zaterdag 5 november 2011

Knoflook planten (vervolg) ~Planting garlic

 Vorige week had ik al geblogd over het knoflookexperiment. Ik had op een ander blog hier wat hints over opgevat. Ik legde de knoflookteentjes in een lage ovenschaal met toiletpapier en water. Na 2 dagen verwachtte ik worteltjes.... Maar nee hoor, niets!

Last week I blogged about the garlic experiment. I found some inspiration on another blog. I put the garlic cloves in a low baking dish with water and toilet paper. After two days I was expecting little roots .... But no, nothing!

 Ik besloot er 2 te pellen en ze opnieuw in de schaal te leggen en jawel nu ging het wel goed! Het jasje moest er dus vanaf!

I decided to peal two and I put them in the dish again. And YES it went well. I just had to remove the 'coats'of the garlic.
 Vandaag er eindelijk aan toegekomen om aarde en plastic manden te kopen. Het daglicht was al voorbij, maar het handige aan een petroleumlamp in huis is dat je 'm zo gemakkelijk (naar buiten) kan verplaatsen.

Today I finally bought some soil and plastic baskets. Daylight had already passed, but the practical side of a kerosene lamp in house is that you can easily move it (outside).
 De eerste bolletjes in de grond gezet... Planten in de herfst is het beste, want zo'n 2 maanden kou hebben ze wel nodig om het echt goed te doen.

I put the first ones in the soil. Planting in the autumn is the best. They really need 2 months of cold weather to grow really good next year.
  Er zat zelfs al een klein steeltje aan.

You can even see al little bit of green.
Volgende week de rest ook erbij en dan afwachten wat het ons in het voorjaar brengt. Volgende week direct even kijken  wat we nog meer in bakken kunnen planten in de herfst.

Next week I will plant the rest of the garlic. Then we'll wait and see what spring brings us. Next week I will also investigate what else we can plant in the baskets in the autumn.

6 opmerkingen:

  1. Leuk! Vraag van de week: waarom hebben ze twee maanden kou nodig om goed te kunnen groeien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn koudekiemers. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar koudekiemers moeten even een soort van wakker schrikken. Als het dan na een koude periode weer warm wordt, krijgen ze spontaan de groeistuipen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weer een goed idee, ga ik ook doen! het is echt zo leuk om je blog te lezen! je kan wel merken dat je goed in schrijven bent! je kan wel een boek/roman schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel. Als je zelf een leuk idee hebt om te plaatsen, dan kan ik dat ook wel eens doen! Jullie hebben een beetje dezelfde lifestyle...toch...zo ongeveer... met alle kippies enzo en jullie enorme tuin : )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar kan het toch aan liggen dat er wel een scheutje uit de knoflook komt, maar slechts 2 worteltjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Hilke,

    Sorry, je vraag is blijven liggen omdat ik het eerst moet goedkeuren voor het gepubliceerd wordt, bij oudere berichten. Ik moet zelf nog een beetje uitvinden hoe blogger werkt ; )
    Ik hoop dat er inmiddels iets meer worteltjes zijn gekomen? Hoe het precies komt dat je sowieso eerst een scheut en dan worteltjes krijgt, weet ik niet, meestal is het andersom. Heb je misschien een ouder knoflookteentje gebruikt? Ik heb wel eens oude knoflook bewaard en daar kwam vanzelf een groene scheut uit, maar die worteltjes vormen zich pas als er vocht bij komt. Bij mij begon het soms ook met 2 worteltjes en dan kwamen er later meer. Let trouwens op bij het planten want de worteltjes zijn erg teer. Ook nog een tip: zorg dat de grond niet te nat wordt na het planten, daar kunnen ze niet zo goed tegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.