donderdag 16 februari 2012

10 manieren om spinazie te eten ~ 10 ways to eat spinach


Als kind vond ik spinazie vreselijk (niet zo dankbaar, ik weet het). Het slijmerige gevoel van de gekookte spinazie met harde stukjes van de beschuit er tussen bezorgde me de rillingen. Absoluut geen commentaar op de kookkunsten van mijn moeder, want heel veel Nederlanders vinden spinazie op deze manier bereid wel heerlijk, maar ik toevallig niet. Inmiddels eet ik deze gezonde, ijzerrijke groente regelmatig. Ook vaak rauw. Hier mijn 10 favoriete bereidingswijzen met spinazie.

  1.  Salade van spinazie met gebakken geitenkaas, appel, walnoten en honing.
  2. Op het laatst meegebakken met de kip tikka massala/ kerrie of curry.
  3. Op eigengemaakte pizza’s of minipizza’s .
  4. Door pasta met roomsaus en kip/ vis.
  5. Rauw, op mijn sandwich, bijvoorbeeld met sandwichspread en komkommer. 
  6.  In een bladerdeeghapje met ei en fetakaas
  7. Gekookt: in mijn favoriete soep: appel-spinazie-prei-roomsoep. (met ui, brood, kippenfond en peper en zout).
  8. Chinese spinazie: roerbakken met ketjap, uit, sambal en sesamzaadjes. Lekker met mie en kip/ tofu.
  9. Stampot rauwe spinazie met amandelschaafsel.
  10. Warme aardappel-spinaziesalade, bestaande uit: gebakken aardappeltjes in schil, haricot vers, rauwe of 30 seconden meegebakken spinazie, gebakken champiogns en ontbijtspek en olijfolie.
Mmm…. Ik krijg er vanzelf weer trek in. Laat ik nu net boodschappen moeten doen :  )



As a child I found spinach terrible (not very grateful, I know). The slimy feeling of cooked spinach with hard pieces of biscuit in between gave me the chills. Absolutely no offence towards the cooking of my mother, because many Dutch people find spinach prepared in this manner delicious, but I happen to do not. Meanwhile I eat this healthy,  iron-rich vegetables regularly.  Often raw.  Here are my 10 favorite ways to prepare spinach.

1. Spinach salad with fried goat cheese, walnuts, apple and honey.
2. Baked (at the last moment)with chicken tikka masala / curry or curry.
3. On homemade pizza or mini pizzas.
4. By pasta with cream sauce and chicken / fish.
5. Raw, on my sandwich, for example, sandwich spread and cucumber.
6. In a puff snack with egg and feta cheese.
7. Cooked: in my favorite soup: apple-spinach-leek soup. (with onion, bread, chicken stock and salt and pepper).
8. Chinese spinach: stir-fry with soy sauce, onions, sambal and sesame seeds. Serve with noodles and chicken / tofu.
9. Raw spinach stew with almonds.
10. Warm potato-spinach salad, consisting of: baked potatoes in shell, haricot vers, raw spinach, or 30 seconds baked, fried mushrooms and bacon and olive oil.

Mmm .... I want to taste some of those menu’s again. What a coincidence that I have to go buying groceries right now : )


Een paar foto's van moestuinen van lang geleden, boeren die spinazie oogsten en een museum moestuin.
 Some pictures of vegetables garden from long ago, farmers harvesting spinach and a museum garden.






2 opmerkingen:

  1. Verse spinazie vind ik zo mooi om te zien. Heerlijk vers, mooi groen en fris.
    Lekkere ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als pastasaus met kip, zongedroogde tomaatjes en mozzarella.. jummie!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.