vrijdag 8 juni 2012

Zegeningen tellen - Counting blessings

Zegeningen tellen, dat is wat ik deed toen ik mijn SD-kaart van het fototoestel bekeek. Het regent hier al dagen, weken, met maar zo af en toe een zonnige dag. Het weerbericht voor de komende dagen is niet heel anders. Het is juni en we hebben de klamboe nog geen 14 dagen gebruikt ( maart is normaal). Ik ga zelfs de muggen zowat missen, zo'n zin heb ik in de zomer. Maar goed, terug naar het fototoestel. Ik bekeek wat plaatjes terug en dat stemde me toch wat vrolijker en dankbaarder. Het leven is vol van kleine, mooie dingen. Hier volgt een selectie...

Counting my blessings, that's what I did when I watched my SD card from the camera. It's raining here for days, weeks now, just occasionally there is a sunny day. The weather forecast for the next few days is not very different. It is June and we haven't used the mosquito netting less than 14 days (March is normal). I even miss the mosquitoes around, that's how much I'm longing for summer to come. Anyway, back to the camera. I looked at some pictures and that made ​​me a bit happier and more grateful. Life is full of small, beautiful things. Here is a selection ...


De paprikaplant vóór in de week....
The pepper plant, the first days of the week ....


De paprikaplant achter in de week! 
Dit is voor het eerst dat ik paprika's heb gezaaid, dus ik verwonder me volop over de groei - en bloei- van deze plant.  Ze blijven binnen in potten in een vensterbank op het zuiden. Ik ben benieuwd hoe groot de paprika's zullen zijn en welke kleuren ze krijgen.

The pepper plant in the last days of the week!
This is the first time that I've planted peppers, so I wonder about the growth - and flowering of this plant. They stay indoors in containers on a windowsill facing south. I wonder how big the peppers will be and what color they will get.


Is de bloem niet schitterend gemaakt?
Isn't this flower beautifully made?



Jammie, Indiaas eten. Na een onverwachts bezoekje van schoonmoeder en -zus kreeg ik inspiratie om Pakistaans/ Indiaas te gaan koken. Zij waren daarvoor namelijk bij een Pakistaanse vriendin langs geweest en brachten pittige aardappelkoekjes en een pannekoekje mee. Dat werd dus chili's en mango's inslaan, een hele berg aardappelpuree maken en koken maar! Ik heb lekker veel gemaakt, zodat ik volgende week alleen de vriezer hoef te openen en een kookvrije dag heb.
Het recept van de aardappelkoekjes heb ik hierop gebaseerd, ik ben er een beetje vrij mee om gegaan. De mangochutney die ik maakte is echt té lekker. Ik kan het gerust zeggen, want het recept heb ik niet zelf bedacht. Klik hier en ga naar het 2e recept. Een echte aanrader!

Jammie, Indian food. After an unexpected visit from mother- and sister in law, they gave me inspiration to cook Pakistani / Indian. They visited in fact a Pakistani friend before they came by and brought spicy potato pancakes and a flat pancake with them. So I was buying chili and mangoes, making a mountain of mashed potatoes and started cooking! I have  made lots, so next week I only have to open the freezer and have a cooking free day.
I based the recipe for potato pancakes, on
this one, I did not follow it exactly but it's a good basic recipe. The mango chutney that I made is really good. I can safely say that, because I didn't make the recipe myself. Click here to go to the 2nd recipe. A real winner!


Dit noem ik nu sabotage. Lena heeft een plekje gevonden op mijn twee wekelijkse menu-planning. Ze wist natuurlijk dat ik het nodig had om boodschappen te doen  : )

That's what I call sabotage. Lena has found a place on my two weekly menu planning. She knew of course that I needed it to go shopping : )


En dit is een gezond kipje, op haar laatste dagje binnen. Heerlijk dat de medicijnen aansloegen en ze nu weer buiten kon scharrelen. Het was een genot om haar een zandbadje te zien nemen. Misschien wel voor het eerst in haar leven, want ze kwam niet uit zo'n fijn hok. Dat is nog wel te merken, vooral aan Zilverhen, maar ik hoop dat de beestjes het zo goed bij ons zullen hebben, dat ze snel minder schuw en wat avontuurlijker worden.

And this is a healthy hen on her last day inside. So nice that the drugs worked out good and she can be outside now. It was a pleasure to see her take a sand bath. Perhaps for the first time in her life because she did not come from such a fine pen. That is still noticeable, especially to Zilverhen, de black and silver hen, but I hope the chickens will have such a good life with us, that they quickly become less shy and be more adventurous.


's Avonds is het nog zo lekker lang licht. Nieuwe aardbeienplantjes in de balkonbakken.
At night it is light for very long now. New strawberry plants in the balcony boxes.





Een prachtige soort orchidee. De bloemen hebben hele kleine haartjes en in het zonlicht lijkt het of er glitters op zitten.
A beautiful orchid species. The flowers have tiny hairs and in the sunlight there seems to be sparkles on them.


Eetbare bloemen in een salade: viooltjes en rucolabloemetjes (lekker zoet van de nectar).
Edible flowers in a salad: lettuce (rucola) and violet flowers (nice and sweet nectar).


 TV-tip: Duggar Family
De Engelstalige lezers zullen er misschien al wel van gehoord hebben, de Nederlandse misschien ook wel, maar ik kan het niet laten om te delen: Op Net 5 draait nu 'Mijn leven met achttien kinderen'. Deze televisieserie is ook via internet terug te zien, gewoon Net 5 googelen. Het gaat over de Duggar familie. Ik kreeg de tip van de buurvrouw en ben nu een echte volgster. Als je, je afvraagt waar de moeder haar geduld vandaan haalt, waarom de kinderen zo beleefd, hulpvaardig en opgewekt zijn.... zie hier de huisregels van de Duggar familie.  Dit is hun website. (Overigens loopt de Nederlandse serie achter, de Duggarfamilie is inmiddels verder uitgebreid)

The English-speaking readers might already have heard about it, maybe the Dutch too, but I can not resist sharing: On Dutch TV now runs 'My life with eighteen children'. This television show is also reflected through internet, just google. It's about the Duggar family. I got the tip from a neighbor and am now a true follower. If you wonder where the mother's patience is coming from, why the children are so polite, helpful and cheerful .... see here the house rules of the Duggar family. This is their website. (Incidentally, the Dutch series goes behind because the Duggar  family now has expanded)

6 opmerkingen:

  1. Inderdaad veel dingen waar je blij van kunt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die ene foto, met het verlichte raam zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi!

    Ben inmiddels ook helemaal fan van de Duggar-familie, eerst via YT en nu dan op tv. Maar moet er eerlijk bij zeggen dat ik me wel vaak ontmoedigd voel na het kijken van een aflevering, de manier waarop zij leven zou in Nederland nooit kunnen en ik voel me een erg slechte moeder vergeleken met Michelle...
    Fijn dat je de zegeningen van elke dag blijft zien!
    Lieve groetjes en nog een fijne avond, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Carolien en Jedidja, wat een aardige opmerkingen weer : )

    @ Sandra, leuk dat je het ook volgt. Zolang je het goede zoekt voor je kinderen en Gods wil (blijft) zoeken in de opvoeding kan je toch geen slechte moeder zijn? Hun leven kan intimiderend zijn als geheel, dat ben ik wel met je eens hoor. Wij hebben nog geen kinderen helaas, misschien denk ik dan anders, maar vooralsnog vind ik het vooral inspirerend. Niet dat ik ooit zoals zij zal zijn, niet alle keuzes zouden mijn keuzes zijn en hun energieniveau is gewoon 10 x hoger dan dat van mij, dat zie ik nu al. Het inspirerende zit 'm voor mij in voorbeelden die ik na zou willen volgen, zoals Bijbeltijd met de kinderen etc. Daar hoef je volgens mij niet speciaal begaafd of intelligent of goed voor te zijn, dat zijn gewoon dingen die je met Gods hulp kunt oppakken : )
    Of ben ik nu te positief? Nou ja, liever teveel verwachten dan te weinig, toch?
    Lieve groeten,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Idd prachtige foto's zeg. Die paprikaplant is errug mooi hoor.Dat kunnen wij mensen nou nooit maken.Goed geschapen.
    De duggars lees ik ook wel eens.De kinders hier kijken ook weleens.Ben het ook niet altijd met ze eens,maar dat hoeft ook niet.Maar in de States,Canada zijn wel meer grote gezinnen en niemand kijkt er vreemd naar,in Holland gebeurd dat wel,jammer.
    Hier krijg je gewwon meer leukere antwoorden erop hoor als je een flink gezin hebt.
    Groet, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hey anne, ja de duggar family is geweldig! tirsa en ik volgen het ook. Tirsa zou er graag heen willen ;-)
    ik vind het een voorbeeld voor ons en voor vele ouders! leuk dat je er aandacht besteed in je blog.
    je foto's zijn weer erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.