was quickly made. Very simply, heat over low heat:
-28 grams of beeswax
-113 grams olive oil

Possibly you can add a vitamin E capsule (conservation).

4 opmerkingen:

  1. Hallo Annemieke,

    Ik geniet erg van je blog.

    Probeer zelf ook bewust te leven en te kiezen en zie dit ook als een verantwoordelijkheid naar God toe.

    Ik ga zeker nog een aantal projectjes van je proberen.

    Groetjes,

    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Annemieke, Wat een leuk, gezellig en interessant blog heb je. Ik heb het pas via, via ontdekt en ben zeker van plan om wat van je zelfmaakprojecten te gaan proberen. Vooral het zelf maken van de lippenbalsem lijkt me leuk, met mijn dochters bijv. Ik heb eens een beetje zitten rekenen, maar echt overdreven duur is het niet. Leuk dat er webwinkels zijn waar je praktisch alles in één keer kunt kopen. Als het gelukt is laat ik het je weten ;) En ik blijf zeker met je meelezen. Groetjes, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marleen en Marian,

    Leuk dat jullie er ook mee aan de slag gaan! Ben benieuwd hoe het jullie bevalt. In het begin is de aanschaf soms wat duur, maar op den duur valt het wel mee. Hoe meer je zelf maakt hoe goedkoper het wordt en de bijenwas die je voor de lippenbalsem gebruikt, kan ook weer voor de deo gebruikt worden, enz.
    Marian, ik zag dat je in de scheepvaartsbranche werkt. Grappig, daar werkt mijn man ook in.
    Succes dames!
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Annemieke,
    Wat een heerlijke, eigentijdse en inspirerende blog heb je! Echt geweldig, ik heb heerlijk rondgesnuffeld en gelezen. En ben al heel veel dingen tegengekomen die ik zeker uit zal gaan proberen. Dank je wel voor het kijkje in je leven hoor.
    Hartelijke groet en Gods zegen toegewenst, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.