donderdag 12 januari 2012

Een lach en een traan - A smile and a tear

Wat bracht het nieuwe jaar ons tot nu toe? De eerste dagen van het nieuwe jaar....
What did the new year bring us, untill now? The first days of a new year...







 Pompoenzaadjes ‘ oogsten’ van een kleine, biologische pompoen van de Lidl. Schoonmaken, drogen op de verwarming en de vliesje eraf halen. Een mooi zakje vouwen en bewaren voor later. Tegelijk even een heerlijke soep maken van pompoen, appel, ui, kippenfond, oud brood en rozemarijn. Heerlijk!

'Harvesting' pumpkin seeds of a small, organic pumpkin I bought at a supermarket. I cleaned it, let the seeds dry on the heater and I pealed the seed husks (?).  I fold a beautiful bag to keep them in for laterWhile I was busy with the pumpkin seeds, I made a delicious soup of pumpkin, apple, onion, chicken fond, old bread and rosemary. Delicious!


 Ik hoop dat ze niet zo groot worden, als de pompoenen van deze vrouwen. Dan zakt ons dakterras nog door ;  )
I hope they will not grow as big as these pumpkins did. Our roofterrace will not hold it ; )




Wat deed ik nog meer deze dagen? 
Bolletjes bakken.
What else did I do these days?
Backing bread.




schilderen - painting
Ik ben erg weg van de Amerikaanse Folk Art-stijl - I am fond of the American Folk Art Style




Ik houd ook van dit soort schilderijen - I like this kind of paintings too...


Weekmenu maken - Making a weekly menu



Ik heb nog enkele kaarten gehaakt en genoot van mijn koffie op een rustige, gezellige zaterdagmiddag. Lena kwam even buurten. Al die draadjes waren te verleidelijk.
I have crocheted some cards and enjoyed my coffee on a quite, cozy saturday afternoon. Lena came by. The  threads were just too tempting.


Ik geniet van de mooie geurige bloemen in huis en hoorde dat ik binnenkort al kan beginnen met het zaaien van spinazie en sla buiten.
I enjoy the beauty and scent of the flowers in our house and I heard that I can soon start sowing spinach and lettuce outside. 
  De haan kortwieken - Clipping the rooster

 Helaas hebben we afscheid moeten nemen van onze tweede kip Victoria. Ze bleek pokken te hebben. Heel naar. Eize heeft op internet een filmpje gezocht waarin een homestead-mevrouw uitlegde en liet zien hoe je een kip doodt. Het was heel respectvol en zo pijnloos mogelijk. Dus heeft mijn man zijn eerste kip gedood. Tjah.. dat hoort er ook bij. De haan is nu helemaal alleen, maar morgen hopen we 2 of 3 Hollandse krielhennetjes erbij te kopen. De haan heeft vanaf zondag nog niets, dus hopelijk blijven de pokken verder weg.  Ik keek alleen net naar buiten en zag dat één oog een beetje nat was en ontdekte luis. Ik schrok me helemaal naar en hoop zo dat het niet waar is en het alleen iets in z'n oog is -en luis kunnen we behandelen. Ik vraag me af of het morgen door kan gaan met de nieuwe kippen...
Deze foto is van een historisch festival, hoe mooi om te zien dat deze kleine meid de kip zo gemakkelijk in handen heeft.
This photo is of a historic festival, how lovely to see this little girl handling a chicken like it is nothing.
Sadly we have said goodbye to our second chicken Victoria. She  appeared to have smallpox. Very sad. Eize has found an Internet video of a homesteading lady explaining and showing how to kill a chicken. It was very respectful and as painless as possible. So my husband's has slained his first chicken. Tjah .. that's also part of keeping chickens. The cock is now all alone, but tomorrow we hope to get him two or three Dutch little hens. The rooster has nothing that looks like pox since Sunday, so hopefully the smallpox will stay away. I only just looked outside and saw that one eye was a little wet and discovered lice. I was frightened by the sight of it. I do hope that is not true and it is only a little thing in his eye-and lice can be treated. I wonder if we can still buy the new chickens tomorrow ...

2 opmerkingen:

  1. Ach, arm kipje... Ik zou het nooit kunnen, een dier doden, tis wel beter voor het beestje, maar ik zou het niet kunnen.
    Hopelijk blijft de haan beter.
    Die foto met dat kleine meisje is erg schattig, wat is het vertederend die bonnetjes. (schrijf je dat zo?)
    Wat knap dat je zo kan schilderen, ik ben een ramp met een kwast, lol!
    Fijne dag en ik mail je snel terug hoor, moet er nog even overnadenken, gr Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat n leuke blog! Ik krijg er de kriebels van als ik het zie.. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.