donderdag 5 januari 2012

Een Bijbelse kijk op vrouw-zijn - A Biblical view on womanhood

Ik zal het maar eerlijk zeggen: ik was vroeger een ras-feministe! Wel een christelijke natuurlijk, dus ik was niet voor arbortus enzo. Op het voortgezet (reformatorisch) onderwijs stond ik onder mijn vriendinnen en klasgenoten zelfs min of meer bekend als 'feministe' en 'dat ik altijd zo anti-discriminatie' was. Nou dat laatste ben ik nog steeds - en komt dat even goed uit nu we zelf een kindje met een kleurtje krijgen : ) Maar van dat eerste ben ik door God van 'bekeerd'. Met name door intelligente, soms humoristische, opwekkende, ontzenuwende (er gaan zoveel leugens over dit onderwerp rond) blogs, artikelen, boeken en preken, zoals deze van Paul Washer.

I'll be honest: I used to be a real feminist! A Christian one ofcourse, so I was not happy with arbortus. On Highschool (reformed/ christian) I was known by my friends and classmates as a ' feminist ' and ' the girl that's always so anti-discrimination '. Well on the last topic: I am still - and that is good, because we hope to get a child with some color on his/ her skin : ) But on the first topic: I am 'converted' by God, I. Particularly trough intelligent, sometimes humorous, uplifting, unmasking (there are so many lies about this subject ) blogs, articles, books and sermons, as this sermon from Paul Washer.

In het kort...

Bijbels vrouw-zijn is in ieder geval niet:
- Dat je man de baas over je speelt
- Dat je door je andere rol in het leven, minder waard bent dan je man
- Dat de vrouw geen eigen mening mag hebben

Misvattingen kunnen ontstaan door:
- Mannen die zich dominant of bazig gedragen t.o.v. hun vrouw
- Wederzijds respect dat ontbreekt
- Feministen die zeggen dat je alleen gelijk aan een man kan zijn als je ook precies hetzelfde als hem doet
- Feministen die je vrouwelijkheid ontnemen door je vooral pushen om als een man te zijn
- Christenen die de onderdanigheid van vrouwen hebben misbruikt voor hun eigen wil(lekeur) en daarmee voer gaven aan feministen

In short ...

Biblical womanhood is in any case not:

- That your husband is bossy
- That because of your different roles in life, you are worth less than your husband
- That married woman is not allowed to have their own opinion

Misconceptions may be the result from:

- Men who act bossy or dominant over their wifes.
- A lack of mutual respect.
- Feminists who say that you can only be equal if you  do exactly the same as a man does.
- Feminists who take away your femininity by pushing you to be like a man.
- Christians who have abused the submission of women to their own will  and thus inspired feminists.


Okee, dat klinkt toch wel een beetje negatief... Terwijl dit bedoeld is als een positief, opwekkend bericht. Wat Bijbels vrouw-zijn dan wel is? In deze online preek (gespot op een ander blog) komt het een en ander naar voren. Het is lang maar wel heel boeiend en soms ook best humoristisch. Voor mij is het echt iets om later over te praten, om te lachen en over na te denken met anderen. Dus... pak een kop koffie of thee, of zet een of ander (anders misschien saai) huishoudelijk klusje klaar en luisteren maar... (En o ja, het is ook voor mannen!)

Allright, that sounds a bit negative ... While this is intended as a positive, uplifting message. What Biblical womanhood really is? This online sermon (spotted on another blog) will explaine a little bit more. It is long, but very interesting and often quite humorous. To me it is really something to talk, laugh ans think about with others.  So ... grab a cup of coffee or tea, or put some (otherwise perhaps boring) chore in front of you and start listening ... (And o yeah,  it is also for men!)


Meer zien en horen (met NL tolk)? Want to see en hear more? www.heartcry.nl (or the English/ American version)

4 opmerkingen:

  1. Een aantal maanden geleden ben ik deze benadering van het "vrouw-zijn" ook tegengekomen en het heeft mij de ogen geopend! Hier was ik al mijn hele leven naar op zoek, het geeft mij de antwoorden die ik nodig had. Bij deze levenswijze voel ik me thuis. Dat wil niet zeggen dat ik het altijd goed doe hoor! Ik moet nog veel leren hierover maar dat wil ik ook graag!
    Als je er eens over wil praten mag je me altijd mailen hoor! Ik heb in mijn eigen omgeving niet echt dames waarmee ik hierover kan praten helaas, maar ik voel dus ook de behoefte om hierover te praten en na te denken.
    Fijne dag!! Gr Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemieke,

    Ik heb je mailadres, dus die kan je weghalen hoor! :)
    Ik zal je binnenkort eens mailen, fijn weekend, gr Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello, I think you can be a feminist and support traditional family roles. A woman can do anything a man can but both should have the right to do as they choose.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello Stephanie,

    Thank you for writing down your ideas. I agree with you that a woman can work in the same jobs, etc. However I am learning that it is het priority to take care for her husband, household and family (small or large). If you have time and energy left and if you have children that do well in daycare for not to many days, you can chose to do so. For me it is about priorities and the revaluation of Biblical principles. I am inspired to think so by Proverbs and verses from the New Testament. I feel peace by these principles, but they are interpetations, so I can imagine other christians can make other choices. And I hope to make clear that you are not stupid of not intelligent of you chose more traditional roles.(I do apologize for my English, it is not my native language).

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.