woensdag 19 oktober 2011

Zelf wasmiddel maken

UPDATE 15/5/2012 
Om klonten te voorkomen kan je het wasmiddel door een roerzeef halen. Het krijgt een geweldige structuur! Een klein beetje luchtig- schuimig, maar er komt geen echt schuim zoals bij het mixen gebeurd.  Als je geen roerzeef hebt /ze verkopen ze bij Dille en Kamille en op Marktplaats/ dan kan je het ook met een lepel door een gewone zeef duwen. Dit kost iets meer moeite en tijd. 
Met klontjes is het ook prima bruikbaar hoor, maar gezeefd is het helemaal mooi!

Gisteren en vandaag heb ik zelf wasmiddel gemaakt. Ik maak 5 liter in 1 keer en giet het in 3 oude plastic flessen die ik goed uitspoel met water en zeep alvorens ze te vullen. Het proces is verbazingwekkend makkelijk, het wasmiddel is van betere kwaliteit dan die uit de winkel (want van hoogwaardige Marseillezeep) en is 100 % biologisch afbreekbaar.
Het kost 2 dagen, elke dag een paar minuten om te maken.



Het recept:
70 gram geschaafde Marseillezeep of 70 gram Marseillezeepvlokken
5 liter heel heet water (bijna tegen de kook aan)
1 pan, pollepel, trechter, lege flessen
Voor witte was: een schep soda toevoegen (30 gram)



De zeep roerend laten oplossen in het hete water. Een nacht laten staan om dik te worden.  De volgende dag kan de pollepel rechtop blijven staan in het wasmiddel. Nu de klonter eruit roeren of mixen (best met een handmixer anders krijg je veel schuim). Overgieten en klaar ben je.


Dag 2:
  Het resultaat:
Marseillezeep is heel zacht dus eigenlijk heb je geen wasverzachter nodig, maar voor de zekerheid heb ik een klein flesje natuurlijke wasverzachter klaar gemaakt: azijn. Voor de geur heb ik nog enkele druppeltjes lavendel- en amandelaroma toegevoegd, maar ook dat is eigenlijk niet nodig want de was geurt heerlijk naar de Marseillezeep.

En dan nu de cijfers: ik heb 5 liter gemaakt. Nu nog met een gratis van een blok zeep dat ik nog had. Maar straks krijg ik echte zeepvlokken (en dus ook wit gekleurd uitziend wasmiddel, dat minder geurt, dus misschien wat aromadruppeltjes toevoegen).

  • De som: ik koop 2000 gram zeepvlokken voor +/- € 22,00 dan nog een zakje Soda voor € 0,80. 
  • Van die zakken zeepvlokken kan zo'n 28 x 5 liter wasmiddel gemaakt worden. 
  • Van 5 liter wasmiddel kan je ruim 66 wasjes draaien met 75 ml wasmiddel per keer. 
  • Dat betekent 28 x 66,66 wasjes = helemaal precies uitgerekend 1866 wasjes voor € 23,00. 
  • Dat is ongeveer een cent per wasbeurt. 

En dan maak ik het nog van dure zeep. Kan je nagaan hoe ontzettend hoog de marges op wasmiddelen zijn! De komende zeven jaar zijn wij in ieder geval voorzien van wasmiddel, als we zo'n 250 wasjes per jaar doen. En we zijn een stapje onafhankelijker hierin : )

19 opmerkingen:

  1. Ik weet al wat ik wil voor mijn verjaardag van jou! Wasmiddel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zeep hebben wij volgens mij ook, van (schoon)ouders gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Christina, Ja je kunt het dus zelf ook maken! Daar gaat m'n gratis makkelijke cadeautje ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ga het ook proberen te maken, super goed idee en het scheelt inderdaad met de kosten. bevalt het wasmiddel goed in gebruik?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wassen gaat prima! Het is wel reukloos na wassen, dus voor geur eventueel een paar druppeltjes olie (lavendel/ rozen) erbij doen of een wasverzachter met een geurtje. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. doe je die olie dan tijdens het bereiden van het wasmiddel er al bij of als je gaat wassen? misschien een domme vraag maar ik zou het echt niet weten ;-)
    je site is echt heel erg leuk! het inspireerd zeker te weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Elis,

    Volgens mij maakt het niet uit hoor. Alleen weet ik wel dat het bij parfum maken ongeveer 24 uur duurt voordat de olie is opgenomen, dus ik zou het in ieder geval 24 uur voordat je wilt wassen erbij doen. Je kan dan al wel eerder je eerste wasje draaien maar dan is dat wasje misschien nog niet geurend. Weetje..dom of niet...ik experimenteer ook maar gewoon raak met een beetje hulp van je gevoel en internet. De appelmoes bijv. Daarbij had ik haast en heb ik de staafmixer gebruikt op het eind: helemaal fout! Het is nu zo glad als babyvoeding! Dus de volgende keer gaat het netjes door een zeef of houd ik het grof : )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, hoi,
    Googlend naar de verhoudingen voor het wasmiddel - was al lang geleden dat ik het maakte - kwam ik op jouw leuke blog terecht. Wanneer je aan nieuwe zeepvlokken toe bent, zou je echt eens over de grens in België je zeep moeten aanschaffen. Ik betaal € 3,99 voor 1000 gram zeepvlokken (100 % marseillezeep. Blan zeepvlokken te verkrijgen in de Carrefourwinkels (en misschien ook wel andere ketens). Prentje zie http://www.plastinox.be/nl/Rubrieken/?id=1287

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor de tip, Wilma. Als we eens in Belgie zijn de komende jaren zal ik er aan denken. Voorlopig kan ik nog wel 5-7 jaar vooruit ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een superidee! Maar waar haal je die marseillezeep? Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volgens mij had ik ze hier vandaan: http://www.vitexnatura.com/c-323394-2/marseille-zeep-vlokken/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dankje voor je snelle reactie! Is het wel veilig om in de wasmachine te gebruiken? Hartelijke groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Jolanda,
    Graag gedaan. Ik zou niet weten waarom niet... En ik was er al meer dan een jaar alle wassen mee.
    Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En doe je het wasmiddel in het laatje of doe je het in een bol en dan op de was? Ik vind het in ieder geval erg interessant. Vooral omdat mijn dochtertje en ik gauw last hebben van eczeem. Verder wil ik nog even zeggen dat je een prachtig en inspirerend blog hebt. Echt heerlijk om te lezen, dankjewel!
    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben even in de kast gedoken en daar heb ik een stukje marseillezeep gevonden! Vorig jaar meegebracht van de markt in Frankrijk. Het is wel lavendelzeep maar er staat op pur vegetal dus dat zal wel goed zijn. Ik ga dus even op zoek naar een paar flessen en dan raspen maar haha. Manlief is ook helemaal enthousiast (vooral nadat hij jouw besparingsverhaal had gelezen). Fijne 2e Pinksterdag. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Jolanda,
    Kijk dat komt goed uit!! Succes alvast. Klinkt goed. Ik doe het gewoon in een bol. Niet helemaal vol.
    Fijne dag vandaag!
    Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Annemieke, het is gelukt hoor! Ik heb er al twee wassen mee gedraaid en alles kwam er net zo schoon uit als met de sunil! Ik heb voor de geur wel wat druppeltjes lavendelolie erbij gedaan.
    Hartelijke groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze zeep is voor degene in rotterdam te koop op de markt. een blok van 300 gr kost €3,-. hij heeft ook gerapste kost een euro meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beste Anoniem,

    Bedankt voor deze goede tip van goedkope zeep! Als je dit nog leest zou je dan nog kunnen zeggen waar die markt precies of ongeveer is en op welke dag?

    Bedankt!

    Groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.