maandag 31 oktober 2011

Wat heb je eigenlijk echt nodig?

Dit weekend begon in Nederland officieel de wintertijd maar de dagen zijn nog heerlijk warm herfstig.  De zon schijnt, de kippen nemen een zandbadje en de vogels zijn nog te horen.

In het Oosten van de VS is het wel anders. Ik moest denken aan onze Amish-kennisen in Pennsylvania, Lancaster County. Dikke sneeuwpakken daar. Ook was de stroom in grote gebieden uitgevallen. Iets waar zij geen last van zullen hebben. Binnenkort maar weer eens een ouderwets handgeschreven brief aan ze schrijven!


 Het Amish- dawdihuis waar wij tijdens onze vakantie in '08  logeerden met zonniger weer.

Dat bracht me weer op een idee dat al langer bij ons leeft: hoe ver zou je komen als…. De stroom uitvalt/ je zonder moderne middelen komt te zitten/ je ingesneeuwd raakt, enz. Wat heb je eigenlijk echt nodig?

Ik kreeg ter plekke weer zin om een vooraadje aan te leggen en ben verder gegaan met potjes maken, ditmaal appelmoes.  Wat sfeerfotootjes staan hieronder:






Hosea 10: 12 
Zaai rechtvaardig! Oogst met liefde! Ontgin nieuw land! 
Het is tijd om de HEER te smeken, dat hij nadert met de regen van zijn goedheid. 





Psalm 67: 7
De aarde heeft een rijke oogst gegeven, God, onze God, zegent ons. 



 
Recept appelmoes:

·      -   2-2,5 kg appels geschild en in stukjes
·      -    Koken met suiker, honing en kaneel naar smaak
·      -  1 grote kop water toevoegen
·      - Tot moes koken en eventueel door een zeef halen om een gladde appelmoes te krijgen
·       -  Potjes goed uitkoken met soda, omspoelen met schoon water. Potjes vullen en omkeren. Na 10 minuten omdraaien.
         Laten afkoelen in de koelkast of andere koude plek.





Ook heb ik een lijstje gemaakt met dingen die we zouden kunnen vervangen of aanschaffen en die het altijd doen, ook als je geen stroom hebt.  Ik heb de magnetron op internet te koop gezet en wil geld of ruilen voor een van deze niet elektrische dingen:
- Handmixer
- Koffieperculator
- Fluitketel
- Petroleumlamp


Ik ben benieuwd of dit gaat lukken. Verder heb ik dit weekend een website aangemaakt waarop ik landelijke dingetjes wil gaan verkopen, maar dat moet nog helemaal van de grond komen.

                                                         Homemade komkommer zoet-zuur en appelmoes, mmm....

Ik denk dat het Bijbels is om voorbereid te zijn en niet op het laatst nog afhankelijk te zijn van anderen, uiteraard is onderstaande tekst niet direct letterlijk bedoeld, maar toch…


De wijze meisjes hadden behalve hun lampen ook olie in kruiken bij zich. (Matteüs 25,4)  

 
 


Voor wie nog niet genoeg heeft en mensen aan de slag wil zien die de ideen die ik hier uitdraag een flink aantal niveautjes hoger tillen: enkele leuke filmpjes! Gewoon de link kopieren en plakken in de adresbalk. Je kan er trouwens ook slapen op de homestead in een cottage…dus wie nog eens naar Amerika op vakantie wil…

1 opmerking:

  1. De potjes appelmoes en peertjes kan je ook weer verkopen!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.