zaterdag 15 oktober 2011

Slow cooking - petroleumstel in gebruik


 Het is alweer een tijdje geleden dat ik heerlijke rijstepap met kaneel heb gemaakt op een ouderwets petroleumstelletje. Het petroleumstel brandt gewoon op lampolie. Lonten heb ik via internet besteld. Daar las ik ook dat het uiteindelijk voordeliger is om te stoven, sudderen en langzaam koken op die lampolie dan op gas. Ik heb het nooit helemaal nagerekend, maar ik vind het een leuke gedachte: dat ik er misschien ook nog geld mee uitspaar : )



Het blijft lastig om eten goed te fotograferen maar het resultaat was heerlijk. Ik ga het zeker binnenkort weer eens maken. Het is een variant op de Urker rijstepap. Mijn man komt van Urk en daar eten ze op zaterdag nu nog steeds vaak rijstepap met gebakken scholletjes of tong. 'Armeluis-eten' was dat vroeger...maar ga nu maar eens op de markt kijken voor een aantal scholletjes : (





Het recept:

1 pak melk
1/2 pak rijst
bruine suiker
eigeel van 1 of 2 eieren
klontje boter
Eventueel: een kaneelstokje en vanillesuiker/ -aroma/ stokje (snijd deze doormidden en schraap de zaadjes er boven de pan uit)


  • Doe de rijst in de pan, voeg het halve pak melk toe en breng het aan de kook. 
  • Voeg suiker, kaneel en vanille toe. Laat het zachtjes doorkoken. 
  • Houd het vanaf nu gewoon goed in de gaten: als het nodig is voeg je extra melk toe en je roert regelmatig over de bodem om aankoeken tegen te gaan.
  • Is de pap de juiste dikte en zijn de rijstkorrels goed gaar? Haal de pan van het petroleumstel en roer er de eidooiers toe. De pap mag nu eigenlijk niet meer koken! 
  • Haal het kaneelstokje uit de pap, zoet eventueel na.
  • Serveer met bruine suiker en een klontje boter.



Dit alles kan overigens dus ook gewoon op een normaal fornuis gekookt worden.

N.B. Let op de vlam van het petroleumstel: deze gaat vaak ongemerkt steeds iets hoger branden. Loop er daarom ook niet ver of lang bij weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.