dinsdag 8 mei 2012

Titus 2 - vrouwen en -mannen


'Wat een geweldig Evangelie hé, vanochtend in de preek!' 
We worden op onze schouder getikt door een oudere man.
Hij heeft twee pijnlijke ziektes en is zijn vrouw verloren. 
Hij overwoog om kerktelefoon te nemen, maar hij heeft het nog even uitgesteld.
"Ik kom tot rust in Gods huis. Het kost me wel moeite, maar ja..." 
Hij heeft fouten gemaakt in zijn leven, natuurlijk. 
Hij vertelt er eentje en je weet dat hij je door zijn eigen fout te vertellen, bewust of onbewust aanmoedigt het anders te doen.
Hij geeft wijsheden en uitspraken door van zijn moeder en zijn vrouw. Hij probeert er in alle pijn uit te leven. 
Hij is een voorbeeld van de kracht die een ouder iemand kan hebben.
Zijn handen kunnen niets meer en hij is soms eenzaam. We kennen hem nog niet zo lang. Maar door zijn meeleven met ons en zijn nuchtere gerichtheid op God en een beetje relativeringsvermogen en humor is hij een sterk voorbeeld van geloof voor ons geworden.
Hij zal zelf wel verbaasd zijn als hij wist dat ik dit over hem schreef. Maar het is fijn om een Titus 2 man in de buurt te hebben. 

 
Titus 2:2 De oudere mannen moeten beheerst zijn, eerbaar, bezonnen, gezond in het geloof, in de liefde, in de volharding.

Oudere vrouw

Net zoals die oudere vrouw bij ons in de kerk die bijna iets negatiefs wilde zeggen over een gebeurtenis in de kerk die ook echt negatief was. En hoewel het waar was en ze het recht had, merkte ik dat ze slikte en op een ander onderwerp over wilde gaan. Het zette me aan het denken: ze had gelijk, het was niet opbouwend geweest. Ze had vele kansen in het gesprek om iets over een ander te zeggen, maar ik merkte dat het haar levenshouding was om dat niet te doen. Ik weet niet of ze altijd zo is geweest of dat ze het door veel en lang oefenen zo ver is gekomen. Maar ik zag Gods Geest in haar werken. 
 
Meer dan daarvoor probeer ik een voorbeeld te nemen aan dit gedrag. Wat heb ik al veel geklaagd in mijn leven! Zo vaak over anderen om me zelf daardoor beter te voelen. Wat ligt het op de loer om dit weer te doen. Ik ben aan het afkicken zeg maar : ) Maar het voelt wel goed om op zoek te zijn naar het goede. 

 

Titus 2: 3 Evenzo moeten de oudere vrouwen in hun gedrag zijn zoals het heiligen past: geen kwaadspreeksters, niet verslaafd aan veel wijn, maar leraressen van het goede, 
4 opdat zij de jongere vrouwen leren verstandig te zijn , hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben (..)




Liefde

Afgelopen zondag hadden we een speciale zendingsdienst met een dominee/ zendeling uit Mozambique. De mensen in Mozambique leven onder een communistische regering. Kritiek geven op de regering is niet gemakkelijk. In plaats daarvan zeggen ze: ' de regering heeft veel gebed nodig.' De zendeling gaf aan dat hij een houding van liefde opmerkte naar de regering toe. Ik dacht aan mijn eigen geklaag over 'die kliek in Den Haag' en over 'de politiek' met een neerbuigend accent uitgesproken. "Ze hebben veel gebed nodig".... opeens raakte het me en ik weet dat God iets anders van me wil.


 Efeze 4: 20 Maar gij geheel anders: 
gij hebt Christus leren kennen. (NBG 51)




Inspirerend

Inspiratie. Sommige mensen zijn door daad of woord inspirerend. God gebruikt ze om je enthousiast te maken het goede te doen. Soms hoor je jonge christelijke vrouwen klagen dat ze geen Titus 2 vrouwen om zich heen hebben. Maar dat inspirerende blog van die oudere vrouw, de liefdevolle houding van een oudere vrouw in je kerk, jouw observaties daarvan...dat kan je ook allemaal onder Titus 2 scharen. Titus 2 hoeft niet per se de vorm te hebben van een persoonlijke mentrix die je van alles leert (hoewel dat geweldig zou zijn), het kan ook door jouw observaties en de blogs of artikelen en boeken die je leest vorm krijgen. 


Geestelijk pesten

Dan nog een klein dingetje of geestelijk pesten. Dat bestaat ook. (Oudere) mensen die soms uit eigen onzekerheid jouw geloof op de korrel nemen en onder een vergrootglas leggen. Die zichzelf geestelijk pesten door te navelstaren op eigen zonden en niet of weinig de blik omhoog werpen waar God is. Die anderen geestelijk pesten en het zo verpesten. Ik heb geleerd en leer nog steeds om Titus 2 in mijn achterhoofd te houden. Als ik de geur en toon van dit Bijbelgedeelte niet proef in de opmerkingen, dan moet ik het naast mij neer leggen. Hoe moeilijk is dat? Want zijn we niet allemaal people pleasers? Mensen die graag bevestiging en waardering van anderen willen hebben? Voor mezelf houd ik aan dat ik de 'kleine beginsels niet moet verachten', zoals God tegen Zacharias zei. " Wat zijn hand begon, zal Hij niet loslaten." Tegen sommige dingen kan je niet vechten, je niet verweren.


'Kleinigheden zonder gewicht,
zijn voor de afgunstigen bevestiging, zo sterk,
als argumenten uit de Heilige Schrift.'
-Shakespeare



Bemoediging

Jesaja 41 is ook heel bemoedigend voor wie het geestelijk door andere erg moeilijk wordt gemaakt. Ik weet dat dit voorkomt, ik heb dat vandaag nog gehoord, en soms is het misschien zo dat degene die het zelf geestelijk moeilijk is gemaakt vroeger nu hetzelfde weer doet bij anderen. Het ultieme antwoord weet ik ook niet, maar ik probeer te onderscheiden wat van God komt en wat niet. Ik probeer ervoor te waken dat er geen plaats is voor wrok. Soms moet je grenzen trekken om bescherming te hebben. In gebed met God en je eigen gezonde verstand zal je weten hoe te handelen in deze situaties. Ondertussen zijn er zoveel goede gaven waardoor je als een echte Spreuken 31 vrouw de dag tegemoet mag lachen. Gisteren lazen wij Jakobus 1: 


5: Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en Hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven.

12 Gelukkig is de mens die in de beproeving staande blijft. Want wie de proef doorstaat, ontvangt als lauwerkrans het leven, zoals God heeft beloofd aan iedereen die hem liefheeft.

16 Geliefde broeders en zusters, vergis u niet: 17 elke goede gave, elk volmaakt geschenk komt van boven, van de Vader van de hemellichten;



Ik moest denken aan gezang 326: een rijke schat van wijsheid, schonk God ons door Zijn Woord. Zo waar!
En om bij vers 16 en 17 aan te sluiten: enkele goede gaven van de afgelopen dagen:  

* De eerste luier sinds jaren (misschien wel ooit) die ik mocht (en wilde, ja,ja) verschonen, en dat bij 't zoontje van mijn vriendin. Een mooie oefening : ) (Hiervan zoals te begrijpen geen foto) 
 * Bosuitjes in een potje die teruggeknipt waren en nu weer volop volwassen zijn gegroeid.


 * Een vondst in ons schuurtje, toen we spullen zochten voor de kraam van de kerk: een decoratieve paspop die in tweeen lag. Weer gelijmd en ik ben er weer helemaal blij mee. En een prullenbakje voor een euro op de rommelmarkt gekocht en toch weer net even iets anders dan een plastic bak.
 


 * Homemade cadeautjes, zoals Sugar Scrub. Een potje is al op plaats van bestemming, eentje staat er boven in mijn eigen badkamer en eentje gaat nog naar een ander adresje. Zo leuk om zelf te maken. Ik zal het 'recept' nog wel eens posten. Anders biedt pinterest wel uitkomst.

 
 * Zelf gemaakt wasmiddel dat na een nachtje staan, precies de goede dikte heeft en heerlijk ruikt. Een creatief project van lange adem dat geduldig ligt te wachten. De eenvoudige schoonheid van heel veel gekleurde potloden in een glazen pot.




 * De tijd die ik in de vakantie had om kasten op te ruimen, planken leeg te halen en kantjes in de kast te hangen en het opgeruimde gevoel dat het geeft.
 

* Een mooie dame van papier op het grote prikbord.


* Mijn eigen schat die op een onbewaakt ogenblik vastlegde hoe ik onze vierkante meter bak tot bloei probeer te brengen. Met mijn korte armen haal ik het net tot achterin : ), alhoewel ik soms halsbrekende posities in moet nemen...


  
Dit zijn maar een paar van de dingen van elke dag die me blij maken, daarbij hoort natuurlijk ook de menselijke warmte van een goed gesprek, samen een avondje weg zijn, een mooie kerkdienst, enz. Dit zijn de geschenken van de Vader die ik in het gewone leven zie.

5 opmerkingen:

  1. Wat een inspirende woorden.Vooral dat over die man en vrouw uit jou kerkelijke gemeente - zulke voorbeelden zijn echt heel mooi. Dank je wel dat je daar iets over zegt.

    Ik vind die potlodenpot erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie en ook voor de vorige 2 reacties. Erg leuk om dit terug te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je een leuke site! Via via tegengekomen, ik weet niet eens meer goed hoe. Maakt ook niet uit. Ik herken veel in wat je schrijft wat betreft interesses, hobby's, geloof, zelfs de lange rokken 'omdat ze gewoon mooi zijn'. :) En wat een leuke poes is Lena.

    Ik ga je volgen en wens jullie God's nabijheid toe in het adoptie-proces van jullie kindje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel Margriet voor je wensen en opmerking. Wat leuk dat je veel herkenning vindt. Ik heb het compliment doorgegeven aan Lena, ze spinde heel lief terug : )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, ik lees zo maar eens even wat terug, waar ik nog niet eerder aan toe gekomen ben. Ha..ha..bij de luier schoot mij wat te binnen. De eerste van jou, heb ik verschoond en daar heb ik geen foto van nodig, om te weten hoe dat er uit zag!!!
    De eerste van mijn eigen kinderen ben ik vergeten, is vast door de kraamverpleegster of zusters/broeders uit het ziekenhuis gedaan. Dat net heb ik ook en als ik moet wieden, til ik het gewoon even op en zet het ernaast. Erin kruipen is zo'n gedoe!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.