woensdag 11 april 2012

Country girl in the city



Bron/ source: pinterest

We wonen alweer zo'n 9 jaar in de stad. De nadelen van het wonen in de stad lijken soms groot: luchtvervuiling, ingebouwd zijn (dus weinig ruimte hebben) het gemis van een grote tuin en ruimte om meer dieren te houden… Soms is het overduidelijk. Minder duidelijk zijn de voordelen. Toch zijn ze er!

We willen nog steeds ooit verhuizen naar een wat landelijker gelegen huis, maar voor nu genieten we van ons stukje landleven midden in de stad.

We are living in the city for 9 years now. Sometimes the disadvantages of living in the city seem large: air pollution, built in (so little space) the lack of a large garden and space for more animals to keep ... Sometimes it is obvious. Less clear are the benefits. Yet they are there!

 We still want to move to a more rural location home one day, but for now we enjoy our little piece of country life in the city center.


Bron/ source: pinterest  

Voordelen van het leven in de stad - ingebouwd en met de meeste buitenruimte op een dakterras- zijn:

  • Geen roofdieren zoals vossen, roofvogels, e.d. in de buurt om onze kippen aan te vallen;
  • De kippen kunnen niet ver afdwalen of kwijt raken;
  • De kippen hebben een overdekte gang en een stuk open gang om vrij maar beschermd te scharrelen en zonder een tuin kapot te maken;
  • We hoeven niet een hele tuin af te zoeken naar eieren;
  • De plantjes en kwekelingen op het dakterras hebben geen last van nachtvorst door de hoogte;
  • Doordat we zo ingebouwd zijn en ons dakterras op het Zuiden ligt, konden we al heel vroeg in maart buiten zitten en was het zo warm en zonnig dat het wel zomer leek.
  • We leven heel ‘dicht op’ onze planten en dieren: vanuit de keuken en woonkamer kan ik de kippen zien scharrelen en vanuit ons slaapkamerraam zie ik bakken met wortelloof. Doordat we zo dicht op de kippen leven, kennen we ze goed en zien we zelfs de verschillende karakters van de beestjes.
  • Ik vind het mooi om met ruimte te woekeren en het inspireert me om creatief te zijn: de hoogte in te gaan met onze moestuin, goedkope plantenbakken te maken van oude kratjes en dergelijke, het brengt iets creatiefs bij ons naar boven. 


Aardbeien en tomaatjes op ons dakterras, 2 jaar geleden
Strawberries end tomatoes on our roofterrace, 2 years ago

Advantages of living in the city – between other houses and most outdoor space located on a rooftop terrace:

- No predators such as foxes, raptors, etc. to attack our chickens;
- The chickens can not go far or get lost;
- The chickens have a covered walkway and a piece of open corridor to be free but protected. They van be outside and walk free without me worrying about a garden that can be destroyed;
- We do not have a whole garden to search for eggs;
- The plants and seedlings on the roof are not affected of frost because they are placed so high;
- Because we are so embedded and our roof is on the south, we were able to sit outside very early in March and it was so warm and sunny that it seemed like summer.
- We live very 'close to' our plants and animals: from the kitchen and living room I can see the chickens scratching and from our bedroom window, I see pots with carrot foliage. Because we live so close to the chickens, we know them well and we even see the different characters of the animals.
- I think it's good to have to deal with the space you have and it inspires me to be creative: to go into the height with our garden, to make cheap planters of old crates and such, it brings up something creative in us.



 Bron/ source: jones design company

 Ik heb besloten zoveel mogelijk naar de voordelen van het leven hier te kijken, zo lang we hier wonen. Van elke plek kan je wat maken. Ik denk dat als ik in een flat woonde, onze vensterbank vol tomaten- en paprikaplantjes zou staan en als we in een vrijstaand huis woonden we geiten en een echte moestuin zouden hebben. Maar wij wonen nu waar we wonen en ik ben vastbesloten er van te genieten zolang als we hier zijn!

I decided as to focus at the benefits of living here, as long as we live here. You can do something out of any place. I think if I lived in an apartment, our windowsill full of tomato and pepper plants and if we would be living in a detached house, we would have goats and a real vegetable garden. But we do live where we live and I am determined to enjoy it as long as we are here!

 

De droom beleven....al deze ruimte te hebben... al de dingen die we hier zou kunnen doen...
Living the dream... having the space.. all the things we could do here...


Alhoewel, is dit niet minstens een evengrote uitdaging. Zo landelijk te leven op de patio van een appartement. Wat creatief en vindingrijk!
However, wouldn't this be a great challenge too? Living so rural in a patio of a appartment. How creative and resourcefull!

Sources of the pictures: pinterest
 
Dus heb ik besloten om dankbaar te zijn voor onze eigen kansen,
voor een creatieve man die een dakterras voor ons heeft gebouwd en voor de buitenruimte waar we van mogen genieten. 

So, I decided to choose to be grateful with our opportunities,
 for a creative husband who have build us a roof terrace and for the outside space we may enjoy.

5 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor je wijze woorden!Ik vind het erg knap van je dat je in elke situatie de voordelen en de mogelijkheden ziet ipv de nadelen. Ik merk bij mezelf dat ik daar zelf heel veel moeite mee heb, zie nogal snel alleen de nadelen en dat legt me dan "lam" waardoor ik geen oplossingen meer kan bedenken. Je bent erg inspirerend doordat je je droom toch leeft, ondanks dat dat niet echt makkelijk is.
    Fijne avond nog, groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Sandra,
    Heel herkenbaar hoor van dat lam leggen. Ik had dat ook altijd heel erg en nog wel eens. Maar gelukkig wel minder omdat God door Zijn genade mij anderen op mijn pad bracht (in real life en in het blogleven) die me leerden dat vreugde vaak ook een keuze is en die mij hielpen om na te gaan welke gedachten je helpen en opbouwen en welke dat niet doen. Door bewust te kiezen voor wat opbouwend is, krijg ik meer vreugde. Volgens mij is daar ook een Bijbeltekst van 'bedenk al wat goed is, wat opbouwend is, enz.' Zal ik nog eens opzoeken, waar dat precies vandaan komt : )
    Weer een andere blogger had een dankbaarheids-uitdaging gemaakt, om een aantal dagen zonder klagen te leven en meer vanuit dankbaarheid te leven om wat je van God krijgt. Ook dat heeft mij erg geholpen om vreugde te beleven. Want als je dankbaar bent, ben je tevreden en ben je meer gelukkig.
    Ik vind het verbazend dat als je Bijbelse uitgangspunten ter harte neemt, je er ongemerkt zelf ook veel beter van wordt! Wat dat betreft zie je echt dat God heel wijs is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, was ik weer even...
    Ik zie steeds meer in dat de bijbel niet een boek van moeilijke regeltjes is, maar een boek met hele goede tips! Idd, als je probeert volgens de bijbel te leven, worden veel dingen in het leven makkelijker en vallen steeds meer dingen op hun plaats. Tenminste, dat is mijn ervaring op het moment.
    Je hebt ook helemaal gelijk dat vreugde een keuze is. Ik dacht altijd dat allerlei dingen goed moesten zijn voordat ik blij kon zijn, maar het is juist andersom. Als je je houding verandert en er voor kiest om blij en dankbaar te zijn, zie je de dingen heel anders. Maar het valt me zeker nog niet mee om voor blij zijn te kiezen...
    Fijne dag! Gr Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Sandra,
    Wat bemoedigend om te lezen. Dank je wel voor je opbouwende reactie. Zo goed om iemand anders te ontmoeten, ook al is het virtueel die dezelfde ontdekkingen heeft gedaan. Alles met vallen en opstaan, uiteraard....ook bij mij. Tweede zin is er eentje naar mijn hart! God bless you...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annemieke,

    Ik volg je blog al een tijdje en ik dacht dat dat misschien ook wel leuk was om je een keer te laten weten :)
    Bedankt voor het delen van zoveel van je ideeën. Ik vind het erg inspirerend om te lezen en mooi en bijzonder om zo "een kijkje te nemen" in het leven van iemand anders.

    Ik kijk er naar uit nog meer van je te lezen!

    Hartelijke groet,
    Kimberly

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.