dinsdag 20 december 2011

Eperimenteren met eetbare kleurstoffen - Experimenting with edible dyes

Geprobeerd in schuimpjes van eiwit (zie recept van Marjolein): natuurlijke kleurstoffen. De resultaten:
  • Blauw: gemaakt van rodekoolsiroop: kleurt goed maar teveel smaakoverdracht. Jammer, het kleurresultaat was prachtig. 
  • Lichtroze: gemaakt van perensiroop: kleurt heel licht, geeft een lekker zoet smaakje. Geschikt voor het kleuren van glazuur, maar niet voor de schuimpjes. De schuimpjes kunnen door de dikkere siroop niet goed gaar worden. (De siroop is gemaakt van het vocht van stoofpeertjes met wijn dat is ingekookt met suiker).
  • Bruin: gemaakt van cacaopoeder. Even zeven en toevoegen. Resultaat: goed! En een heerlijk smaakje.
Nog uit te proberen ideeen:
  • Bietensap (rood/ roze)
  • Bramensap (rood/ roze)
  • Pistachenootjes (groen)
Wordt vervolgd...




I tried to color merinques  (zie recept van Marjolein) with natural dyes. The results:

  • Blue: I made it of red cabbage syrup : good color but too much transfer of flavor . Too bad, the resulting color was beautiful. 
  • Pink: I made it from pear syrup: very light colors, gives a sweet taste. Suitable for coloring enamel, but not for merinques. The foams can not be done by the thick syrup. (The syrup is made from the moisture of canned pears with red wine that has been reduced with sugar).
  • Brown: I made it ​​from cocoa powder. Just filter and add. Result: good! And it adds a delicious flavor.
Still trying out ideas:
  •      Beet juice (red / pink)
  •      Blackberry juice (red / pink)
  •      Pistachio nuts (green)
To be continued ...

1 opmerking:

  1. Ik heb afgelopen zaterdag mijn rode flesje kleurvloeistof uit de kast gehaald om botercreme voor op de cakejes licht te kleuren. Toen schoot ik wat uit en de vloeistof spatte op mijn aanrecht. Wat een rommel!!!! Ik kreeg het bijna niet van mijn aanrecht af, vaatdoek moest worden weggegooid en nog steeds heb ik kleurstof op mn vingers zitten en het is nu maandag! Heb gelijk het flesje weggegooid. Mn man vroeg verschrikt of dat spul ook in snoep ed zit.Toen ik bevestigend knikte, zei hij: 'Dan gaan we vanaf nu goed uitkijken waar er kleurstoffen in zitten en kopen we die rommel nooit meer'. Ik ben het helemaal met hem eens. Bedankt dus voor je experiment met natuurlijke kleurstoffen. Houd me op de hoogte! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.