vrijdag 18 mei 2012

En maar proberen...


Gezellig hoor vandaag. Een beetje bijkletsen met vriendinnen en ondertussen experimenteren met eierkoeken. Ik wil geen ammonium gebruiken en probeer het nu met zuiveringszout (baking powder). Het lukt middelmatig. De smaak is heerlijk, ze ruiken lekker, maar ze blijven toch een stuk platter. Ik heb eerst 5 eiwitten geklopt, toen 50 gram suiker, 20 gram vanillesuiker, 100 gram gezeefd bloem, 1 theelepel bakpoeder en een theelepel zuiveringszout met 2 theelepels citroensap toegevoegd en weer geklopt. Daarna 4 eigelen met 50 gram suiker geklopt. Alles met elkaar gemengd en 5 minuten laten staan. 

Toen het experimenteren: 
  • eerst gewoon, dit leverde lekkere, maar dunne koeken op.
  • Daarna met extra zuiveringszout en citroensap: ze werden iets hoger. 
  • Nog een geklopt eiwit erbij, voorzichtig door het mengsel geschept.
  • Nog meer zuiveringszout (3-4 theelepels werden het er in totaal) en citroensap en na 2 minuten een extra schepje bovenop de koeken in de oven gedaan. 
  • In muffinvormpjes gebakken.
  • Nog een eigeel erbij.
  • Nog wat bloem erbij.


Dit zijn ze geworden. Heeft iemand een idee hoe ik ze nog meer kan laten rijzen? Moet ik richting vormpjes denken? Meer of minder bloem? Ik er nog een ander rijsmiddel (geen ammonium) dat het werk beter doet?
Ik ben benieuwd, want ik wil ze wel vaker maken, want de smaak is echt lekker. 

Nog wat losse fotootjes...



Een rustiek fruitschaaltje. Gekocht op de pottenbakkersmarkt. Handgemaakt.


Het kippenhok wordt vandaag waterdicht gemaakt. Manlief is er de hele dag al mee bezig.


De viooltjes zijn zo prachtig fel van kleur.

7 opmerkingen:

  1. I love the cloth underneath your fruit bowl!!! Such lovely pictures too :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi,
    Heb pas ook weer eierkoeken gemaakt ivm zoveel eieren,
    Hier mijn recept. Heb het vertaald naar Hollandse maten,wij werken hier met cups en teaspoons enzo.
    6 eieren,500 ml suiker,750 ml bloem, 1ml zout en 15 ml baking powder,Klop the eieren in een flinke schaal.Voorzichtig de suiker erbij doen en dan de bloem. Voeg zout en baking powder toe. Bak op 205 C voor 10-12 minuten.
    Ik heb 10 min. gedaan anders werden ze te donker en wij vinden ze lichter lekkerder.
    Wow, dat viooltje is mooi fel van kleur!Mijn favorite bloemetjes en ze zaaien zichzelf uit. Heb je al eens de zadlijstjes eruit gehaald?
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit fruitschaaltje heb ik gistermorgen ook in m'n handen gehad op de potterbakkersmarkt en nu heb jij het gekocht. Erg grappig. Ook herkende ik pas de foto bij de zorgboerderij waar jij je melk/karnemelk kocht. Ik woon er vlakbij.

    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ JES - Thank you!

    @ Wilma - bedankt voor het recept, het is echt een heel ander recept. Ik ga het zeker eens proberen. Het lijkt zoveel meer suiker en bloem...Wordt vervolgd. En de viooltjes...nee, wist ik niet. Misschien wel leuk om te kijken of ik ze daarmee op kan kweken voor volgend jaar, aangezien het zo'n mooi ras is.

    @ Maria - Dat is inderdaad heel grappig zeg. Alleen weet ik niet of ik er goed aan heb gedaan om de zorgboerderij te promoten, een vriendin van mij was in de stal op de open dag en was er niet zo over te spreken. Dus ik heb nu 50/50 info: 50 % positief en 50 % negatief. Dus ik had er beter niet over kunnen bloggen tenzij ik zelf had gezien dat ik het echt goed vind. Maar ja, al bloggende leert men...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je viooltjes zijn net zonnetjes. Dat bloemetje erachter is ook heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je Fiep. Leuk blog heb jij, ik ben je gaan volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi there! I just happened upon your lovely blog and am going to follow you, as well! My parents were born in Holland (now in Canada), so I know a bit of Dutch and have a soft spot for Dutch culture, food, etc. :) Hope to learn a bit more Dutch by reading your blog. The translation tool did work for me! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.