zaterdag 26 mei 2012

Eten en kleding maken in het seizoen - Eating and sewing in season



Donderdag en vrijdag ben ik eindelijk aan de slag gegaan met een prachtige gebloemde stof. En het is gelukt. Ik heb er weer een lange zwierige zomerse rok bij! En een haarband. Ik wil nog meer van dit soort bandjes maken, het houdt het haar lekker weg en ik houd van de kantjes. Ik doe er geen elastiek in maar knoop het gewoon onder in mijn nek vast.

Thursday and Friday I finally started working with a beautiful floral fabric. And it worked. I'm have a long sweeping  summer skirt now! And a headband. I want to make more of this kind of bands, it keeps the hair away and I love the lace. I do not add elastic. I just knot it down below my neck.


 En dan dit. Kijk wat er bij ons in de wasbak lag vanavond....
And then this. Look what's in our sink tonight ....



Heel, heel veel rucola van het dakterras
Wow, dat vroeg om meer dan alleen een salade. 
Dus bedacht ik een rucolasoep, erg lekker al zeg ik het zelf...

Lots and lots of rucola from the roof terrace
Wow, that asked for more than just a salad.
So I thought of a soup, very tasty if I do say so myself ...



Recept voor rucola-soep
  • 250 gram rucola (eventueel ook wat komkommer)
  • 2 uien
  • 1 geraspte appel (met schil)
  • 3 boterhammen in stukjes en zonder korst of een stuk stokbrood in stukjes (mag met korst)
  • 800 ml water
  • 1 1/2 bouillonblokje
  • (light) room naar smaak
  • citroen naar smaak
  • nootmuskaat, peper en zout
  1. Water met bouillonblokjes laten koken
  2. Gesneden ui en broodstukjes toevoegen en even roeren
  3. Rucola en appel toevoegen, roeren
  4. Nootmuskaat, peper en zout toevoegen
  5. 10 - 20 minuten laten koken, doe dan het vuur uit
  6. Pureren met staafmixer of door een roerzeef halen
  7. Zo'n 150 ml room toevoegenen wat citroensap naar smaak
  8. Eventueel nog verder op smaak brengen met peper, zout en nootmuskaat 
  9. Bij het serveren nog een beetje extra room gieten en enkele druppeltjes citroensap  
 Heerlijk, in het seizoen eten! En mooie lente rokken maken...Geniet van het voorjaar!


De zaadjes, die we probeerden te eten, maar die erg bitter smaken. De bloemen schijn je wel te kunnen eten.
The seeds, which we tried to eat, but tasted very bitter.  You seem to be able to eat the flowers though.

Recipe for rucola soup
  •      250 gram rucola ( you can also add some cucumber)
  •      2 onions
  •      1 grated apple (with peel)
  •      3 slices of bread into pieces and without crust or a piece of French bread into pieces (this can have the crust on it)
  •      800 ml of water
  •      1 1/2 stock cube
  •      (light) cream to taste
  •      lemon juice to taste
  •      nutmeg, pepper and salt
  1.      Boil water with bouillon cubes
  2.      Add sliced ​​onion and bread pieces and stir
  3.      Add rucola and apple, stir
  4.      Add nutmeg, pepper and salt
  5.      Cook it for 10 to 20 minutes, put the fire out
  6.      Make soup with hand blender or a food mill
  7.      Add about 150 ml cream add a little lemon juice to taste
  8.      Possibly you want more salt, pepper and nutmeg, add to taste
  9.      When serving add a little extra cream and pour a few drops of lemon juice
 Delicious: eating in season! And sewing pretty spring skirts... Enjoy spring!

5 opmerkingen:

  1. Beautiful fabric, I would love to see the skirt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Me too! Het ziet er goed uit, die haarband. Erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik zou graag je rok willen zien,please?
    De haarband is ook erg mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke romantische haarband!
    En die soep ziet er ook heeeeerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank jullie wel, zoals jullie misschien al hebben gezien staat de rok er nu ook op. Hartelijke groeten, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.