dinsdag 5 juni 2012

Kippenavontuur - Chicken adventure

Zaterdag: boodschappen doen. Dat wil zeggen... plantjes halen voor de moestuin en als we dan toch onderweg zijn: 2 extra kippen!

 





We zaten allebei met een big smile in de auto. Ik met mijn doosje kippen op schoot. Helemaal blij. Ik hoorde wel een hoog piepje en telkens 'tok' tegen de doos, maar dacht dat één kip misschien wat feller was en in de aanval ging tegen de doos. Thuisgekomen, hebben we ze direct bij de andere kippen gezet. Dat ging best goed. Een hoop gekakel, lawaai en onrust, maar geen of bijna geen gepik.

 
 

En dit zijn ze dan: Sugar (omdat de kleur op lichtbruine basterdsuiker lijkt) en Zilverhen (vanwege de zilveren tekening op het zwart).





We moesten de nieuwkomers wel direct kortwieken, want Zilverhen deed direct een ontsnappingspoging. En hóóg dat ze kwam!

 

Poes Lena kwam ook even buurten en moest alles goed besnuffelen. Lena is echt geniaal deze dagen. Ze is liever dan lief. Ze slooft zich echt uit om extra aandacht te krijgen. Ze heeft direct door als er concurrentie bij is. 

 

Ondertussen ging Zilverhen op verkenning uit en durfde ze naar de buitenren te komen.


Met Sugar ging het minder goed. Haar snavel hing open en ze haalde moeilijk adem. Opeens dacht ik weer aan het piepen in de auto. Tot overmaat van ramp zou het zondag de hele dag gaan regenen. Ze ging er steeds zieker uit zien, dus haalden we haar naar binnen.


Wat heb ik ook een handige man! In mum van tijd werd er een provisorisch binnenhok in elkaar geknutseld.  Hier zou ze zondag droog zitten. Hier zie je een fotootje van zaterdagavond. Maar ach, wat werd dat beestje ziek zondag. Ik dacht dat ze door verstikking dood zou gaan, elke ademteug was een opgave.


De andere kippen mengden goed samen en gingen samen op stok. In een droog hok met nieuw dak.


Zondagavond belde ik nog even met mijn oudste broer. Hij noemt zichzelf geen kippendokter, maar het komt in de buurt hoor : )
Hij gaf nog wat goede adviezen, hij dacht dat ze snot of longontsteking had en noemde een medicijn. Met dat medicijn waren we al begonnen, dus we hoopten dat het zou werken. We gaven ook een beetje wit brood met melk en granen. Met 3-4 dagen moest er verbetering zijn. 

Zondag- op maandagnacht met oordopjes geslapen zodat ik het piepen niet zou horen. Maandag durfde ik bijna niet wakker te worden.Toch maar de dopjes uit en...ik hoorde niets! Of heel slecht of heel goed nieuws. Gauw naar beneden. Pff...opgelucht ademhalen. Vooral voor de kip dus. Wat heerlijk om te zien dat het kipje weer vrij kon ademen.Ze moet nog wel aansterken binnen. En de kuur afmaken. Hopelijk kan ze morgen weer naar buiten.

Dank U God voor kippen die weer beter kunnen worden en een broer die advies kan geven.  

 

En voor paprikaplantjes die vrucht dragen. Wow, wat bijzonder om te zien hoe de eerste vruchtjes zich vormen.

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. :)
    Gaat het altijd goed met Lena en de kippen, probeert ze ze niet aan te vallen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat jullie kip weer opknapt!
    En erg leuk dat jullie ze ook namen geven!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.