dinsdag 15 mei 2012

Zelf Amish limonade maken? Making your own Amish lemonade?

Bij ons Amish/logeeradres kregen we een aantal jaren geleden heerlijke homemade citroenlimonade. Toen ik vroeg hoe je dat maakte zei Lizzy alleen, o gewoon, citroenen, suiker en water. Thuis probeerde ik dat, maar het lukte toch niet helemaal. Gelukkig hebben we nog contact via post dus misschien moet ik het nog eens vragen. Inmiddels heb ik wel een ander recept gevonden. Gisteren dacht ik nog dat het een mislukking was, maar nu weet ik dat het gewoon een nachtje in de koelkast moest inwerken. Het is lekker en lijkt een beetje op dubbelfris.




Wat heb je nodig

  • zuiveringszout / niet meer dan 1 theelepel
  • een liter water
  • 5 of 6 citroenen, uit de mijne kwam heel weinig sap
  • 1 sinaasappel of een extra citroen 
  • ik had er als extra nog wat watermeloensap bij gedaan, je kan eigenlijk toevoegen wat je maar wilt, bijv. limoen, maar er moeten zure vruchten als hoofdbestanddeel in deze limonade zitten, anders werkt het niet goed samen met het zuiveringszout.
  • een flink aantal lepels poedersuiker, dit lost sneller op dan gewone suiker. 

 
Wat doe je

  • 1 liter koud water pakken
  • vruchtensappen toevoegen
  • suiker toevoegen en ondertussen goed roeren zodat de suiker niet onderaan de bodem kleeft
  • zuiveringszout toevoegen, het kan nu gaan schuimen
  • nu smaakt het echt nog niet lekker, je kan alleen proeven om na te gaan of er nog extra suiker in moet. Ondertussen zul je een soort zepige/ zoutige smaak proeven van het zuiveringszout, dit trekt straks weg. 


Een nachtje in de koelkast laten staan en dan ijskoud drinken. Zo simpel als wat. Zuiveringszout kun je trouwens bij de drogist kopen, koop 100 % zuiveringszout, dat is voor inwendig gebruik. Drink smakelijk!

INFORMATION FOR ENGLISH READERS
 You can use Google Translator. Zuiveringszout is baking powder. Enjoy!



Amish lemonade, Google Images

4 opmerkingen:

  1. De limo staat hier in de koelkast, smaakte zepig en zout. Heb het totaal aangevuld tot 2 liter sap, dan hoefde er voor mijn gevoel minder suiker in. Er zit nu 1 volle eetlepel poedersuiker in. Kheb eerst het water/sap mengsel op smaak gemaakt, voor ik er zuiveringszout in deed (het idee van het zepige en zoute stond me wat tegen :P) K ben erg benieuwd!!! :-) K hoop niet dat je het vervelend vind dat ik nog al eens wat recepten van je na-aap/maak, maar jouw blog inspireert mij enorm! Heel veel dingen waar ik mee bezig ben, wat ik probeer te leren/ op te starten heb jij al gedaan. Dus sja waarom uren zoeken achter het internet als jij de recepten/ervaring/oid ook heb! :-) (denk ik dan ;-) ) Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marike, Nee, natuurlijk niet erg. Leuk juist. Het is voor mij echt een zomers recept. In de zomer heb ik bijna altijd watermeloen in huis en dat sap erbij doet 't 'm denk ik. Dat én niet teveel water in verhouding tot de citroenen! Die smaak van de citroenen heb je wel nodig ik denk ook i.v.m. de 'zepigheid'. Verder wel slim dat je de zuiveringszout pas op het laatst toevoegt! Succes en bedankt voor je complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Annemieke! Nou het smaakt heerlijk hoor! Het bubbelt niet? (zou dat moeten?te weinig citroen?) Ja ik had nu veel citroenen, dus ik zocht recepten om ze te verwerken! En vind het nu ook erg lekker smaken! Is weer eens wat anders als thee of water haha! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat het gelukt is. Ja, die bubbels verdwijnen weer na verloop van tijd : ( Maar...mijn versie smaakte uiteindelijk meer naar Dubelfris. Ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.