donderdag 24 mei 2012

DIY Lippenbalsem met goede kleurstof en DIY ranja


Update 24-05-2012: de ranjasiroop is ook heerlijk als smaakmaker van een yoghurtshake. (yoghurt, light room, ijsklontjes, beetje siroop en vanillesuiker) of als smaakmaker in frozen yoghurt: dikke  yoghurt met vanillesuiker en een beetje light room en dan in drupjes, vormpjes op een bordje leggen en bevriezen in de vriezer.


 Het duurde een tijd, maar eindelijk heb ik het gevonden: natuurlijke, goede kleurstof. Ik bestelde het bij deze webwinkel en was zo blij toen ik het eindelijk met de post kreeg. Het is ingekookt en gepasteuriseerd bietensap.  Yes, eindelijk wat plannetjes oppakken!

Plan één was lippenbalsem maken. Hiermee ben ik direct aan de slag gegaan. Plan twee is lichtroze schuim maken. Dat moet ik nog uitproberen.
 
 

 Lippenbalsem maken met natuurlijke rode kleurstof

Van mijn schoonvader begreep ik dat er in lippenstift vaak varkensproducten zijn verwerkt. Op zich vind ik het een goed idee om zoveel mogelijk van een beest te gebruiken, maar om het nou echt op mijn lippen te smeren… blijft een beetje een gek idee! Erger vind ik dat ik al die etiketten nooit kan ‘lezen’. Niet echt bedoel ik, want wat betekenen ze nu eigenlijk? En leuker nog: je kan zoveel zelf maken als je een beetje googled, gaat experimenteren en niet bang bent zo af en toe flink fout te gaan en aanpassingen te maken.

Mijn uitgeprobeerde en aangepaste recept:
  • 28 gram (ontgeurde) kokosolie of cacaobutter (bij natuurvoedingwinkels bij de olijfolie e.d. of via internet)
  • 21 gram sheabutter of cacaobutter (kruidenwinkel of via internet)
  • 14 gram olijf- of amandelolie (supermarkt, drogist)
  • 14 gram bijenwas (kruidenwinkel of via internet)
Optioneel:
  • Voor de geur: 2 druppels rozenolie of andere geurolie
  • Voor de gezondheid: 2 Vitamine E capsules , knijp de olie eruit en voeg toe
  • Voor de kleur: rode kleurstof

Stap 1
Zorg dat alles afgewogen klaar staat. Kneed de kleurstof door de kokosolie (deze is niet vloeibaar, maar wel zacht). Op het plaatje hieronder zie je de kleur die nodig is om lichtroze balsem te krijgen. Wil je een donkere kleur, doe dan flink wat meer druppels kleurstof erbij.


Stap 2
Voeg de shea butter/ cacao butter  en de olijf- of amndelolie toe. Roer het goed door elkaar zodat het één massa wordt. Voeg nu eventueel de vitamines en geurolie toe.


Stap 3
Smelt de bijenwas in een pannetje op heel licht vuur of au bain marie. (Die zwarte vlekjes zijn van een eerder popcorn-avontuur, hebben niets met dit recept te maken ; )


Stap 4
Doe nu beetje voor beetje het zachte mengsel in de pan bij de gesmolten bijenwas. Laat alles smelten. Als het te warm wordt (of als je alle producten tegelijk smelt en dan de kleurstof er in één keer bij doet) krijg je dit:


Stap 5
Dan scheidt de kleurstof zich van de rest en wil het niet mengen. Volg het recept dus echt stap voor stap. Giet de balsem in kleine potjes of bakjes, dan krijg je dit:


De gele is naturel balsem. De roze is gekleurd. Hieronder de kleur die ik wilde hebben, alleen had ik niet genoeg potjes. (Op de foto's zijn alle kleuren iets lichter) Bakjes kocht ik via de kruidenwinkel, maar ze zijn ook via internet te koop. En misschien kan je nog iets hergebruiken. Ze zijn ook bij de drogist te koop bij de reisbenodigdheden. Dit was wel een stuk duurder.


Dag 2. Ik had eerder niet genoeg potjes en heb nu kleine potjes erbij gekocht.Ook wilde ik de kleur nog iets donkerder maken en kijken of ik oude lipstickhulzen kon vullen.



De oude balsem kan je gewoon met een mes uit het bakje schrapen en even opnieuw smelten. Heel kort op laag vuur en blijven roeren. Maak het niet te heet. Au bain marie is vast nog beter.


Toen het vuur uit, een klein beetje van het oude balsem heb ik apart gehouden. Ik deed hier nog wat kleurstof bij en daarna in het pannetje oplossen bij de rest. Daarna in de potjes gegoten.  Links zie je de balsem zoals het wordt, rechts zie je de warme balsem.


De lipbalsem en lipstickhulzen had ik uitgekookt met soda, maar helaas konden ze daar niet goed tegen. Het plastic smolt en er ontstonden barsten. Eentje kwam er nog redelijk uit. Alleen....er zitten gaatjes onderin de lipstickhouder : (  Alles liep er zo weer uit.
Wat nu? Hetzelfde als bij kaarsen: eerst een klein laagje en dat eerst laten stollen. Dat gaat bij deze balsem gelukkig heel snel. In een mum van tijd kon ik er weer wat bij gieten, en toen nog een keer. Daarna was het wel goed. Toch is het houdertje wel iets beschadigd want de dop kan er niet op (ik kan het niet naar beneden draaien). Ik zou graag het hergebruik willen aanraden, maar ik denk toch dat het handiger is om een keertje een aantal hoesjes in het voren te halen. Bijvoorbeeld hier


O ja, nog een idee. Als je de balsem te glad vindt en je liever een dikke laag op je lippen smeert: trek een paar lijntjes in de balsmen met een gebaksvorkje. Het is nu opgeruwd en gemakkelijker smeerbaar.


En dan de ranja nog. Een tijdje terug had ik een soort luxe thee gekregen: gedroogde kersen en banaan met suikertjes ertussen. Iets te zoet voor thee naar mijn smaak. Toen ik zelf kleurstof wilde maken, ontdekte ik al dat je er een prima siroopje van kon maken. Ik deed dus thee, suiker en water in een pan, van alles eenderde denk ik ongeveer (doe het een beetje op gevoel, tot het lekker donker is net als donkere ranja) En kookte het in tot de suiker was opgelost. Toen nog heel even. Daarna een beetje citroensap erbij en alles werd overgegoten in een oud, schoongemaakt jampotje.


Toepassingen:
Met water als ranja drinken.
Door de yoghurt heen.

Ik ga eens kijken of ik nog meer zoete theetjes in huis heb...

N.B. Ik heb een update gemaakt bij het bericht zelf wasmiddel maken. Door te zeven verdwijnen alle klontjes. Ik was er nog steeds mee. Helemaal tevreden.

13 opmerkingen:

  1. Thanks for the inspiration. I am a lip balm addict myself! One in my purse, my pocket, the bathroom sink, next to bed… Yes addicted! :)

    P.S. Thanks for your nice comment you last left on my blog but I must apologize that I had an accident and it got deleted :(

    I just didn't want you to wonder why I didn't publish it. So sorry!!! ~ JES

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk iets om te doen. En je schrijft het heel duidelijk op. Misschien iets omin de zomervakantie te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik de foto's zie kan ik de balsem bijna ruiken.
    Leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er alleen al mooi uit!
    Heb ook even je blogje over wasmiddel gelezen, dat ga ik ook proberen! En wat een leuke etiketten had je erop gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, lijkt me gaaf om zoiets zelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Just wanted to say I love the photos on your sidebar, and the music is very soothing! You have a lovely blog!
    I like using natural products, but not necessarily making them. Interesting, though!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor jullie reacties, echt leuk om ze te lezen.
    Thanks for your lovely comments, it's real nice reading them.
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goede ideeen weer, Annemieke. Zijn de benodigdheden voor de balsem niet heel deur. Zit er in de lippenbalsem van bijv. de bodyshop ook varkensvet? Mijn vriendin maakt trouwens zelf yoghurt, mozzarella ed van kefirkorrels. Misschien ook iets voor jou? Groetjes en succes met bloggen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marjolein,
    Eerlijk is eerlijk de materialen zijn bij aanschaf wat prijzig. Ik heb wel verschillende redenen waarom je het toch zou kunnen doen:
    - het is erg leuk en je ziet het als hobby : )
    - je gebruikt echt heel erg weinig van je spullen per keer en je krijgt er wel een paar kleine potjes lipbalsem mee elke keer, dus je kan het nog heel vaak herhalen. Ik denk dat als je dat zou uitrekenen, het uiteindelijk best meevalt.
    - je het vergelijkt met helemaal verantwoorde producten uit bijv. de natuurwinkel het sowieso goedkoper is.
    -je er een workshop mee kan doen met vriendinnen, dochters, familie, je kan het organiseren en de kosten delen, bijv.
    - je de basisingedrienten, zoals sheabutter ook voor andere schoonheidsproducten kan gebruiken, bijv. zelf gemaakte bodylotion, handcreme of deodorant. (Zie pinterest/ google)

    Yoghurt en mozarella maken staan idd hoog op mijn lijstje : ) Misschien in de zomervakantie! Bedankt voor de tip.

    Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O ja, alles wat je bij de drogist kan kopen is goedkoper dan elders.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat gaaf! Die lippenbalsem ziet er echt goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In m'n kast vond ik een bijenwaskaars. Zou je deze ook kunnen gebruiken en smelten? Ben benieuwd of je denkt dat 't kan!
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Ilse,
    Dat zou ik echt niet durven zeggen. Ik weet niet of het 100 % bijenwas is, of dat ze er nog stofjes aan toegevoegd hebben en of het gekleurd of ontkleurd is... als er een merkje ofzo opstaat, zou je daar misschien op verder kunnen zoeken?
    Sorry, ik kan je er niet veel verder mee helpen ben ik bang.
    Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.