dinsdag 15 mei 2012

Frisse adem? Tandpastarecepten! - Fresh breath? Recipes for toothpaste!

2 Berichtjes op een dag. Het is buitensporig : ) Maar morgen heb ik geen tijd en vandaag deed ik nog een meldenswaardig experiment, dus vandaar...
 2 messages a day. It is excessive:) But I do not have any time tomorrow and today I made an experiment worth mentioning, hence ...


Het is 1850. De Amerikaan Washington Wentworth Sheffield doet een geweldige uitvinding voor de volksgezondheid. Hij ontdekt tandpasta. Hij verkoopt het in een glazen pot.
It is 1850. The American Washington Wentworth Sheffield does a great invention for public health. He discovered toothpaste. He sells it in a glass jar.


42 jaar later, in 1892 kwamen de Amerikanen dit soort advertenties steeds vaker tegen.Sheffield richte in deze periode het bedrijf Beecham's op en de productie en verkoop van tandpasta nam krachtig toe. In Nederland kwam de verkoop in de jaren dertig echt op gang.

42 years later, in 1892 the Americans saw this kind of advertising more and more.Sheffield established the company Beecham's in this period and the production and sale of toothpaste strongly increased. It is not introduced in the Netherlands before 1936.


Ik weet niet wat Dr. Sheffield in zijn tandpasta deed, maar een kort rondje internet doet me wel vermoeden dat de tandpasta's die we tegenwoordig gebruiken niet het beste voor ons zijn. Veel tandpasta's bevatten fluoride, een stof die omstreden is. Harde bewijzen ontbreken nog, maar kinderen mogen het in ieder geval niet doorslikken.

Tijd om op zoek te gaan naar recepten om zelf tandpasta te maken - zonder fluoride. Ik vond 2 recepten. Het recept met glycerine heeft mijn voorkeur, het lijkt meer op de tandpasta waar ik aan gewend ben. Alle ingedrienten kunnen in kleine hoeveelheden worden doorgeslikt zonder risico. Glycerine zit ook in tandpasta voor peuters en zuiveringzout en zout kunnen ook zonder problemen in kleine hoeveelheden worden doorgeslikt.

I do not know what Dr. Sheffield put in his toothpaste but a short round on the internet makes me suspecting that the toothpaste that we use today is not the best for us. Many toothpastes contain fluoride, a substance that is disputed. Hard evidence is still lacking, but in any case children may not swallow it.

Time to look for recipes to make toothpaste myself - without fluoride. I´ve found 2 recipes. The recipe with glycerin has my preference, it looks more like the toothpaste that I'm used to. I´ve checked all three ingredients and they may be swallowed in small quantities without risk. Glycerin is also found in toothpaste for toddlers and baking soda and salt can also easily be swallowed in small amounts.


 4 Bronnen van informatie over fluoride:
1. Nederlandstalig
2. Engelstalig
3. Een artikel over een daling van tandbederf bij kinderen in landen waarin wel en geen fluoride in het drinkwater is gedaan.
4. Neem een kijkje op Wikipedia en toets fluoride in.

4 Sources of information about fluoride:

1.
Dutch
2.
English
3.
An article about a decline in tooth decay in children in countries which do not and fluoride in drinking water is done.
4. Take a look at Wikipedia and key in fluoride.


Recept 1 - Recipe 1
 


85 gram zuiveringszout
10 gram fijn zeezout (of grof zout dat je fijner maalt met vijzel of keukenmachine)
10-15 druppels pepermintolie (essentiele olie) of 1-2 theelepels peperminextract
water (zoveel als nodig is om de juiste consistentie te krijgen)

Voeg alle ingedrienten samen en voeg water toe tot de consistentie goed is. En ja, ik poets nog elektrisch... maar ja, omdat ik altijd bloedend tandvlees heb en de tandarts toch een beetje tevreden wil houden, zie ik het voorlopig nog niet anders gaan. Bron

85 grams of baking soda
10 grams fine sea salt (or coarse salt that you grind finely with mortar or food processor)
10-15 drops of pepper mint oil (essential oil) or 1-2 teaspoons peperminextract
water (as needed to get the right consistency

Add all ingredients together and add water until the consistency is good. And yes, I still brush electric ... because I always have bleeding gums and I want the dentist to keep a bit happy, so I see no change soon. Source


 
Recept 2 - Recipe 2



Hetzelfde als recept 1, alleen laat je nu het water weg en voeg je 30 - 40 ml glycerine toe.
(Zoveel als nodig is om de juiste consistentie te krijgen.)

 The same recipe as 1, only now let the water out and add 30 to 40 ml of glycerin.
(As much as necessary to get the proper consistency.)



Deze tandpasta proeft anders, dus het zal even wennen zijn. Dus goed spoelen : ) Vooral het zout proeft anders. Maar zowel de zouten als de glycerine werken anti-bacterieel en zijn goed voor het tandvlees en voor de genezing van wondjes in de mond. Klik hier voor informatie over de ingedrienten en hun werking. Na het poetsen voelt je mond echt heel fris!

This toothpaste tastes different, so it will take getting used to. So rinse well: ) Especially the salt taste different. But both the salts and glycerin works anti-bacterial and are good for the gums and for the healing of wounds in the mouth. Click here for information about the three ingedrients and their operation. After brushing your mouth feels really fresh!



Bewaren kan in kleine bakjes (bij kruidenwinkels of op internet te koop, die van mij kosten € 0,50.) om te dippen. Je kan voor ieder gezinslid een bakje neerzetten als je dat meer hygienisch vindt. Of je maakt een soort spuitzak of je gebruikt één grotere glazen pot.

Store in small containers (for sale at herb shops or on the Internet, which cost me 0.50.) for dipping. You can place one for each family member if you think that´s more hygienic. Or you can make a sort of pastry bag or you can use a larger glass jar.


This is linked to http://proverbs14verse1.blogspot.com/2012/05/easy-no-bake-dessert-recipes-and-wise.html

3 opmerkingen:

  1. hey, wat een goed idee, van die tandpasta, ik voel me ook nooit helemaal lekker met die fluoride. het schijnt ook te zijn dat tandpasta die schuimt ook niet goed is, zendium en parandontax (=ookheelzout) zijn dan nog het beste omdat die niet schuimen maar daar zit wel fluoride in, als ik de tijd heb, ga ik ook zelf es tandpasta maken! succes ermee! ben trouwens al druk bezig met mn rozenkrans. hoe maakje ze eigenlijk vast aan de krans? gr elis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Elis,
    \Ik moest ook denken aan paradontax, daar lijkt de pasta met glycerine wel wat op. Het schuimt inderdaad helemaal niet.
    Ik heb ze met hete lijm / lijmpistool vastgemaakt.
    valt het jou trouwens ook op dat die uitvinder vd tandpasta zijn eigen tanden/ glimlach heel goed verborgen houdt achter een mega snor en baard? : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat ga ik ook eens maken! Bedankt voor het delen van het recept!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.