donderdag 12 april 2012

Bijbelse ongezuurde koeken maken - Making Biblical unleavened bread

 Ik houd van (Bijbelse) geschiedenis, koken, God, Zijn volk, andere culturen, nieuwe dingen leren. (In willekeurige volgorde natuurlijk.) En het is net Pasen geweest…

Stel je dus voor hoe gaaf het was om Israëlisch ongezuurde broden te maken. Eigenlijk zijn het meer koeken, zoals ook in de Bijbels staat bij de opdracht van het allereerste Pesach-feest in Egypte. Matzes noemen we ze nu. Zoooooveel lekkerder dan uit een pakje. Niet te vergelijken. En wat bijzonder om iets te eten wat een paar duizend jaar geleden ook al gegeten werd! Een stukje levende geschiedenis op je bord!

Ook leuk om met kinderen te doen. We hebben dit weekend logeetjes, misschien vinden zij het ook wel leuk om te doen. We zullen zien....

Ik maakte ze uit een boek dat ik een hele tijd geleden van onze vorige Bijbelstudiekring heb gekregen: Voedsel in de tijd van de Bijbel.
Ik had al eens tabernakelbrood geprobeerd(pita) maar dat werd een mislukking. Dus ik maakte me op voor het ergste, maar het bleek verrassend simpel en gemakkelijk. Volgens mij kan het niet snel misgaan. Tip: zorg voor een beetje bloem op je deegroller!


 I Love (Biblical) history, cooking, God, His people, other cultures, learning new things. (In no particular order of course.) And it has just been Easter ...
 
So imagine how cool it was to make Israeli unleavened bread. Actually, they are more like cookies, as they are called in Dutch in the Bible, when God gave the command of the first Passover in Egypt. Matzos we call them now. Sooooomuch better than from the grosery. No comparison. And how special to eat what a few thousand years ago was eaten! A piece of living history on your plate!

 Also fun to do with kids. We have two visiting kids this weekend, maybe they find it fun to do. We'll see ....

I made them from a book that I got a long time ago from our previous Bible Study Circle: Food in the Bible times. I had already tried tabernacle bread (pita) but that was a failure. So I prepared myself for the worst, but it was surprisingly simple and easy. I think it can not easily go wrong. Tip: get a little flour on your rolling pin!




Gedeeltelijk Bijbelse/ Joodse maaltijd met veel komijn ,koriander en knoflook.
Partially Biblical / Jewish meal with lots of cumin, coriander and garlic.


Het recept ~ The recipe

  • 200 gr. wheat flour
  • 2 tablespoons of olive oil
  • a little bit of salt
  • 3/4 cup water  
  •  seasonings like garlic, sesame, onion, herbs
 Just 3 minutes of kneading needed.
After that you have to make eight balls, add seasonings, deploy, make holes and bake them and that's all!
 
***
 
Tenslotte nog een mooie foto van April 1866. Het lijkt een zomerse Aprilmaand als je de dames ziet met hun zonnehoeden. Het heeft niets met de rest van het bericht te maken, maar de foto is te mooi om niet te delen...  

Finally a nice picture of April 1866. It seems a summery April when you see the ladies with their sun hats. It has nothing to do with the rest of the message, but the picture is too good not to share ...
 
 

7 opmerkingen:

  1. Oh, dat lijkt me leuk om eens te proberen!
    Hier vinden een aantal kinderen ze erg lekker.
    Bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap hoor, dat je zelf matzes maakt. Nog nooit geprobeerd. Ooit hield ik een spreekbeurt over de Joodse feesten ( als tiener ) waarbij ik ongezuurde koeken uitdeelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via via ben ik op je blog gekomen. Een leuk recept, dat ga ik binnenkort eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hei,
    Ik heb net je blog ontdekt en vind dat je erg leuk schrijft! En ook nog over zoveel leuke interessante onderwerpen.
    Vooral leuk vind ik het recept van de matzes. Ik heb het vorige week geprobeerd, maar dat was jammerlijk mislukt. Misschien gaat het met jou recept nu wel lukken. Ik durf nu wel een nieuwe poging te wagen.

    Hartelijke groet, Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gisteren heb ik nog even verder zitten lezen, 'k vind dat je een erg leuk blog hebt. Allerlei onderwerpen die mij ook erg aanspreken, dus ik zal hier zeker vaker komen. Fijn weekend verder, groetjes Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En... nog matzes gemaakt met je neefje en nichtje?
    Het was gister gezellig! Leuk om je in het echt ontmoet te hebben, fijne dag. Gr. Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke enthousiaste reacties allemaal. Leuk om iets terug te horen! Voor degene die het ook gaan proberen: succes!

    @ Suzanne, ik wist niet dat je dit blog ook al gevonden had. We hebben idd nog lekker gekokkereld. Leuk om zo in een kleine groep elkaar wat meer te leren kennen. Veel succes en plezier met het in orde maken van de papieren!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.