dinsdag 28 februari 2012

Homestead in the city update : handwerk, plantenbakken van kistjes, koffie zonder stroom.


Title in Dutch: manuel work, gardencontainers of orange crates, coffee without electric coffeemaker.


 Ideaal plaatje: mooi om zoveel ruimte te hebben, maar ik heb dat niet, dus werk ik aan mijn potten en bakkentuin.  Desondanks een prachtige plaatje.
Dream picture: nice to have this space but I haven't, so I work on my containergarden. Beautiful picture though.


Tijd om worteltjes te zaaien.
Tijd om plantenbakken te maken.
Van oude kratjes van de supermarkt.
Boven  het resultaat.

Time to sow carrots.
Time to make plant containers.
Of old crates from the grocery store.
Above the results.


Zo deed ik het:
This is the way I did it:







Hyacinten in bloei, een cadeautje van een gemeentelid.
Hyacinths in bloom, a gift from a church member.




Elke keer als ik bij familie op Urk of in IJsselmuiden ben en ik heb tijd, dan kijk ik even bij een tweedehands winkel. Deze schaatsen, stormlamp, mand (origineel voor appelpluk?) en een potje van Kikker (van Max Velthuijs), zijn de nieuwste vondsten.

Every time I visit  relatives in Urk or IJsselmuiden and I have time,  I look at a thrift store. These old Dutch skates, hurricane lamp, basket (originally for apple picking?) And a potty of Frog (Max Velthuijs), are the latest finds.






Bij de Ikea nog een koffieperculator gekocht. Dit is bij uitstek iets dat je het best wel nieuw kan kopen. Ik heb eerst een oude gekocht, maar die was van binnen zwart aangeslagen. Ook met soda kon ik het er niet uitkoken. Koffie tast materialen nu eenmaal erg aan. Ik ben dus erg blij met mijn gloednieuwe koffiemaker! Weer iets wat ik zonder stroom kan doen.

At Ikea I bought a coffeemaker. This is very much something that you can buy new. I first bought an old one, but  it was black inside. Even with soda I could not boil it out. Coffee affects materials simply very much. I am very happy with my brand new coffee maker! Again something I can do without power.

 

'Homestead  in the city update'...   Tot nu toe kunnen we:
  • thee en koffie maken zonder stroom.
  • cake maken zonder stroom (eerst eiwit kloppen en de bloem goed zeven).
  • in het algemeen; mixen en kloppen zonder stroom.
  • stomen zonder stroom.
  • malen zonder stroom, met behulp van een vijzel.
  • brood of ander deeg kneden met mijn handen.
  • licht maken zonder elektriciteit d.m.v. olielampen
  • koken zonder elektriciteit d.m.v. petroleumstellen 
  • als we willen kunnen we nu dus zonder: koffiezetapparaat, waterkoker, magnetron, elektrische mixer, gasfornuis, elektrisch licht, staafmixer, broodbakmachine.
Wat ik nog wil:
voor soep maken zonder staafmixer: een roerzeef.

Waarom dit alles zonder elektriciteit?

  • Ik wil ondervinden hoe het is om dingen weer met de hand te doen, zoals vroeger.
  • Dit brengt mij dichter bij de producten en bereidingswijzen, je moet beter nadenken over ingedrienten en de manier waarop ze werken.
  • Ik heb een hekel aan het idee dat ik afhankelijk ben van tal van apparaten. Fabrikanten doen ons geloven dat we niet zonder kunnen, maar in werkelijkheid zijn we gewoon verleerd hoe het zonder kan.
  • Ik hoop dat ik zo ook minder elektriciteit gebruik, hoewel sommige dingen op het gas gebeuren, gebeuren andere dingen puur op handkracht
  • Ik kan mezelf meer redden, ook als we zouden gaan kamperen of even zonder elektriciteit zouden zitten door stroomuitval.
  • We gebruiken ook nog apparaten, elektrisch licht, maar we weten en kunnen het daarnaast ook anders doen.

'Homestead  in the city update'... So far we can:
  • make tea and coffee without electricity.
  • make cake without power (knocking  the protein and sift the flour ).
  • in general, mix and match without power.
  • steaming without power.
  • grind without power, by using a mortar and pestle.
  • bread or other dough: with my hands.
  • light without electricity by means of oil lamps
  • cook without electricity by means of oil cookers
  • If we want we can now do without: coffee maker on power, microwave, electric mixer, stove, electric lights, electric hand blender and breadmaker.

What I still want:
To make soups without blender: a special food sieve.

Why?

  • I want to experience how it is to do things by hand, like in the old days.
  • This brings me closer to the products and methods of preparation, your think about the ingedrients much more and the way they work.
  • I hate the idea that I'm dependent on a variety of devices. Manufacturers make us believe that we can not do without, but in reality we are just forgotten what we can do without.
  • I hope that I also use less electricity, although some things happen on the gas, other things happen purely by manual power.
  • I can manage myself more, even if we were going camping or just would sit without electricity due to power failure.
  • We also have appliances, electric light, but we know and can also do things differently.

8 opmerkingen:

  1. Op Iona (waar ik naartoe ga) staat het eenvoudige leven met de natuur en God centraal. Ik las laatst een keltisch gedicht die ik ook wel bij jouw levensstijl vond passen :)

    hier komt ie!

    Zegen, God, mijn kleine koe,
    zegen, God, mijn verlangen,
    zegen ons samenleven, mijn koe en ik,
    en de manier waarop ik haar melk.
    Zegen, God, elke speen,
    zegen iedere vinger,
    iedere druppel die in mijn schaal valt.
    Zegen, God, mijn kleine koe.

    meditatie gedicht (door roel bosch)
    Is het de kinderlijke, naïeve, vertrouwelijke omgang met God? Alsof God zich zou bemoeien met iedere druppel apart, alsof God de kleinste details van een koeienleven in het oog houdt! Wie gelooft dat nog, vandaag de dag? Of zou je dat nu juist nog willen geloven, al weet je dat het niet meer kan? Misschien is dat het wel, dat deze teksten verwijzen naar een verloren paradijs.

    Of is het de literaire kwaliteit? In een eenvoudige woordenschat, niet beladen met filosofische of theologische termen, staat een heel leven op. Het is alsof we een foto zien, en zelfs een turfhut ruiken, waarin een vrouw haar enige koetje met aandacht tegemoet treedt. Weinigen hebben vandaag de dag ervaring met het melken van koeien, laat staan dat we ermee samenleven; de melk die in huis komt is nooit meer onbewerkt, gelig, romig, geurig. Maar deze tekst verplaatst ons in een wereld die ons aantrekt en afstoot tegelijk, en laat ons een mens ontmoeten die ons heel na staat, en toch ook heel ver weg is.

    Maar misschien is het wel de ethische oproep die tot me komt. Wanneer lukt het mij, zo stil te staan bij dat wat ik doe? De vraag komt op, hoe ik omga met de grondstoffen voor mijn leven, met de druppels melk die vallen in de schaal. De zorgvuldige benoeming van dit samenleven, mijn koe en ik, lijkt te botsen met de haast in de contacten met al die mensen met wie ik een beetje samenleef, maar waar ik ook toch zo vaak langsheen leef.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Dank je wel, sluit inderdaad prachtig aan. Doet me ook herinneren aan de tip van een vriendin dat ik in Gouda rauwe/ verse melk kan kopen bij de zorgboerderij. Daar melken ze ook nog met de hand. Zij vertelde dat melk in de fabriek helemaal ontvet wordt en dat er dan daarna weer vet wordt teruggestopt, net zoveel als bij mager/ halfvol of vol bepaald is. Echte melk heeft per seizoen een steeds wisselend vetpercentage en dat valt niet binnen de standaardnormen van deze maatschappij, die altijd bijv. 3 % vet wil in een pak melk. Pff... de moeite waard om eens op de zorgboerderij te kijken. Maar dat is weer een heel technisch verhaal. Die verwondering in jouw bijdrage vind ik ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Annemieke,

    Leuk dat je zo toch een manier gevonden hebt om een moestuintje te creëren. Broccoli schijnt ook goed in pot te kunnen.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat een koffieperculator is, maar leuk dat je zo bezig. Bijkomend voordeel lijkt me ook dat je meer teruggeworpen bent op de basis en dat je, ondanks dat je meer op handkracht doet, toch onthaast. Dit merk ik zelf wel, tenminste.
    Veel succes!

    Groetjes,
    Nathalie

    p.s. Opmerkelijk (en zot) verhaal van de koeienmelk. Dit wist ik niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annemieke.
    Je noemde het al, maar (basic)kamperen is de beste manier om zonder stroom te leven. Geen stofzuiger, maar bezem en stoffer/blik. Wassen met de hand, koffie met waterketel op gas en filter op thermoskan, thee en koken ook op gas, zelfs licht kan op gas. Alleen koelen is lastig (kan wel met koelbox en elementen, maar die moet je toch ergens invriezen)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. p.s. pas aub op met rauwe melk, die hebben wij op de boerencamping in Duitsland gedronken en zijn er allemaal ziek van geworden (ja..ja..op camping is melk koken niet zo handig, vandaar zo uit de fles :-( )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Diana,

    Ja inderdaad! Voor de keuken heb ik sowieso ook een bezem en stoffer en blik gekocht. Koelen deden ze in Amerika vroeger in de beek of kreek die in de buurt lag, ze hadden een speciale waterdichte houten box waarin de melk e.d. kon worden gezet en dat werd dan in de beek gelegd. Daarnaast groeven ze soms ijskelders naast het huis, zo diep dat in de zomer het ijs dat ze er 's winters inlegden nog koud bleef. Het bleef iets wat je alleen op grote/ goed gelegen stukken grond kon realiseren, dus vandaar ook het vele inmaken e.d. denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Diana,

    haha we zitten hier tegelijk te kijken geloof ik. Mijn weerstand was denk ik niet zo heel goed want mijn holtes zitten nu helemaal vol : ( Maar kan ik ook ergens anders op hebben gedaan. Maar in ieder geval over de melk... die wordt al getest door een vriendin. Zij vindt opkoken niet zo lekker voor de smaak en doet het niet. Tot nu toe drinken ze het al een tijdje zonder ziek te worden. Maar voor de zekerheid heb ik het zaterdag nog maar niet gekocht toen mijn maag al helemaal overstuur was. Ze adviseren opkoken wel daar. Maar ik zal jullie verhaal in het achterhoofd houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Annemieke,

    We dachten dat de darmloop (durchfall, dat woord vergeet ik nooit weer) en krampen van bijvoorbeeld het sanitair kwam, dus wij allemaal met de alcoholdoekjes handen afvegen. Maar Arco is er 3 weken flink ziek van geweest en die heeft niet zo gauw wat. Alleen Marc was niet ziek, en we kwamen tot de conclusie dat die geen melk drinkt en Arco vond de melk zo van de koe, zo heerlijk, dat die er royaal van gedronken heeft. En ja, dan is 1 en 1 nog altijd 2. Dus maar flink kamperen dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.