dinsdag 13 maart 2012

Homesteading steps (stappen): it pays off! (het levert wat op!)


 Dit jaar krijgen we geld terug van het energiebedrijf, wel meer dan € 300,- en we krijgen een nieuw laag maandtarief. Wow, dit hadden we nooit verwacht toen we langzaam aan -stapje voor stapje- onze levensstijl gingen veranderen. Het gordijn voor de trap, meer nadenken over lichtknopjes, de tv 's helemaal uitzetten wanneer niet in gebruik, het wegdoen van magnetron, stoven op oliestel, minder gebruik van andere elektrische apparaten als broodrooster, mixer, broodbakmachine, enz. leveren nu echt wat op. Daarbij hadden we een zachte winter wat ook hielp. Maar toch was ik overdag veel thuis en kookte en gebruikte ik alles in huis volop. Dit zijn onze resultaten: (En we zijn nog niet eens een vol jaar bezig op deze manier!)

13% minder gas
16 % minder elektriciteit (laag tarief)
23 % minder gewone elektriciteit

Wij deden veel van deze dingen vooral voor de lol en omdat we wat meer terug naar de basis wilden, maar wat is het leuk om te merken dat het financieel ook een effect heeft : ) Ik vroeg het me vaak af de afgelopen maanden. Mensen vroegen me dan: " is het echt goedkoper zo?" En ik wist daar nooit zo goed een antwoord op. Het is ook niet de hoofdreden om wat bewuster en anders te leven. Maar nu kan ik dus wel iets meer over zeggen.

Nieuwe doelen voor het komende jaar, betreffende gebruik van elektriciteit:
- staafmixer vervangen door roerzeef.
- (meer) gebruik van de koffieperculator.
- een aantal keren per week met de hand afwassen.
- voor de rest, lekker zo door gaan, zoals we nu bezig zijn. Volhouden is ook belangrijk ; )

Ik ben benieuwd hoe de rekening er volgend jaar uitziet...


This year we get money back from the power company,  more than 300, - and we get a new low monthly fee. Wow, we never expected this when we slowly, step by step, were going to change our lifestyle. The curtain for the staircase, making stews on oilstoves, thinking more about light switches, turning the TV completely off  when not in use, disposing of microwave, less use of other electrical appliances such as toaster, blender, bread maker, etc. really paid off. In addition, we had a mild winter which also helped. Yet I was home a lot during the day and cooked and used everything in abundance. These are our results: (And we're not even a full year working this way!)

13% ​​less gas
16% less electricity (low rate)
23% less electricity ordinary

We did a lot of these things mainly for fun and because  we wanted to go back to basics, but it's nice to see  that there is also a financial impact : ) wondered about this in recent months. People asked me: "is it really so cheap to live this way?" And I had never a real answer. It is also not the main reason for  us to live differently. But now I can so something more about it.

New goals for the coming year, concerning power use:

- Replace blender by a food mill.
- (More) use of the koffieperculator.
- Handwash the dishes several times a week.
- For the rest, keep going this way. Perseverance is also important ; )


I wonder how next years bill looks ...
 

Een mooi ideaal LOL: / A beautiful dream LOL:

Cartoon of a food productive house garden. Dig for Victory campaign. June, 1943. Source: Spartacus, 2011.

3 opmerkingen:

  1. Hartstikke leuke en vast ook motiverend om door te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het werkt wel hoor!
    Leuk. Wij hebben een groot gezin en de vaatwasser deed het niet zo,dus met de hand,right?Nu doet de vaatwasser het en ik erger me hoe lang het duurt en wat kost het wel niet aan stroom?Water kost hier niets,maar ik ga het weer met de hand doen en als er veel bezoek is gebruik ik hem wel,of gezellig kletsend de afwas doen.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.