woensdag 29 februari 2012

Amish & Mennonieten in (Zuid-)Amerika ~ Amish & Mennonites in (South-) America

 

Ik weet niet wat het is maar ik ben al heel lang geinteresseerd in Amish en Mennonieten. In 2008 zijn we in Lancaster County geweest en hebben zelfs een weekeinde gelogeerd bij een Amish gezin. Vorige week kreeg ik weer een brief van ze en een Valentijnskaart. we hopen allebei zo erg dat we nog eens terug kunnen naar deze streek en deze mensen. Amish wonen alleen in Amerika, maar Mennonieten van de oude orde, wonen ook in Zuid-Amerikaanse landen zoals Mexico en Bolivia. Ik vond deze prachtige, kleurvolle foto's. Bronnen onder andere NRC, Trouw, Google, Flickr. 


I don't know what it is but I have been interested for long in Amish and Mennonites. In 2008 we have been in Lancaster County and even had a weekend staying with an Amish family. Last week I received another letter from them and a Valentine card. we both hope so much that we can come back to this area and these people. Amish only live in America but the old order Mennonites, also live in South American countries like Mexico and Bolivia. I found this wonderful, colorful pictures of them. Sources include NRC, Trouw, Google, Flickr.
 



 Menno Simonsz kwam uit Friesland, toch zijn er geen Mennonitische groepen meer hier.
Menno Simonsz came from Friesland in our country, still there aren't any Mennonites left here.



Een paar mooie Amish citaten:

"Onze kinderen zijn de enige schatten die we mee kunnen nemen naar de hemel."
"Het mag dan moeilijk zijn om op de Here te wachten, maar het is erger om er later spijt van te hebben dat je dat niet gedaan hebt."
"Een sweater is een kledingstuk dat door een kind gedragen wordt, als de moeder het koud heeft."
"Het is beter anderen een stuk van je hart te geven dan een stuk van je verstand"

A few good Amish quotes:
"It is better to give others a piece of your heart than a piece of your mind"
"A sweater is a garment worn by a child when his mother feels chilly"
"It may be difficult to wait on the Lord, but it is worse to wish you had"
"Our children are the only treasures we can take to heaven"
 
Een Engelstalige documentaire over Amish leven in Amerika. Heel grondig en volgens mij zo objectief als je het kan krijgen: 

A good thorough documentary about Amish living, I think very objective: http://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/films/amish/player/

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's! Hier in de buurt (o.a. Grijpskerk) hebben we nog wat Doopsgezinde kerken staan: Ook wel de De Vermaning genoemd. Vaak verscholen en niet direct herkenbaar, omdat Mennonieten het in Nederland niet makkelijk hadden, maar wel gedoogd werden met veel mitsen en maren. Helaas is de Doopsgezinde kerk van een orthodoxe kerk vervallen in een vrijzinnige club. Geheel anders dan in het buitenland! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook altijd al de interesse gehad in de Amish-mensen, van die andere groep had ik nog nooit gehoord. Misschien is het een soort jaloezie van mij dat ik ze zo intrigerend vind? Lijkt me geweldig om zo te kunnen en mogen leven zoals zij doen, maar ik denk dat ik het zelf niet zou kunnen.
    Ik denk dat Nederland te klein is om zo nog te kunnen leven, in Amerika heb je nog stukken ongerepte natuur en afgelegen plekken om op deze manier te kunnen leven zonder dat er door de moderne wereld wordt ingegrepen elke keer.
    Mooie foto's, dank voor het delen!
    Vriendelijke groet, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en dit was de laatste blog......

    hele mooie foto's trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik lees ook zo graag boeken over Amish/mennonieten en zou er graag eens naar toe gaan. Ooit....Marja

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.