maandag 17 oktober 2011

Prairiejurken en kanten parapluutjes

Op internet vond ik deze webwinkel: http://www.recollections.biz/    met kleding die gewoon te mooi is om te dragen! Maar sommige, eenvoudigere stukken zou ik best willen en kunnen dragen. Dus zodra het mogelijk is, zou ik heel graag iets van deze site bestellen. Ze verzenden overzee dus het kan. Even een paar indrukken:





In Amerika en in Nederland zijn er trouwens wel mensen die nog hele sets van deze kleding bij elkaar dragen, inclusief alle accessoires. Dat doen ze dan vaak in het kader van Levende Geschiedenis. Om een bepaald tijdperk beter te begrijpen en te bestuderen, leeft een groep mensen een tijdje (varierend van een weekend tot soms wel een jaar) zoals men in die bepaalde tijd leefde. Men kleedt, eet en drinkt, slaapt, vermaakt zich, werkt en 'gaat naar school' zoals in die tijd. Helaas heeft het in Nederland vaak een militaristisch karakter, vooral de Tweede Wereldoorlog is populair. Voor zover ik weet zijn er in Nederland geen Levende Geschiedenisgroepen voor 19e/20e eeuw en dan meer gericht op het dagelijks leven. Als er een groep zou zijn die zich zou richten op de tijd van de pioniers/ 19e eeuw/ tijd rondom de Amerikaanse Burgeroorlog dan zou ik best eens willen kijken!

Overigens zijn er in Amerika ook veel vrouwen die aan Modest Clothing doen. Je zou het kunnen vertalen met 'zedig gekleed gaan', maar dat is het niet helemaal. Het heeft ook iets van heel vrouwelijk gekleed gaan en bescheiden, maar iedereen vult het weer anders in. Mia (van het blog Aspiring Homemaker) kleedt zich bijvoorbeeld 2-3 dagen in de week 'historisch' zoals op de plaatjes hierboven bijvoorbeeld en de rest van de week 'gewoon modest'. Wel heel inspirerend om te zien dat ze gewoon het lef heeft om dit te doen! Haar moeder begon hier enkele jaren geleden mee. Zij en haar moeder droegen toen nog gewoon broeken e.d. Haar moeder gooide het roer om en ging zich zo kleden maar verplichtte het haar dochters niet. Toch zijn die toen gevolgd. Het is niet alleen de kleding, ze leven er ook naar: ze verbouwen zelf groenten, leven dichtbij de natuur enz. Enkele plaatjes hiervan:






De laatste foto is van een uitvoering van levende geschiedenis in Amerika. Het vond plaats in de bossen en er kwamen veel mensen op af om naar te kijken.

Wel, ik vind het allemaal erg inspirerend en heb de laatste tijd wat meer over mijn kleding nagedacht...

2 opmerkingen:

  1. Ik ben even aan het bijlezen op je blog....en heb even op die kledingsite gekeken.
    Wow!
    Heb je er inmiddels al eens iets gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Ik kwam per toeval op je blog en vind dit artikel erg leuk,
    Tevens wilde ik even zeggen dat er elk jaar (dit jaar op 13 en 14 december) in Elburg terug wordt gegaan in de tijd rond het jaar 1900.
    Misschien is dat wat voor je? Kijk maar eens op www.kerstindevesting.nl

    Groetjes, Mariska

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.